Seg och loj

G

Gauti

Vet inte vad jag ska ta mig till...

Gauti har varit seg och loj länge nu och det verkar inte bli nå bättre. När man rider känner man ingen energi och ingen gnista, slutar man driver går han liksom och sover. Som om han går i samma rutiner hela tiden och vaknar endast upp om man blir arg på han och "sparkar till han".

Efter ridturen när man ställer in han i boxen står han bara och hänger, som om han sover även då, han är liksom inte vaken.

Det är inte speciellt varmt här, ingen supersommar, så kan inte bero på värmen och insekter har vi väldigt lite av också. Jag vet inte om dom busar så mycket i hagen nu, men tror det är lugnt med det nu på sommaren.

Vad ska jag göra???

Min motivation finns där, men spelar ingen roll vad jag gör för det blir inte bättre i alla fall.

Kan tilläggas att vi inte har något ridsällskap och inte så bra vägar att busrida på heller. Han har bra kondis samt muskler. Han äter endast gräs ute och lite lite hö inne på nätterna.

Sv: Seg och loj

Är han överviktig?
Jag tar för givet att du kollat så han inte har feber, svullnad i ett ben eller något sånt. Utrustningen passar och han är inte öm i hovarna?
Brist på något ämne i kroppen?
Du kanske vill "för mycket" så han haft lite för höga krav en längre period? Så att han helt enkelt tröttnat menar jag.
Har han kompisar i hagen/stallet?

Är han överviktig?
Jag tar för givet att du kollat så han inte har feber, svullnad i ett ben eller något sånt. Utrustningen passar och han är inte öm i hovarna?
Brist på något ämne i kroppen?
Du kanske vill "för mycket" så han haft lite för höga krav en längre period? Så att han helt enkelt tröttnat menar jag.
Har han kompisar i hagen/stallet?

Nej han är inte överviktig. Han har såklart en liten gräsmage, men inte nåt överdrivet eller så. Kollade ben idag och han är nyss skodd, men detta har hållit på en period så det beror inte på det. Han är lite ömfotad, men hovslagaren sa att det inte var någon fara nu längre och han visar inga tecken på det när han går eller när man rider heller.

Håller med om att det kan bero på att jag vill för mycket. Har varit så en period att jag vill mer än han. Han har säkert tröttnat. Det känns som så.
Förut red vi alltid tillsammans med andra, men sen jag flyttade till sundsvall blir det bara själv. I Östersund var han pigg och frammåt när man busade runt med andra hela tiden, saknar den hästen :(

Han har kompisar i både stall och hade. Islänningar och andra raser. Han trivs med dom och busar mycket på vår / höst.

Låt honom vila lite, jag brukar vila min i form. Sen är han pigg som bara den.
Annars får du väl kolla upp om han har ont i hovarna. Det började så för min kompis häst och hon hade fång som ingen såg förrän man röntgade. Hon var bara seg. Ska inte skrämma dig men om hästen blir mycket annorlunda så ska man kolla upp det.

Sommaren tar på hästar även om det inte är varmt så tar de endå!

Får hästen någon energi?? för hästen måste ju ha de för att kunna avge energi=)

Hade precis samma problem med mitt sto seg som kola var hon.Inte ens att hon vart pigg när man försökte rejsa på en åker i blåst.
Utan hoin var samam sego häst!

Sen började jag ge betfor och havre 2 riktiga energi bomber till foder och nu så börjar de bli fart i damen:banana:
I förrgår tog hon till och med en galopp helt självmant har aldrig häntförr=)
Hon travar påmed bra energi och då nu är hon mkt mer lättjobbad och kan konsentrera sig på att forma henne och inte hela tiden lägga all fokus till att få henne att ens röra på sig!

Sen tror jag de är en viss del personlighet vissa hästar är pigga och heta vissa lugna och så.
Jorunn är som häst extremt lugn och cool, inte mkt hon blir rädd för och då är hon bara unghäst på 5 år.
Så jorunn kommer aldrig bli en trippande steppande häst som frustar och ska hela tiden dra iväg men men hjälp av den energin hon får nu blir hon lagom pigg=)

Hon får idag följande

8 kilo hö med lågt värde(bantarhö)

10 nävar havre
3 nävar betfor
10 dl musslie för allroundhästar

Och hon har helt klart blivit mer vaken och piggare sen havren och betforen kom in i bilden!

Har han gått på bete (antar att han är ute på nätterna?) länge? I början tar det ett tag innan de ställer om sig på att vara ute på nätterna. De är mer igång då och äter betydligt mer än innan.

Sen nu när det regnar rätt mycket är det inte säkert de har ro att sova som de brukar osv...

Har du kollat upp om han ev kan vara sned i korset (eller fram). Min häst blev på likande sätt som din och det visade sig vara en snedhet i korset. Det är nu tillrättat (men tog lite tid) och jag har en helt ny häst:) Snedhet i korset visar sig ofta som diffusa besvär har jag förstått. Och självklart blir hästarna sega när/om de har ont någonstans, speciellt muskelvärk. Låt någon massör eller liknande kolla upp hästen. Det är mitt tips. Lycka till!

Har han gått på bete (antar att han är ute på nätterna?) länge? I början tar det ett tag innan de ställer om sig på att vara ute på nätterna. De är mer igång då och äter betydligt mer än innan.

Sen nu när det regnar rätt mycket är det inte säkert de har ro att sova som de brukar osv...

Han är inte ute på nätterna, utan inne i stallet då. Beror endast på att alla andra hästar är inne på nätterna i detta stall och vill inte att Gauti ska gå ute själv om nätterna.

Låt honom vila lite, jag brukar vila min i form. Sen är han pigg som bara den.
Annars får du väl kolla upp om han har ont i hovarna. Det började så för min kompis häst och hon hade fång som ingen såg förrän man röntgade. Hon var bara seg. Ska inte skrämma dig men om hästen blir mycket annorlunda så ska man kolla upp det.

Jo, självklart ska man göra det. Det har dock hållit på länge, kommit gradvis liksom. Och i samband med flytten till detta stall. Han blir mer och mer seg ju längre tiden går.
Galopperade litegrann häromveckan med en annan tjej och då fick jag en glimt av gamla Gauti igen, en helt annan energi fanns i honom då. Han saknar nog buset vid ridningen.

Han ska få vila 2-3 veckor i augusti, då jag åker bort.

Sommaren tar på hästar även om det inte är varmt så tar de endå!

Får hästen någon energi?? för hästen måste ju ha de för att kunna avge energi=)

Hade precis samma problem med mitt sto seg som kola var hon.Inte ens att hon vart pigg när man försökte rejsa på en åker i blåst.
Utan hoin var samam sego häst!

Sen började jag ge betfor och havre 2 riktiga energi bomber till foder och nu så börjar de bli fart i damen:banana:
I förrgår tog hon till och med en galopp helt självmant har aldrig häntförr=)
Hon travar påmed bra energi och då nu är hon mkt mer lättjobbad och kan konsentrera sig på att forma henne och inte hela tiden lägga all fokus till att få henne att ens röra på sig!

Sen tror jag de är en viss del personlighet vissa hästar är pigga och heta vissa lugna och så.
Jorunn är som häst extremt lugn och cool, inte mkt hon blir rädd för och då är hon bara unghäst på 5 år.
Så jorunn kommer aldrig bli en trippande steppande häst som frustar och ska hela tiden dra iväg men men hjälp av den energin hon får nu blir hon lagom pigg=)

Hon får idag följande

8 kilo hö med lågt värde(bantarhö)

10 nävar havre
3 nävar betfor
10 dl musslie för allroundhästar

Och hon har helt klart blivit mer vaken och piggare sen havren och betforen kom in i bilden!

Jo, det är nog sant.

Eftersom han står i gräshage så äter han gräs om dagarna, lite hö om nätterna bara.

Man ska väl inte ge mer än gräset på sommaren?! Men kan ju ändå vara så att han behöver något extra??

Håller med dig om att det kan vara så att han helt enkelt är så som han är, det är hans personlighet. För han har ju aldrig varit jätepigg eller så, utan han gör det man ber honom om. Dock brukar han piggna till när man rider med andra och tror både jag och han saknar det.

Men han känns ändå väldigt okoncentrerad och man ska ju inte behöva sparka till han för att han ska kvickna till liksom.

Har du kollat upp om han ev kan vara sned i korset (eller fram). Min häst blev på likande sätt som din och det visade sig vara en snedhet i korset. Det är nu tillrättat (men tog lite tid) och jag har en helt ny häst:) Snedhet i korset visar sig ofta som diffusa besvär har jag förstått. Och självklart blir hästarna sega när/om de har ont någonstans, speciellt muskelvärk. Låt någon massör eller liknande kolla upp hästen. Det är mitt tips. Lycka till!

Han är kollad av equiterapeut för rätt längesedan nu. Förra hösten om jag inte minns fel. Då hade han en låsning där bak någonstans, vet inte exakt vad själva platsen heter.
Nu knäpper det där bak ibland, alltid på samma ställe. Men frågade om det och folk säger att det är som när det knäpper hos oss människor i leder osv. Men ska kolla upp han igen med annan equiterapeut, för tror det kan ha ett samband faktiskt. Dock finns inga många bra ET här, finns knappt någon alls.

Jag tror att det är dags att du tar tag i att hitta en annan stallplats åt Gauti där du har fler ridkompisar, både du och Gauti verkar sakna det och problemet med Gautis likgiltighet kommer upp gång på gång. Risken finns annars att du till slut börjar tycka att det bara känns trist att åka till stallet och tappar hela glädjen med att ha häst och att det blir ett tvång istället för rekreation (detta baserar jag framförallt på tidigare trådar om Gauti inte just det som skrivits nu).
Kom igen nu, mest för din egen skull, leta reda på ett stall där det finns fler som har samma intressen som du!

Jag tror att det är dags att du tar tag i att hitta en annan stallplats åt Gauti där du har fler ridkompisar, både du och Gauti verkar sakna det och problemet med Gautis likgiltighet kommer upp gång på gång. Risken finns annars att du till slut börjar tycka att det bara känns trist att åka till stallet och tappar hela glädjen med att ha häst och att det blir ett tvång istället för rekreation (detta baserar jag framförallt på tidigare trådar om Gauti inte just det som skrivits nu).
Kom igen nu, mest för din egen skull, leta reda på ett stall där det finns fler som har samma intressen som du!

Du har helt rätt!

Det börjar redan nu kännas som ett tvång att åka dit. Visst, det känns jättekul att rida fortfarande, men när det alltid går dåligt (med vissa undantag) så slutar man tycka det är roligt tillslut.

Jag saknar så att busrida ibland och bara ha det kul! har inte gjort det på 1,5 år nu!! :(

Jag borde vara överlycklig av att ha en egen islandshäst, det är det inte alla som har, men just nu känns allt bara trist istället.

Har lagt ut flera annonser om stallplats, men det är aldrig någon som svarar... Men ska leta vidare! La ut ny annons idag.

Då skulle jag satsa på 1. Vila 2. Ny stallplats 3. Genomgång av tex kiropraktor. I den ordningen, det låter som det är vad som behövs.
Lycka till! :)

Då skulle jag satsa på 1. Vila 2. Ny stallplats 3. Genomgång av tex kiropraktor. I den ordningen, det låter som det är vad som behövs.
Lycka till! :)

Jo, allt detta ska jag ta tag i snart. Stallplats har jag lagt ut annons om nu och ska lägga ut fler på andra sidor.

Kiropraktor ska kontakas så snart pengarna börjar rulla in igen. Nu ska han vaccineras och där försvinner 1300kr.

Vila ska han få göra i 2-3 veckor i augusti

Då är det kanske du som är bromsklossen.
Min häst känner när jag har ont i ryggen så då vägrar han gå fortare än skritt.
Varför skulle inte din häst känna att du inte mår bra?

Då är det kanske du som är bromsklossen.
Min häst känner när jag har ont i ryggen så då vägrar han gå fortare än skritt.
Varför skulle inte din häst känna att du inte mår bra?

Jo, så kan det vara också.

Men grejen är att han slöar mest i skritten. När man töltar är han som piggast. Galoppen och traven är mera loj.

Jag mår bra, men saknar gamla ridvägar och ridsällskap jag haft förut. Vilket gör att nuläget känns väldigt trist såklart.

Jag hade nog faktiskt börjat med ett blodprov, om du inte varit med om samma hängighet förut o vill prova låta honom vila.

På ett blodprov får du veta hur han har det med hemoglobinet(järnet), protein etc. Brist på järn i blodet ger hängighet, håglöshet och sämre ork. Det kostar några hundralappar och ett vet.besök men det kan vara värt det. Järnbrist kan man ju aldrig vila iordning. Visar blodet sig vara ok kanske det bara är lite vila han behöver.

Kämpa på!

Jag ger våra mineraler, selen o magnesium även på betet, mest ifallatt...
Mitt sto vaknar, även om det är varmt, om jag gör många tempoväxlingar, tex fem steg trav, dito skritt, dito tölt, etc, halt, rygga tre steg, framåt, böja, ställa, korta, länga.
Om jag är oförvägen och seg så är hon också det.
Hur länge har du haft honom i detta stallet?
Just ja, efter min fisketur på fjället är hon alltid full av energi...

Senast ändrad:

Jag ger våra mineraler, selen o magnesium även på betet, mest ifallatt...
Mitt sto vaknar, även om det är varmt, om jag gör många tempoväxlingar, tex fem steg trav, dito skritt, dito tölt, etc, halt, rygga tre steg, framåt, böja, ställa, korta, länga.
Om jag är oförvägen och seg så är hon också det.
Hur länge har du haft honom i detta stallet?
Just ja, efter min fisketur på fjället är hon alltid full av energi...

Jo, jag brukar också göra sånt med Gauti, men tycker aldrig det har fungerat riktigt bra.

Han har stått i detta stall i 1,5 år snart nu. Så han har varit såhär loj rätt länge nu. Sen vi slutade rida med andra helt enkelt...

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 716
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd. Jag har då en -98 född islandshäst, sto. Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som...
Svar
11
· Visningar
1 673
Senast: skuggi
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 538
Senast: Shenzi
·
Hundhälsa Hunden är sex år gammal och har aldrig haft minsta magproblem förutom att han är opererad för magomvridning i feb-13, och att han (redan...
2
Svar
24
· Visningar
11 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka