Sv: Se och njut! *Äkta kärlek*
Klockan är sent och jag kan inte sova, så jag gräver upp den här tråden eftersom jag fann den mest intressant som jag kunde hitta (inte sagt att den är dålig, bara långt bak tidsmässigt).
Mikey och Red Sun har varit uppe på tapeten förr, här på Buke.
Först av allt, Mickey är utan tvekan en mycket duktig person, annars skulle han inte ha kommit hit där han är, jag håller inte med i allt han gör, och jag anser att han hoppat över grundläggande delar.
Det de gör ska inte förväxlas med kärlek, som någon påpekade (kan det ha varit Nicky?) är det frågan om dominans och lydnad.
Någon annan påpekade att det påminde om inövad dressyr (om jag förstod det rätt) och jag jag håller med båda två.
Red Sun visar åtskilliga gånger att han/hon inte uppskattar det Mickey gör. Hästen lägger bak öronen i vissa situationer på ett sådant sätt att den signalerar att den inte känner sig tillfreds i situationen. Den slår med svansen irriterat (och ja, här Kan det vara så att det är pga flugor). När Mickey gör vändningar på volt har hästen ett negativt uttryck. Detta sker oftas när människan lägger grunden till denna övning, rätt utfört försvinner detta beteende då hästen lär sig vad övningen betyder och att det inte är så att människan anfaller den.
Se skillanden på hur en uppmärksam häst har öronen jämfört med en irriterad/aggresiv/hotad häst, för ja, en uppmärksam häst kan vinkla bak öronen men den har långt ifrån lika skarp vinkel som en irriterad/arg/hotad häst (ju närmare nacken/huden, ju mer irriterad).
Det har visats en bättre kvalite på denna film och då konstaterades det att han rider med ett sk. indianträns, där man lägger en snara runt tunga/haka på hästen. Delvis eller hela tiden minns jag inte.Tydligast kan dessa tyglar ses 07.15 i filmen om man tittar på ryttaren händer. (det går att ses på
http://www.youtube.com/watch?v=Bcu5YRGv2IQ )
Denna tränsning är skarp och otrevlig för hästen. Det finns åtskilliga här på Buke som kan berätta mer om det. Jag saknar djupare kunskap men har insikt i att jag aldrig skulle utsätta mina hästar för det.
Vill ni ha en idol. Kolla in Honza som någon länkade till.
Han har jag bara sett gott om.
Och som flera vet är inte jag den som är sen att "kritisera", även mig själv.