SD nu STÖRRRSTA teflon-Partiet del 1

När folk ser en ekonomi som blir sämre och sen ser att invandringen ställer till med problem så är det väl inte så svårt att dra slutsatsen att ifall vi inte tog emot några så skulle vi inte ha problemen.
Intet nytt under solen. Det är i svåra ekonomiska tider som främlingsfientliga partier får luft; för att folk är mottagliga för att få syndabockar utpekade och enkla lösningar serverade. Finanskris => rasistpartierna ökar.

"När vi ser ut över Europa idag kan vi se oroande tecken på sådant man såg även på 1930-talet. En djup ekonomisk kris som drabbar vanligt folk genom arbetslöshet och fattigdom. En känsla av maktlöshet sprider sig i de breda folklagren. De traditionella politikerna upplevs inte stå på folkets sida. Grupp ställs mot grupp i jakten på syndabockar. Judar och romer hamnar åter i skottgluggen, så även muslimer och andra med s.k. ”invandrarbakgrund”.

Främlingsfientligheten breder ut sig. Nygamla politiska grupperingar med förenklade svar på svåra frågor får fotfäste. Basingrediensen i deras svar är intolerans. Lösningen är att rensa bort en del folkligt ogräs, de som inte passar in och tar resurser från ”våra egna”. Det är en anda som är påtaglig, även i vårt eget land idag.

Än så länge står det demokratiska systemet i ett europeiskt perspektiv pall, men vi måste se situationens allvar och inse att den dag kan komma när grogrunden för deras framgångar kraftigt ökar. Att de får en allt större del av befolkningen med sig. Tänk tanken att de skulle få en majoritet i ett parlamentsval. Vad skulle hända då? Hur demokratiska skulle de vara då?"


http://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/tolerans-ar-demokratins-styrka


"
 
Det handlar inte så mycket om dålig människosyn på invandrare och att man inte vill hjälpa andra. Det handlar om att man vill leva i ett samhälle där fred och frihet styr. Där demokrati är ett krav och där man vill kunna vara fri.

Nja, det handlar mer om att man anser att "andra" ska anpassa sig efter "mig". Det är bara invandrare som är skyldiga att integrera sig. Man har inte förstått att integration handlar om att alla anpassar sig. Att alla lär sig leva med varandra och ja, det kommer innebära konflikter. När "de andra" ska anpassa sig efter "oss" handlar det inte om integration utan om assimilering och det är ju precis det SD är ute efter.

Detta grundas ju i en syn att "vårt" sätt att leva är överlägset "andras". Det är en i mina ögon unken människosyn.
 
Jo, det är en kass människosyn att "att dra slutsatsen att ifall vi inte tog emot några så skulle vi inte ha problemen." och tycka det är en bra lösning. För det betyder ju att man till och med inser att problemen finns kvar, de är bara någon annanstans och då är det "löst".
Fast sådär tänker du för att du är utbildad. Människor som saknar det där kritiska tänkandet de kan inte tänka så. De har inte verktygen att tänka så eftersom de aldrig fått lära sig att tänka så. De ser sin vardag för vad den är. De ser att de försökt vara välkomnande, men att de som kommer hit enligt de själva försöker att ändra Sverige till att gå bakåt i utvecklingen.

Det finns massor som styr att Sverige har behövt göra åtstramningar. Men har man inte den utbildningen som krävs för att förstå nationalekonomins grunder så ser man inte ekonomi på samma vis som en nationalekonom gör.

Självklar tror de flesta dessutom på vad de hör. Eller, rättare sagt, de väljer på vad de vill höra. Är någon missnöjd med invandringen och så kommer någon och säger att invandringen kostar en massa miljarder varje år är det klart att folk blir arga när de själv lever med åtstramningar.
 
Jag tror att människor är rädda för islamiseringen och trötta på nedskärningar. Om det är rasistiskt eller inte behöver jag inte uttala mig om, jag jag tror att det är där skon klämmer för många.
Isis härjar som aldrig förr i Syrien etc, Boko Haram på andra ställen, osv, osv, utan att världen reagerar. Och medias bild är att ingenting händer och att dessa terrororganisationer som vill konservativislamisera hela världen får härja helt fritt, kidnappa människor, döda människor, sälja människor på de mest brutala sätt. Så ser vi hur det är upplopp i förorterna, det kastas sten på myndigheter som är till för att hjälpa och serva medborgarna. Personer med invandrarbakgrund som lägger upp isis-positiva kommentarer på Facebook eller andra sociala medier får massor med likes från andra i de invandrartäta förorterna. Och sen viker sig svenska kommuner för vissa invandrares krav, det blir särskilda tider i badhuset för kvinnor och män, osv.

Samtidigt som detta sker så känner många av den åtstramade budgeten. Lägre pensioner, sämre sjukvård än tidigare där det krisar eftersom det inte finns tillräckligt med varken läkare eller sjuksköterskor, kvinnor som kommer in med värkar skickas till andra sjukhus eftersom många BB-avdelningar har fullt, människor som väntar flera år på lätta operationer som förbättrar deras liv, etc. Och som någon annan skrev, vårdcentraler som lägger ner, skolor som stänger igen, osv.

När folk ser en ekonomi som blir sämre och sen ser att invandringen ställer till med problem så är det väl inte så svårt att dra slutsatsen att ifall vi inte tog emot några så skulle vi inte ha problemen.

Det handlar inte så mycket om dålig människosyn på invandrare och att man inte vill hjälpa andra. Det handlar om att man vill leva i ett samhälle där fred och frihet styr. Där demokrati är ett krav och där man vill kunna vara fri.

Och just eftersom det svenska samhället inte har kunnat avhjälpa problemen med invandringen så har denna frågan blivit dunderhet. Förstås!! När man ser att ett gäng ungdomar med invandrarbakgrund bränner pride-flaggan, när man inser att det är invandrade muslimer som står för judehatet och judeförföljelsen i Malmö som gjort att många judar valt att flytta därifrån, när man ser att försämrad service i kommunerna är det klart att folk reagerar!!

Det är svårt för M att få de väljarna som är utsatta för invandringens problem att öppna sina plånböcker. Allt folk vill är att leva i fred och frihet. Och när man känner att man varit generös och att det inte uppskattas utan att Sverige istället hotas att gå bakåt i utvecklingen - då reagerar människor!!

Sen är det enligt mig inte rätt väg att rösta på SD. Men jag förstår varför folk röstar. Folk är rädda för sin och sina barns framtid!!
Jag tror dessutom att många fler är rasister och vill bevara Sverige svenskt än vad man tror. Jag tror att många inte alls är intresserade av att få ett mångkulturellt samhälle, eftersom de tar för givet att allt de har är byggt av det svenska folkhemmet. Och de ser att folkhemmet inte längre finns och därför försöker de få tillbaka den utopin och den drömmen.
Å så ska asylerna vara tacksamma över att få komma hit. Men när dom kommer hit så klagar dom på att det är för trångt på det hotell o spa som dom får bo gratis på. Nä tack o lov att SD finns som vågar ta tag i problemen som svenskarna ser.
 
Fast sådär tänker du för att du är utbildad. Människor som saknar det där kritiska tänkandet de kan inte tänka så. De har inte verktygen att tänka så eftersom de aldrig fått lära sig att tänka så. De ser sin vardag för vad den är. De ser att de försökt vara välkomnande, men att de som kommer hit enligt de själva försöker att ändra Sverige till att gå bakåt i utvecklingen.

Det finns massor som styr att Sverige har behövt göra åtstramningar. Men har man inte den utbildningen som krävs för att förstå nationalekonomins grunder så ser man inte ekonomi på samma vis som en nationalekonom gör.

Självklar tror de flesta dessutom på vad de hör. Eller, rättare sagt, de väljer på vad de vill höra. Är någon missnöjd med invandringen och så kommer någon och säger att invandringen kostar en massa miljarder varje år är det klart att folk blir arga när de själv lever med åtstramningar.
Tacka för det. Varför ska vi behöva stå tillbaka. Vi har väl egna människor som är i behov av sjukvård mer än många asyler är
 
Nja, det handlar mer om att man anser att "andra" ska anpassa sig efter "mig". Det är bara invandrare som är skyldiga att integrera sig. Man har inte förstått att integration handlar om att alla anpassar sig.
Självklart är det så. Men samtidigt är den en utopi att tro att folk vill anpassa sig åt ett håll de tycker är fel.

Jag är sjukt nöjd över att kvinnor såsom Emelie Pankhurst kämpat för att jag som kvinna idag ska ha rösträtt. Jag är sjukt nöjd över att vi i Sverige har demokrati och att vi tillåter HBTQ-personer att gifta sig och skaffa barn. Jag vill inte leva i ett samhälle som ska anpassa sig åt ett mer konservativt håll.

Det handlar ju om politik mer än om människosyn. Vänsterpartister hade inte gått med på att "anpassa sig" efter en högerstyrd regering för att få mer lugn och ro i samhället. De hade tyckt att det är förkastligt att släppa på sina egna värderingar för att andra tycker olika.
 
Tacka för det. Varför ska vi behöva stå tillbaka. Vi har väl egna människor som är i behov av sjukvård mer än många asyler är
Poängen är att det ena inte ska utesluta det andra. Sverige är ett tillräckligt rikt land för att alla ska få sjukvård!! Det handlar inte om att någon annan är värd mer än någon annan och att vi måste ta hand om våra egna först. Det handlar om att vi ska ta hand om de som behöver tas om hand, etniska svenskar eller inte. Men för att det ska fungera bra måste samhället fungera. Och just nu funkar många saker lite dåligt och då reagerar folk med att inte vilja dela vad som finns med människor de tycker ställer till med problem.
 
Poängen är att det ena inte ska utesluta det andra. Sverige är ett tillräckligt rikt land för att alla ska få sjukvård!! Det handlar inte om att någon annan är värd mer än någon annan och att vi måste ta hand om våra egna först. Det handlar om att vi ska ta hand om de som behöver tas om hand, etniska svenskar eller inte. Men för att det ska fungera bra måste samhället fungera. Och just nu funkar många saker lite dåligt och då reagerar folk med att inte vilja dela vad som finns med människor de tycker ställer till med problem.
Det är precis så det är. Jag vet 3 personer som inte får den vård som dom behöver för att den är för dyr.
 
Självklart är det så. Men samtidigt är den en utopi att tro att folk vill anpassa sig åt ett håll de tycker är fel.

Jag är sjukt nöjd över att kvinnor såsom Emelie Pankhurst kämpat för att jag som kvinna idag ska ha rösträtt. Jag är sjukt nöjd över att vi i Sverige har demokrati och att vi tillåter HBTQ-personer att gifta sig och skaffa barn. Jag vill inte leva i ett samhälle som ska anpassa sig åt ett mer konservativt håll.

Det handlar ju om politik mer än om människosyn. Vänsterpartister hade inte gått med på att "anpassa sig" efter en högerstyrd regering för att få mer lugn och ro i samhället. De hade tyckt att det är förkastligt att släppa på sina egna värderingar för att andra tycker olika.

Att leva tillsammans med andra människor handlar alltid om att anpassa sig efter varandra, att kompromissa osv. Anpassning är nödvändig även om vi stänger gränserna fullständigt för inte tusan tycker alla svenskar lika om allt? Inte lever vi exakt likadant? Vi har stockkonservativa svenskar som härstammar från vikingarna, de måste ju bemötas och kan vi bemöta dem och på något sätt samexistera med dem måste vi väl kunna göra detsamma med stockkonservativa med annat ursprung?

Och det är ju inte bara "vi" som anpassar oss efter "dem". "De" anpassar sig efter "oss" också. Jag ser ju tusen gånger hellre att en flicka från en stockkonservativ familj, som kanske ämnar könsstympa henne och gifta bort henne i ung ålder växer upp i Sverige än i familjens hemland där förfarandet är socialt acceptabelt. Den flickan har ju större möjligheter att slippa det livet här än "där".

Människor vill inte anstränga sig för samexistens. Och kanske handlar det även om konflikträdsla?

Man behöver inte alls släppa på sina värderingar, men man måste vara beredd på att bemöta de tokigheter man stöter på och på att försöka föra en dialog med andra för att finna långsiktiga, acceptabla lösningar.
 
Nja, det handlar mer om att man anser att "andra" ska anpassa sig efter "mig". Det är bara invandrare som är skyldiga att integrera sig. Man har inte förstått att integration handlar om att alla anpassar sig. Att alla lär sig leva med varandra och ja, det kommer innebära konflikter. När "de andra" ska anpassa sig efter "oss" handlar det inte om integration utan om assimilering och det är ju precis det SD är ute efter.

Detta grundas ju i en syn att "vårt" sätt att leva är överlägset "andras". Det är en i mina ögon unken människosyn.
Det är väl klart att vårt sätt är överlägset. Varför tror du dom kommer hit o vill utnyttja det som vi har skapat
 
Man behöver inte alls släppa på sina värderingar, men man måste vara beredd på att bemöta de tokigheter man stöter på och på att försöka föra en dialog med andra för att finna långsiktiga, acceptabla lösningar.
Och det är här skon klämmer för de som röstar på SD. De känner att de är maktlösa i sin egen situation och att de inte har någon representant mer än SD som faktiskt bemöter tokigheterna de stöter på.
 
Det är väl klart att vårt sätt är överlägset. Varför tror du dom kommer hit o vill utnyttja det som vi har skapat

Jag tror "ta del av och bidra till det samhälle vi har" var orden du sökte.

Och att människor söker sig hit betyder inte alls att vårt sätt att leva är överlägset. Det betyder inte heller att samhället inte kan bli bättre och "de" kan faktiskt bidra till ett bättre samhälle.
 
Jag tror "ta del av och bidra till det samhälle vi har" var orden du sökte.

Och att människor söker sig hit betyder inte alls att vårt sätt att leva är överlägset. Det betyder inte heller att samhället inte kan bli bättre och "de" kan faktiskt bidra till ett bättre samhälle.
Nej det var inte alls dom ord jag sökte. Det var att komma hit o utnyttja det som vi har skapat
 
men att de som kommer hit enligt de själva försöker att ändra Sverige till att gå bakåt i utvecklingen.

Fast det är SD som är ett konservativt parti som vill gå baklänges in i framtiden mot den ljuva perioden 1850-1950; och det på en massa punkter. Sedan finns det konservativa krafter på många håll - men jag upplever faktiskt att just SDs sympatisörer är rejält förändringsrädda och konservativa. Det har "blivit" så dåligt, i meningen att det var bättre förr. Och är det något jag kan garantera, är att det inte stämmer alls.
 
Och det är här skon klämmer för de som röstar på SD. De känner att de är maktlösa i sin egen situation och att de inte har någon representant mer än SD som faktiskt bemöter tokigheterna de stöter på.

Jag tror du har rätt i det här. Jag tror också att en betydande andel av SD:s anhängare dras till dem för att de ser ett Sverige som växer fram där de inte känner igen sig i. Det jag ser som positivt, ett mer jämlikt land där kvinnor och män har större möjligheter att göra det de vill istället för vad som förväntas av dem enligt traditionella könsroller, och där man numera får gifta sig av kärlek till varandra, ett land där man har lättare att röra sig både innanför och utanför landets gränser, upplever de som ett land som inte passar dem längre. De "blir kvar" i det gamla, även om de nog inte skulle formulera det med de orden, utan använda mer romantiserande formuleringar. Det behöver inte nödvändigtvis handla om egna dåliga erfarenheter av invandrarna, men levereras det som orsak så kan det vara lätt att ta till sig.

För dessa personer handlar det nog om att stötta dem in i det moderna Sverige. Ett land där kvinnor inte är beroende av män, och där män inte måste försörja sin familj eller vara macho för att få status. Ett land där man kan ha jobb, skaffa sig en bostad och hitta en partner, och där det inte är hela världen att behöva flytta för att skaffa sig en försörjning. Är man själv trygg och har hopp om en god framtid för sig själv, är det lättare att bjuda till för andra, tänker jag mig. Eller så är jag bara naiv.
 
Vad Moderaterna vill har gått mig spårlöst förbi. Grejen är ju dock att det inte finns nån politisk vilja idag att se det faktiska problemet, att göra nåt åt det.

Just den här typen av uttalanden återkommande från det hållet. "Jag har ingen aning om vad de andra tycker om saken men jag är helt säker på att SD är de enda som har lösningen".

(Jag vet att du skrivit att du själv inte sympatiserar med SD)
 
För dessa personer handlar det nog om att stötta dem in i det moderna Sverige. Ett land där kvinnor inte är beroende av män, och där män inte måste försörja sin familj eller vara macho för att få status. Ett land där man kan ha jobb, skaffa sig en bostad och hitta en partner, och där det inte är hela världen att behöva flytta för att skaffa sig en försörjning. Är man själv trygg och har hopp om en god framtid för sig själv, är det lättare att bjuda till för andra, tänker jag mig. Eller så är jag bara naiv.
Ändå känner jag massor med högutbildade människor som teoretiskt sett har alla friheter i världen att göra någonting, men ändå klagar de på sitt jobb, på sin partner, på sin situation. De gör ingenting åt saken just för att de är bekväma med vad de har och de vill inte har en förändring de inte helt kan kontrollera. De är rädda för förändringen och för att få det sämre än vad de har det just nu.

Jag vet inte hur många trådar på Buke jag tagit mig igenom med rubriker som tyder på osäkerhet för det okända och en rädsla för det nya. "Ska jag lämna min sambo?", "Borde jag byta jobb?", "Vad ska jag göra med mitt liv?", "Ska jag sälja hästen som konstant kastar av mig varje dag?", "Hur säger jag nej till saker jag inte vill göra?", osv, osv i all oändlighet.

Jag brukar säga att det är självklart att svenskarna är främlingsfientliga. Vi är ju fientliga mot oss själva. Vi är fientliga mot att grannen ska ha det bättre än oss själva, vi är fientliga mot att vi själva ska få det bättre i någon slags Jante-anda. Givetvis tar vi inte emot flyktingar från andra länder med märkliga vanor och åsikter med öppna armar - vi pratar inte ens med våra grannar!! Och vi sätter oss så långt ifrån andra det bara går på kollektivtrafiken.
 
@Jeffery
Med tanke på hur många det finns som agerar fullständigt aningslöst och ansvarslöst som i Lyxfällan och Arga Snickaren etc så kanske det vore på sin plats med en ny TV-serie, där Svensson får det förklarat; vilka följder det får när man inte sätter sig in i politiken innan man röstar, eller tar reda på vilka som står bakom olika partier, vad som händer när ett rasistiskt populistparti får makten i ett land etc.

:D :bow:
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: Smoothi
·
Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 139
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp