se hit alla stallägare!!

K

knasenknas

nu vill jag veta vad det är som ni har bestämmt i stallet.
jag å min mamma ska nämligen sätta oss ner å skriva regler p.g.a stökig hyresvärd.

men vill ha lite förlsag på vad ni tycker en stallägare ska bestämma.

ni kan väl skirva ner vad ni har för regler eller vad ni har sagt till era hyresvärdar. :bow:

jag (stallägare) har egen häst i stallet vill då att det ska funka bra i stallet. :banana:

Sv: se hit alla stallägare!!

Men som stallägare är väl du hyresvärd - det är väl hyresgästerna som hyr ändå?!

Senast ändrad av en moderator:

Hon skrev ju fel...hon menar att hon är hyresvärd och de ska skriva regler så hyresgästen håller sig i skinnet ;-)

Vad ingår nu ? alltså, vem sköter in/utsläpp samt fodringar ? Hur gör ni på helgerna ?

Jag tycker att det är ganska enkelt.
Jag tycker att som stallägare bestämmer man faktiskt allt i sitt eget stall! Inte hur som helst då, utan stallägaren sätter upp regler och riktlinjer som alla (inkl stallägaren) ska följa.
Detta ska skrivas ned i ett hyreskontrakt som hyresgästen får skriva under och alltså godta. Om det inte passar står det hyresgästen fritt att flytta.
Har mest dåliga erfarenheter från kollektivstall där alla ska vara med och bestämma. Tycker det funkar bäst om någon styr upp.
Sen tycker jag att alla kan vara lite ödmjuka och mottagliga för förslag så att man får an god stämmning i stallet.

Mynta2 skrev:
Vad ingår nu ? alltså, vem sköter in/utsläpp samt fodringar ? Hur gör ni på helgerna ?

heejsan!

vi äger ett stall med 3 stora boxar och en liten!
vi hyr ut två av dom.
min häst som har den tredje boxen har jag två fodervärdar till, men den ena ska sluta och jag ska ta hand om henne igen.
så vi är 4 stycken i stallet, plus min mamma å pappa.

pappa fodrar alltid på morgonen vid 6 tiden, om det inte är lov då hjälps alla åt så min pappa får lite sovmorgon :p

vi turas om med att ha utsläppet på morgonen.

vid middag tas hästarna in och får middagen i boxen, det turas vi också om med. dom brukar tas in mellan 1-3, lite tidigt tycker jag, sen står dom inne resten av dagen :crazy:
(det är en del jag vill ämdra på)
kollar även vattnet i hagen.

sen sköter alla sina hästar när dom vill.

sen vid kvällsfodring är det alltid jag eller min mamma eller min pappa som fodrar.

helgen: (detta har en av tjejerna bestämt, :devil: )
fodring, (vet ej om det är pappa eller den som har helgen, men om det är pappa ska jga ändra på det :angel: )
byta täcke, hur många man vill, sen utsläpp.
fodra middag runt 1-3, å i samband med det ta hästarna in för dagen.
kollar alltid att det är vatten i hagen, fyller på om det behövs.
tjejen har också skrivit vilka hästar som ska ut först, :devil: , tycker det är så töntigt, självklart skulle mina ut sist.

ja dte är väl såhär vi har det i stallet.

något mera du vill veta?

Ok...men ärligt talat anser jag det kan fodras ute i hagen så dom slipper stallas in redan kl 13 !!!...Kan ni inte göra så här: om nu din pappa fodrar på morgonen, kan inte han släppa ut dom också ?? Det blir ju ganska bökigt med olika människor på samma uppdrag hela tiden...

ANG lunch: fodra med hö i hagen.....så dom får vara ute tills kvällen åtminstone. Lunchen kan ni ha rullande schema på så inte en och samma person alltid får göra det. Sista fodringen kan ju kanske ni göra (du/mamma) eftersom ni bor på gården....eller har ni rullande schema här med. Dela i såfall upp sådana scheman efter hur många hästar ni har. Flest hästar = flest gånger...

Helgen kan ni göra upp rullande schema så ingen behöver göra mer än någon annan. Den dära tjejen ska inte bestämma hur rutinerna ska se ut på helgen...de ska självfallet så likadan ut som på en vardag. Vilken häst som ska ut först får ju den som plockar ut dom bestämma. Jag brukar oftast ta ut den som ätit klart först...eller så väntar jag tills alla är klara och sen tar ut dom efter vilket humör dom har. Tex: en stirrig häst som blir orolig när kompisen går ut, ja den får självklart gå ut före den som inte bryr sig alls om den blir själv i stallet.

Sadelkammare: Var och en får tilldelad plats för tex: stallskåp/stallåda, sadel/träns...och där ska dom ha sina saker...ingen annanstans.

Låter som om era hyresgäster omyndigförklarat er å tagit över stallet helt :crazy:

jag skulle gjort så här i mitt stall.

släppa ut alla hästar i hagen morgonfodra hö dära,

luncha i hagen,

middagsfodring med kraftfoder och hö vid intag, alla tar in sina hästar själva och fodrar själva, självklart lämmas ingen häst ensam i hagen.

kvällsfodring med kraftfoder och hö.

Allt foder får hästägarna själva göra i ordning och hänga upp i kassar lättåtkomligt.

samma tider alla dagar.

alla sopar efter sig och håller rent.
alla har egna platser i sadelkammaren,
låter helgfodringarna gå efter schema man skriver upp sig på ett visst antalfodringar per månad.
täckesservis kostar *** kr månad (jag hatar att klä av och på)

om någon inte sköter sig så lägger man på en extra avgift på hyran.

tex missad fodring ** kr, ej iordninggjord mat ** kr, osv, allt extraarbete är inte grattis, samma sak om ni inte sköter era uppgifter, avdrag på deras hyror.

Senast ändrad:

Men jag tycker inte shettisar(som jag tror ägaren har), ska behöva gå in på eftermiddagen redan, det är ju inte några känsliga hästar utan mår bra av att vara ute.Skulle ta in dom på kvällen så kan man ta in de känsliga hästarna på eftermiddagen men att ingen häst lämnas ensam om de inte klarar av det.
Jag hade mitt sto inhyrt i ett stall var de tod in redan till middagen men då mitt sto får problem med luftvägarna om hon står inne så mkt så fick jag ha henne ute ensam, hon mådde inte dåligt av det å ska ju inte straffas för att de andra hästägarna vill ha in sina hästar.

om någon inte sköter sig så lägger man på en extra avgift på hyran.
Ja, är det inte konstigt att om misstag börjar kosta pengar, DÅ jäklar börjar många sköta sig och ta saker och ting på allvar! :rofl:

hehe :devil: Det där med extra avgift tycker jag låter väldigt bra!

Där jag står finns det 26 stallplatser. Stallhyran är 1770:-/,åmad, spån, betfor och havre ingår.
Alltså inget hö.

Morgonutsläpp sköts helgfria vardagar av personal.
Kvällsjour sköts av hyrasgästerna efter schema. Hästarna tas in kl. 7 på kvällen (senast) och fodras tidigast 9.

I morgonjourens uppgifter ingår stallstädning (helger) samt 1 täckeshantering, inga benlindor, extratäcken eller liknande. Fodring morgon samt lunch.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka