Second opinion

Wille

Trådstartare
Jag kommer att få en second opinion på min npf-utredning innan året är slut. Psykologen som ska göra detta är en som jag gått hos i flera år och hon känner mig. Det är hon som tycker att det finns anledning till en second opinion, så sannolikheten är ju rätt stor att jag får en diagnos.

Men vad är fördelen med att få en diagnos? Har liksom inte greppat det.
 
Jag kommer att få en second opinion på min npf-utredning innan året är slut. Psykologen som ska göra detta är en som jag gått hos i flera år och hon känner mig. Det är hon som tycker att det finns anledning till en second opinion, så sannolikheten är ju rätt stor att jag får en diagnos.

Men vad är fördelen med att få en diagnos? Har liksom inte greppat det.
För mig är det jätteviktigt. Jag kan känna att jag inte är lat, dum och odiciplinerad. Att saker som är lätta för andra är hundra gånger svårare för mig.

Plus att jag ska få medicin. Det ska bli så himla intressant att känna hur det funkar
 
För mig är det jätteviktigt. Jag kan känna att jag inte är lat, dum och odiciplinerad. Att saker som är lätta för andra är hundra gånger svårare för mig.

Plus att jag ska få medicin. Det ska bli så himla intressant att känna hur det funkar
För autism finns dock ingen medicin.

Min ena syster har add och hon började diska när hon började med medicin. Tydligen fick medicinen igång henne.

Jag har själv tänkt att jag kanske har add, men vården håller inte med mig. Jag skulle dock inte våga ta medicin för add. Klarar ju inte ens att dricka kaffe.
 
Jag har ADHD, åt medicin mot det i en massa år, men är nu medicinfri sedan tre år tillbaka.
Jag fungerade bra på medicin, klarade av att plugga och en massa mer. Men nu känner jag att jag inte vill medicinera bort det som är en del av mig.

Fördelen för mig är att jag fick boendestöd under den tid jag behövde det, har ett jobb med lönebidrag (vilket är värdefullt för mig som varit sjukskriven så mycket), men framför allt får jag hjälp av en sjukt duktig psykolog på npf-mottagningen.

Ser dock inte diagnosen som en förklaring till den jag är, utan jag har distanserat mig mycket ifrån min adhd-diagnos. Jag är jag, ingen diagnos.
 
Jag kommer att få en second opinion på min npf-utredning innan året är slut. Psykologen som ska göra detta är en som jag gått hos i flera år och hon känner mig. Det är hon som tycker att det finns anledning till en second opinion, så sannolikheten är ju rätt stor att jag får en diagnos.

Men vad är fördelen med att få en diagnos? Har liksom inte greppat det.
En diagnos är kanske inte en lösning i sig, men en förklaring. Min vän har precis fått sin ADHD-diagnos och hon bröt ihop av lycka och mår mycket bättre redan nu såhär två veckor efter diagnosen, och det är utan att den börjat medicineras. Bara vetskapen om att det finns en förklaring, och att hon har möjlighet att läsa på (mer än hon redan gjort) har fått henne att må så otroligt mycket bättre psykiskt. Allt kanske inte går att medicineras bort, men det finns ju andra stöd och sätt att hantera en vardag efter en diagnos.
 
En diagnos är kanske inte en lösning i sig, men en förklaring. Min vän har precis fått sin ADHD-diagnos och hon bröt ihop av lycka och mår mycket bättre redan nu såhär två veckor efter diagnosen, och det är utan att den börjat medicineras. Bara vetskapen om att det finns en förklaring, och att hon har möjlighet att läsa på (mer än hon redan gjort) har fått henne att må så otroligt mycket bättre psykiskt. Allt kanske inte går att medicineras bort, men det finns ju andra stöd och sätt att hantera en vardag efter en diagnos.
Jo, många som får en autismdiagnos uttrycker också lycka och lättnad. Men jag lär inte höra till dem. Jag vet dock inte vilket stöd jag kan komma att få efter en diagnos. Boendestöd får jag ju inte om jag ska jobba heltid kontorstider. Och frågan är om jag ens behöver det. Just nu vet jag knappt vad boendestöd kan hjälpa mig med. Det skulle vara det sociala då, men svårt när det kommer boendestöd som inte pratar.
 
För autism finns dock ingen medicin.

Min ena syster har add och hon började diska när hon började med medicin. Tydligen fick medicinen igång henne.

Jag har själv tänkt att jag kanske har add, men vården håller inte med mig. Jag skulle dock inte våga ta medicin för add. Klarar ju inte ens att dricka kaffe.
Vid autism kan man få hjälp från habiliteringen.
Plus att en diagnos på papper gör att de som ska hjälpa en måste ta hänsyn till diagnosen.
Jag blev av med mitt boendestöd när jag var diagnoslös, soc handläggaren ansåg inte att jag tog till mig hjälpen på rätt sätt (=hennes sätt).
Efter att jag fått npf-diagnoserna fick jag boendestöd igen och då blev det helt annorlunda, de utgår från mina förutsättningar och behov - inte handläggarnas tyckande.
 
Jag tycker själv att diagnosen enbart förhindrat mig att få hjälp inom vården. Allt skyller man på diagnosen. När jag sökte hjälp efter en stor bilolycka pga smärta som höll i sig så började man prata om min autismdiagnos och smärta. 🤷🏻‍♀️ Jag hade varit med om en olycka där fronten av bilen tryckts in i mina ben. Vet inte vad min autism hade med saken att göra.

Vanliga läkare vill inte ge en vård, Neuropsykiatriska vill skicka en till habiliteringen för allt (även sådant habiliteringen inte gör), habiliteringen kunde erbjuda lektioner/föreläsning om autism samt tyngdtäcke och isolerande ytterdörr.

Det som varit skönt med diagnos är att jag kan säga till folk ”jag har autism och blir trött av att umgås med folk” istället för att ses som otrevlig när jag inte går på sociala events.
 
Senast ändrad:
Jag tycker själv att diagnosen enbart förhindrat mig att få hjälp inom vården. Allt skyller man på diagnosen. När jag sökte hjälp efter en stor bilolycka pga smärta som höll i sig så började man prata om min autismdiagnos och smärta. 🤷🏻‍♀️ Jag hade varit med om en olycka där fronten av bilen tryckts in i mina ben. Vet inte vad min autism hade med saken att göra.
Har tyvärr hört detta förr och det känns inte alls bra. Skulle dock anmäla ett sådant bemötande.
 
Det kanske blir lättare för dig att få jobb om du kan få lönebidrag?
Jag tycker det är jobbigt att säga att jag kan få lönebidrag. Det känns som att säga att jag är sämre än andra. (Har dock haft lönebidrag tidigare. Men då hade jag arbetstränat där och ag visste att jag dög.)
 
Jag tycker det är jobbigt att säga att jag kan få lönebidrag. Det känns som att säga att jag är sämre än andra. (Har dock haft lönebidrag tidigare. Men då hade jag arbetstränat där och ag visste att jag dög.)
Fast lönebidrag får man för att endel anpassningar behöver göras för att man ska klara av arbetet. Inte för att man är sämre, utan för att man har olika förutsättningar.
Jag klarar til exempel inte av stress utan behöver ha det lugnt för att jag ska klara av jobbet på ett bra sätt. Så då har chefen löst det så jag slipper stress.
 
Fast lönebidrag får man för att endel anpassningar behöver göras för att man ska klara av arbetet. Inte för att man är sämre, utan för att man har olika förutsättningar.
Jag klarar til exempel inte av stress utan behöver ha det lugnt för att jag ska klara av jobbet på ett bra sätt. Så då har chefen löst det så jag slipper stress.
Fast jag behöver inga anpassningar. Det enda är väl att folk inte ska komma till mig när de gjort sig illa.
 
Att få lönebidrag är inte för att "slappa" utan att kunna anpassa arbetet.
Sonen behöver anpassning i form av att inte jobba tidig morgon hela tiden.
Han orkar t ex inte en vecka i skolan som vikarie, men på macken där han inte behöver vara social och alert konstant går det bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 485
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 207
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 553
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp