Se om gamla filmer?

Monstermom

Trådstartare
Jag blev "tvungen" att slänga in en gammal läsare i datorn igår när det small som värst, för att försöka överrösta fyrverkerieländet med en film. Såg Die Hard, en av de absolut bästa filmerna någonsin! Nu sitter läsaren fortfarande kvar i datorn av någon outgrundlig anledning, och idag har jag grävt fram The Abyss och sett om den också! Fast det knappt small nåt utanför. :D

Die Hard är ju som sagt en av de absolut bästa filmerna någonsin, och de stackare som eventuellt inte fattar det har helt enkelt väldigt fel. The Abyss har däremot väldigt tydliga brister, det har jag inga problem att gå med på (som supermelo emellanåt, och väääääääldigt svaga djupvarelser :laugh:) men för mig är den jättespännande trots de bristerna. Har hittat Tonari no Totoro och Smokey and the Bandit också, så känns som jag inte kommer att koppla ur den där läsaren på ett tag nu... :p

Oooh, Speed! Undrar om jag har den i nån låda nånstans...:bump:

Så, vad ser ni om för filmer? Vilka filmer är helt självklara att man måste uppskatta, vilka filmer tål tidens tand, vad tycker ni andra (som jag ;)) "måste" se?

Och för all del, vad har ni sett om som ni älskade en gång i tiden men som verkligen blev en besvikelse många år senare?

Åh det finns en som jag inte vet hur många gånger jag sett och den håller varje gång!
Dirty Dancing jag har ingen aning om det bara är ren nostalgitripp eller om jag är en sucker för kärleksfilmer men den ser jag om och om igen med STOR behållning! :-)

Åh det finns en som jag inte vet hur många gånger jag sett och den håller varje gång!
Dirty Dancing jag har ingen aning om det bara är ren nostalgitripp eller om jag är en sucker för kärleksfilmer men den ser jag om och om igen med STOR behållning! :-)
Jag gillar också den fortfarande, fast på ett annat sätt än som ung. Ser andra saker. Musiken och dansscenerna är den största behållningen.

KL
En film som jag har sett flera gånger och som jag fortfarande älskar är Amorosa av Mai Zetterling. Fantastiska skådespelarinsatser, intressant sann historia om Agnes von Krusenstierna, vacker vacker vacker film sceniskt.

Jag blev "tvungen" att slänga in en gammal läsare i datorn igår när det small som värst, för att försöka överrösta fyrverkerieländet med en film. Såg Die Hard, en av de absolut bästa filmerna någonsin! Nu sitter läsaren fortfarande kvar i datorn av någon outgrundlig anledning, och idag har jag grävt fram The Abyss och sett om den också! Fast det knappt small nåt utanför. :D

Die Hard är ju som sagt en av de absolut bästa filmerna någonsin, och de stackare som eventuellt inte fattar det har helt enkelt väldigt fel. The Abyss har däremot väldigt tydliga brister, det har jag inga problem att gå med på (som supermelo emellanåt, och väääääääldigt svaga djupvarelser :laugh:) men för mig är den jättespännande trots de bristerna. Har hittat Tonari no Totoro och Smokey and the Bandit också, så känns som jag inte kommer att koppla ur den där läsaren på ett tag nu... :p

Oooh, Speed! Undrar om jag har den i nån låda nånstans...:bump:

Så, vad ser ni om för filmer? Vilka filmer är helt självklara att man måste uppskatta, vilka filmer tål tidens tand, vad tycker ni andra (som jag ;)) "måste" se?

Och för all del, vad har ni sett om som ni älskade en gång i tiden men som verkligen blev en besvikelse många år senare?
Jag har traumatiska minnen av The Abyss så den kan jag inte se igen. Den gick på tv när jag var yngre och tyvärr höll de på med avloppet då. Vi hade alltså inget vatten hemma. Man kunde inte spola i toaletten så man undvek gärna att gå på toaletten i onödan. Att då titta på en undervattensfilm är inte jättesmart.

Såhär i nyårstid måste jag väl nämna Ivanhoe som jag och min pappa brukar titta på om jag är därhemma. Jag tycker den håller fint.
Klassiker som E.T, Lejonkungen, Never ending story osv kan jag se om och om igen.

Åh, Dirty Dancing ska helt klart upp på listan, den älskar jag också!

Amorosa har jag faktiskt aldrig sett, den låter inte riktigt som något för mig heller. Jag är allergisk mot biografier, "true story" och liknande. :o

Ivanhoe har jag alltid avskytt! Han går mig på nerverna :rage: :laugh:
ET, Lejonkungen och Neverending Story faller nog mera på "OK"-listan för mig, inget som verkligen grabbar tag i mig.

The Shining är jättebra (som nästan alla Kubricks filmer!), men jag är en feg, feg, feg fegis, och skräck skrämmer brallorna av mig! :o

Men är den inte jobbig att se om numer med tanke på att redan på den tiden var den rätt så "Ugh, grottman vet bäst, kvinna vara tyst å tindra med ögonen!"? :p

Alltså...lite. Den är ju "av sin tid". Men saker som "THIS is a knife!" väger ändå upp :p

(och till filmens försvar vad gäller det könsstereotypa, så tolkar iaf jag det som att det är lite medvetet spelat på det, dvs han kläcker ur sig saker om "sheilas" och hon uttrycker (mest med miner iofs) att han beter sig grottmannaaktigt. Om man bortser från "ughandet" som kommer från honom, så tycker jag mest att det är "storstadsbo" vs "infödd vildmarkstyp" :))

Notting Hill. Kollar jag alltid på när jag är sjuk. :love:

Hm... Har jag nog faktiskt nånstans, men har nog inga känslor för den åt endera hållet... Tror inte ens jag riktigt minns den! Kanske får lägga till den som parentes, bara för att se vad det är för något egentligen. :D

Alltså...lite. Den är ju "av sin tid". Men saker som "THIS is a knife!" väger ändå upp :p

(och till filmens försvar vad gäller det könsstereotypa, så tolkar iaf jag det som att det är lite medvetet spelat på det, dvs han kläcker ur sig saker om "sheilas" och hon uttrycker (mest med miner iofs) att han beter sig grottmannaaktigt. Om man bortser från "ughandet" som kommer från honom, så tycker jag mest att det är "storstadsbo" vs "infödd vildmarkstyp" :))

Haha, ja så är det kanske. Jag minns bara att den gick mig på nerverna redan då, och reagerade jag på den tiden (när är den ifrån? 80-tal? ... google säger japp! :p) så lär det inte ha mildrats sen dess tänker jag. Det var nog inte framförallt att han är en mansgris, utan att hon var ett våp... Men det är ju möjligt jag minns fel också, och den var kul och charmig har jag för mig så helt klart värt att gräva fram och ge en chans tror jag.

Just nu har jag
  • Totoro
  • Smokey and the Bandit
  • Dirty Dancing
  • Crocodile Dundee
  • Speed
  • Lock, Stock and Two Smoking Barrels
  • Figth Club
  • A Nightmare Before Christmas
  • Tropical Thunder
  • Transporter
  • Hot Shots
  • Banlieu 13
  • The Good, the Bad and the Ugly
... på min lista. :love:

Har någon annan en lista? :p

Jakten på röd oktober, kan man annat än gilla en film där Sean Connery och James Earl Jones är med i? :love::angel:
Sen gillar jag faktiskt En prins i New York även om den är liiiiite larvig, men ja den är kul iaf. :p:o
Gillar man drakfilmer så är Relm of Fire en helt ok film också.
Sen är jag helt lost på Star Trek, alla filmerna är bra, men min favorit är den fjärde filmen, The Voyage Home. :love:

Jakten på röd oktober, kan man annat än gilla en film där Sean Connery och James Earl Jones är med i? :love::angel:
Sen gillar jag faktiskt En prins i New York även om den är liiiiite larvig, men ja den är kul iaf. :p:o
Gillar man drakfilmer så är Relm of Fire en helt ok film också.
Sen är jag helt lost på Star Trek, alla filmerna är bra, men min favorit är den fjärde filmen, The Voyage Home. :love:

Åh, en prins i New York! Den har jag nog inte sett sen den var ny! Blir jag sugen på att ge en ny chans faktiskt, jag var rätt förtjust i Eddie Murphy en gång i tiden kom jag precis ihåg!:D

Åh! The Golden Child! Var är den!? Eddie Murphy och Charles Dance! :up:
Sardo Numspa! :D

Min lista på filmer som är så bra att jag vill se dem mååånga gånger:

A love song for Bobby Long
Sagan om ringen (fast spolar alltid när det är Frodo och Sam, skitsegt)
American Beauty
The notebook
Harry Potter
Into the wild
The royal tenenbaums
Princess Mononoke
The prime of Miss Jean Brodie
Pulp Fiction
Kill Bill
Titanic
Mean Girls
Gudfadern 1 och 2
In her shoes

Jag älskar att se om gamla filmer! Jag har nog sett Alien och Aliens femtio gånger. Det finns inget bättre! The Rock ser jag också gärna om trots att den inte är bra och likaså Die Hard, Indiana Jones 1-3, gamla Star Wars och naturligtvis BBCs 90-tals Pride and Prejudice med Colin Firth. Och Terminator samt T2.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka