Se och njut! *Äkta kärlek*

Sv: Se och njut! *Äkta kärlek*

Ta en titt på den här filmen. Mitt mål är att jag och Ella ska komma såhär långt! Att vi ska bli så samspelta, ha en sån fin kontakt till varann:love:

http://www.youtube.com/watch?v=Ow2yDdRK_Zc

Visst är det ett bra samspel, men kärlek? Så tolkar jag det inte.
Möjligen ledarskap och kontrollerande av hästens kropp, med hjälp av sin egen kropps rörelser och sina hjälpmedel.
Det är skickligt.

Shiit vilket grymt samspel. ;D vill också kunna :love::love:

Äh, sånt här gör jag och hästen varje dag, framför allt piaffen och hoppen över staketet....

Nä, skämt åsido, verkligen imponerande. Inledningen var vacker, men den typen av arbete ser man ju rätt ofta, men avslutningen med piaffen och hoppen var ju grym. Att en häst med den byggnaden lyckas sätta sig så snyggt i piaffen är otroligt. Jämför kotorna fram och bak, snacka om att verkligen flytta bak vikten.

Att det inte "lyser" om hästen är ett tecken på att den är avspänd och harmonisk enligt min mening, fast det beror ju på vad man syftar på med "lyser". En flashig PRE eller lusitano har ju självklart mer dans över sina rörelser, men då handlar det ju om en ras som har helt andra förutsättningar. Tror inte hästen lärt sig hela programmet utantill innan filmningen och att hästen lärt sig att känna igen och svara på enskilda kommandon är ju vad ridning går ut på:).

Hmm samspel ja du hett omtalat samtals ämne.
samspel kan man aldrig träna sig fram till det kommer naturligt allt jag vill säga

haha glad att npn stämmer in i det jag säger men de e ju bara så inget kan man träna sig fram till det likasom bra kommer ala naturligt

Klockan är sent och jag kan inte sova, så jag gräver upp den här tråden eftersom jag fann den mest intressant som jag kunde hitta (inte sagt att den är dålig, bara långt bak tidsmässigt).

Mikey och Red Sun har varit uppe på tapeten förr, här på Buke.

Först av allt, Mickey är utan tvekan en mycket duktig person, annars skulle han inte ha kommit hit där han är, jag håller inte med i allt han gör, och jag anser att han hoppat över grundläggande delar.

Det de gör ska inte förväxlas med kärlek, som någon påpekade (kan det ha varit Nicky?) är det frågan om dominans och lydnad.
Någon annan påpekade att det påminde om inövad dressyr (om jag förstod det rätt) och jag jag håller med båda två.

Red Sun visar åtskilliga gånger att han/hon inte uppskattar det Mickey gör. Hästen lägger bak öronen i vissa situationer på ett sådant sätt att den signalerar att den inte känner sig tillfreds i situationen. Den slår med svansen irriterat (och ja, här Kan det vara så att det är pga flugor). När Mickey gör vändningar på volt har hästen ett negativt uttryck. Detta sker oftas när människan lägger grunden till denna övning, rätt utfört försvinner detta beteende då hästen lär sig vad övningen betyder och att det inte är så att människan anfaller den.
Se skillanden på hur en uppmärksam häst har öronen jämfört med en irriterad/aggresiv/hotad häst, för ja, en uppmärksam häst kan vinkla bak öronen men den har långt ifrån lika skarp vinkel som en irriterad/arg/hotad häst (ju närmare nacken/huden, ju mer irriterad).

Det har visats en bättre kvalite på denna film och då konstaterades det att han rider med ett sk. indianträns, där man lägger en snara runt tunga/haka på hästen. Delvis eller hela tiden minns jag inte.Tydligast kan dessa tyglar ses 07.15 i filmen om man tittar på ryttaren händer. (det går att ses på http://www.youtube.com/watch?v=Bcu5YRGv2IQ )
Denna tränsning är skarp och otrevlig för hästen. Det finns åtskilliga här på Buke som kan berätta mer om det. Jag saknar djupare kunskap men har insikt i att jag aldrig skulle utsätta mina hästar för det.

Vill ni ha en idol. Kolla in Honza som någon länkade till.
Han har jag bara sett gott om.
Och som flera vet är inte jag den som är sen att "kritisera", även mig själv.

Red Sun visar åtskilliga gånger att han/hon inte uppskattar det Mickey gör. Hästen lägger bak öronen i vissa situationer på ett sådant sätt att den signalerar att den inte känner sig tillfreds i situationen. Den slår med svansen irriterat (och ja, här Kan det vara så att det är pga flugor).
Se skillanden på hur en uppmärksam häst har öronen jämfört med en irriterad/aggresiv/hotad häst, för ja, en uppmärksam häst kan vinkla bak öronen men den har långt ifrån lika skarp vinkel som en irriterad/arg/hotad häst (ju närmare nacken/huden, ju mer irriterad).

Jag ska först och främst erkänna att jag sitter vid en dator med en skärm från stenåldern och eftersom filmen är av rätt dålig kvalitet från början (nackdelen med youtube) är det mer än lite svårt att se detaljer. Jag kan därför inte ens se hästens öron när han rider en bit bort från kameran, de blir bara en suddig massa.
De sekvenser som jag kan se tycker jag mig dock bara se "irriterade öron" ibland, större delen av tiden är öronen enligt min mening snarare uppmärksamma. I Honzas video har hästen öronen i nästan exakt samma vinkel som de jag kan se på Red Sun. Att man ofta talar om öronen som signal på hästens sinnesstämning är för att de är lättast att tolka för en mänsklig hjärna, men som säkerligen både du och jag och de flesta andra vet är öronens ställning egentligen bara en försvinnande liten del av hästens språk. För egen del tycker jag att halsen ger samma information fast tydligare när man väl lärt sig tolka den. På volter tycker jag som du att Honzas häst verkar mer harmonisk med just själva voltarbetet, men i övrigt tycker jag de visar likvärdig växling mellan negativ och positiv sinnesstämning. Båda hästarna piskar dessutom med svansen med nästan samma frekvens.

Jag vet att du sa att du tycker att även Mikey är duktig, så mitt inlägg är inte menat som en rättning på ditt utan enbart som en kommentar att jag inte ser samma sak som du när jag ser dessa och andra filmer med de här två herrarna.

Det har visats en bättre kvalite på denna film och då konstaterades det att han rider med ett sk. indianträns, där man lägger en snara runt tunga/haka på hästen. Delvis eller hela tiden minns jag inte.Tydligast kan dessa tyglar ses 07.15 i filmen om man tittar på ryttaren händer.).

Tyckte att det så ut som han hade nånting pga just hans händer, trodde att det ev var en halsring, men som sagt är det ju tyvärr nästan omöjligt att se detaljer i den här filmen. Håller med om att han absolut håller i något i 7.15. Är det så blir jag grymt besviken, men för att bidra med en gammal goding så är ett bett aldrig skarpare än den hand som håller i det och av hästens hållning och det allmänna intrycket från filmen ser det ju knappast ut som han torterar hästen (och det är mer ett konstaterande, jag menar absolut inte att du påstått det).

Vad det gäller huruvida det här är kärlek tror jag inte att man någonsin kan uppnå kärlek med ett djur, bara respekt och tillgivenhet. Men när jag läste tråden valde jag att inte tolka TS bokstavligen.

ooojjj

finns inget annat att säga...

Mäktigt och äkta hästhållning det här !

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
404
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 425
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17