Se hit, cockerägare!

ako

Trådstartare
Jag o min sambo har nu till 98% eller så beslutat oss för att utöka vår redan ganska talrika djurfamilj med en liten cockerspanielflicka (i "djurfamiljen" finns redan tre hästar, fem katter och en femårig Engelsk Springer Spanielhane, så varför inte en pälsboll till ;) ?).

Har självfallet både träffat cockrar samt läst en hel del om rasen, samt att vi ju redan har en Spriinger, som väl får betecknas som kusinras, så givetvis vet vi ganska väl vad det är för sorts litet knyte som ska flytta in. Dock vill jag veta meeer, så snälla ni som har cockrar, berätta lite om dem! Allt från vad ni gör med dem till personliga egenskaper och hur de går i hop med andra hundar.

Tack på förhand :)
 
Sv: Se hit, cockerägare!

Jag är ingen expert och vet inte ens om det stämmer längre, men det sägs/sas att röda cockrar hade nåt genetiskt fel som kunde visa sig med plötsliga aggressivitets svängningar.....samt att öronproblem är vanliga...

Nu får nån annan ta över o säga nåt BRA :D
 
Sv: Se hit, cockerägare!

Jag börjar med att dementera föregående inlägg i sin helhet.:)
Röda cockrar har inte någon genetisk defekt som gör dem elaka. Det finns däremot en röd hane som använts flitigt i avel som gett en klart ökad andel elaka valpar. Tyvärr går han fortfarande i avel...

Vad det gäller öronproblem så är det inte särskilt utbrett - förutsatt att man håller efter trimningen av de samma.

Problem med temprament finns i rasen, men resulterar än så länge mest i "skvätträdda"hundar. En cocker ska vara odrägligt glad och positiv, så långt ifrån alla som jag tycker har ett dåligt cockertemprament är något problem för sina ägare. Många tycker t.o.m att det är skönt...;)

Själv föder jag upp cocker, och har både brokigt och enfärgat. Jag kan glatt konstatera att färgen inte har något som helst samband med temprament. Låg det något i att röda var elaka så skulle jag inte har en röd tik i avel - och definitivt inte para henne med den röde hane som jag planerar så snart hon nu kommer att löpa.... Det kommer enbart att bli röda valpar, och jag förväntar mig att det blir en oerhört trevlig kull.

Eftersom jag träffar många cockrar så har jag tyvärr också träffat bitande, otrevliga sådana. De har varit av varierande färger - både brokigt och solitt. Gemensamt för de hundar som jag känt till föräldrarna på är att de (föräldrarna alltså) inte har haft ett rastypiskt cockertemprament.

Viktigt när man väljer valp är att man träffar föräldradjuren (åtminstone mamman, som har störst inflytande) och själv konstaterar att det finns "sömsmån" på tempramentet. D.v.s valparna ska kunna bli snäppet sämre utan att bli en dålig hund med avseende på temprament. För att se att denna sömsmån finns behöver man träffa tiken/hanen utanför deras hem, gärna i en rörig miljö. Ett MH är också en bra måttstock - om man vet hur man ska tolka resultatet för just cocker.

Eftersom jag har fyra cockrar hemma är det lätt att förstå att jag älskar rasen. Jag använder mina till jakt, eftersök, agility och som mysprickar. De är glada och högst sociala hundar som älskar allt vad man föreslår i aktivitetsväg - vare sig det är en heldag i skogen, träning eller en heldag i soffan. Får de bara vara med är de nöjda. Hade jag mer tid att lägga ner på att jobba med mina hundar skulle jag gärna ha fler, men jag inser min begränsning i att ge alla en meningsfull sysselsättning om jag har fler än 4.

De går bra ihop med allt & alla. Hundar eller människor spelar ingen roll. "Prata med mig, så älskar jag dig" är deras paroll.
 
Sv: Se hit, cockerägare!

Jag är ingen expert och vet inte ens om det stämmer längre, men det sägs/sas att röda cockrar hade nåt genetiskt fel som kunde visa sig med plötsliga aggressivitets svängningar.....samt att öronproblem är vanliga...

Nu får nån annan ta över o säga nåt BRA :D

det står till o med i hundböcker att röda cockrar lider av det så kallade raseri syndromet samt är mera aggresiva-har själv en röd tik men hon är helt underbar o lider inte av ovanstående.
Jag tycker att cockrarna har ett ganska tufft hårt temprament då jag är van vid schäfer under hela min livstid så gick jag på en nit om man säger så.
Hon har en extrem jaktinstinkt-vilket i sin tur leder till att hon är kopplad jämt eller innanför staket.
Hon är en pälsboll som kräver en enorm pälsvård-vilket jag visste o tycker är kul.
Hon är en kelgris o kommer gärna o kryper upp i famnen o vill kramas.
En underbar ras familjehund som kräver lika mkt som en stor hund för att må bra.:smirk:
 
Sv: Se hit, cockerägare!

och som hund är de tillgivna o mot andra hundar framåt nyfikna o lekfulla...
:p
 
Sv: Se hit, cockerägare!

Tack för era svar! Det eventuella rödhundsproblemet behöver jag inte bekymra mig om, då den tilltänkta är Blue Roan.

Tack, tack allihop! Fler erfarenheter mottages gärna :).
 
Sv: Se hit, cockerägare!

Vad roligt! Vi har inte varit och tittat på dem än, de är ju fortfarande så små. Ska nog åka helgen om två veckor.

Har du träffat på mamman, o i så fall, hur är hon?

Uppfödaren lät jättetrevlig. Har du pratat med henne nyligen, eller hur lyckades du klura ut att jag var jag :)? Nyfiken...

Berätta gäärna lite om dina hundar!
 
Sv: Se hit, cockerägare!

Då antar jag att det är den "kalla killen" som är pappa. Min minsting är ur hans första kull, och så här långt är jag jättenöjd med henne. Frimodig och framåt tjej av bästa kvalité.
 
Sv: Se hit, cockerägare!

Jag har inte träffat mamman. Inte vad jag kan komma ihåg iaf.
Uppfödaren är jättetrevlig.
Nä, jag har inte pratat med henne på ett tag.
Jag läste hennes gästbok och såg att du var ifrån Östergötland.
Jag la ihop 1+1 och fick 2.
Fast jag kunde ju lika gärna haft fel.
Mina hundar. Ja dom är 4 st. 3 st kommer som sagt från samma uppfödare. Den fjärde är dalmas.
Jag ställer ut 2 av dom ibland när jag hittar någon utställning i närheten. Tanken är att jag eventuellt i framtiden ska avla lite.
 
Sv: Se hit, cockerägare!

Jo visst är det den frostige grabben som är pappa.

Vad kul att helt oförhappanes lyckades "träffa på" två släktingar till lillan så här i cyberrymden... :)
 
Sv: Se hit, cockerägare!

Jag är ingen expert och vet inte ens om det stämmer längre, men det sägs/sas att röda cockrar hade nåt genetiskt fel som kunde visa sig med plötsliga aggressivitets svängningar.....samt att öronproblem är vanliga...

Nu får nån annan ta över o säga nåt BRA :D

Jag har genom åren haft/har fem cockrar och ingen har haft problem med öronen. Jag tror också som Duvan att det hjälper att hålla efter pälsen på innsidan av öronen, om man tillåter det att bli för mycket så blir det naturligt ganska tätt i innerörat som kan skapa problem.

Temperamentet på de röda kan jag inte utala mig om så mycket eftersom mina har varit brokiga, men de röda jag har träffat har varit trevliga.
Camilla
 
Sv: Se hit, cockerägare!

Jag tycker att cockrarna har ett ganska tufft hårt temprament då jag är van vid schäfer under hela min livstid så gick jag på en nit om man säger så.

Vad menar du, utveckla gärna?
Camilla
 
Sv: Se hit, cockerägare!

Uppfödaren lät jättetrevlig.

Uppfödaren är jättetrevlig!:bow:
Jag haft/har fyra hundar från hennes uppfödning, den första köpte jag 1992. Läs gärna om mina hundar på deras hemsida, http://web.telia.com/~u55019312/
Camilla
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp