Sv: SE HIT; Ni som tränar/tävlar lydnad.
jag försöker mig på något som liknar lydnadsträning med min hund. eller träningen går bra, han kan alla momenten t o m elit (dirigeringsapporteringen slipas på) men vi får inte till det på tävling. vi nollar alltid minst ett moment, helst ett dyrt sådant, och ligger rätt stadigt på 235 p. sist hamnade vi på 254 p. det är så man vill gråta... hunden är en egensinnig "jag-kan-bäst-själv" herre på 9 år. oreggad labbe så han går som blandras. han är kastrerad och det går bra att tävla fast de är knipsade!
vårt starkaste moment är fria följet, tätt följt av fjärren. i fria följet är det mycket att dra på, det räcker med ett litet snett sättande så ryker poängen. ska man få bra poäng gäller det alltså att träna mycket på detaljer. jag tränar ofta bara de första stegen, vändningar, halter och förflyttningar och mer sällan långa sträckor rakt fram.
fjärren tränar jag mest genom att fila på tekniken på nära håll. de drar mycket mer för förflyttningar än för att hastigheten är låg. min hund har svårast för ställandet från liggande, benen är fastfrusna i marken men eftersom han ligger så "långt" så blir ställandet á la sågbock och nästa förflyttning blir svårt utan att ta balanssteg. så för tillfället tränar vi mest på att han ska flytta bak frambenen när han ställer sig.
vårt sämsta moment är nog inkallningen. han är extreeemt seg ner i läggandet. är det någon som har tips på hur man får till det så tar jag tacksamt emot. vi tränar dagligen snabba lägganden från sidan och framifrån och då går det hur bra som helst. men när han springer så får jag blicken "är du
seriös? du menar alltså att jag ska ligga ner?
nu?" och sedan lägger han sig långsamt med ett halvt förvånat, halvt förnärmat uttryck.