Seborré...

Sv: Seborré...

Mjällig päls och svart torr hud på vissa ställen som flagar sig. Det är liksom torrt och fett på samma gång...
 
Sv: Seborré...

Det var absolut inget skämt.
Seborré är ett annat ord för mjäll.

Är verkligen mjäll ett allvarligt tillstånd, och ett hinder för avel? Det visste jag inte.

Min ena collietik hade mjäll emellanåt, särskilt när hon fällde. Men hon fick två valpkullar, samtliga valpar har meriter från utställningar.

Immer
 
Sv: Seborré...

Det var absolut inget skämt.
Seborré är ett annat ord för mjäll.

Är verkligen mjäll ett allvarligt tillstånd, och ett hinder för avel? Det visste jag inte.

Min ena collietik hade mjäll emellanåt, särskilt när hon fällde. Men hon fick två valpkullar, samtliga valpar har meriter från utställningar.

Immer

Ja, men hon har inte bara mjäll utan också överproduktion av pigment som tydligen hör till seborré. Har också läst att det kallas för seborré hos hund om den har ovanligt fet och illaluktande hud och detta tillstånd behöver inte innebära att de har mjäll också. Seborré är ett samlingsnamn för en grupp sjukdomar med olika orsak och kan därför se olika ut (alltså kan det handla om mer än lite mjäll).

Har också haft hundar med lite mjäll ibland men denna har massor med mjäll plus annat otrevligt. Min hund behandlas med medicin i 20 dagar plus schamponering två gånger i veckan och fodertillskott så det är inte något liten skitsak.

Men visst, ni vet säkert bättre än mig! Självklart ska jag snabba mig och ta så många kullar jag hinner för jag skiter ju i om mina valpköpare får hundar med hudproblem. Om jag sen upptäcker att det var ett kroniskt tillstånd (vilket det kan vara om vi har otur) får jag väl säga att jag trodde att det skulle gå över....
 
Sv: Seborré...

Jag skämtade inte alls, mjäll heter mig veterligen seborré på latin?

Jo, det kan säkert stämma att det heter så. Men hos hund innebär det mer saker än mjällen och det kallas ändå seborré.

Vitsen med tråden var att kolla om någon haft samma problem hos sin hund, jag är ledsen över att min hund drabbats av detta. Men vill du märka ord hela tråden kan vi ju göra det....
 
Sv: Seborré...

Jag ber så mycket om ursäkt, men jag svarade på det jag vet om betydelsen av ordet seborré. Min mening var inte alls att märka ord utan att informera.
 
Sv: Seborré...

Tagga ned. Förstår att du är orolig och ledsen, men nu är taggarna lite väl utåt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
634
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 242
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 384
Senast: Troll
·
Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp