SD nu nästa störrsta parti

Gammeln

Trådstartare
i SCB:s stora väljar barometer. Man har nu gått om M. Som jag har sagt så är SCB flera år efter och nu har dom kommit ikapp verkligheten. De andra väljar barometrar har bättre urvalsmetoder som motsvarar verkligheten. Då är vi där nu då med alla väljar barometrar som säger att SD som sämst är 2:a bland alla partierna :laugh:. Å det är statistiskt bevisat också. Så vad väntar AKB nu då? Sparken? Björklund, sparken? Rören i MP, sparken? 3 partier på väg att kastas ut:bump:

Majoritetsregeringen klar. :banana:
(31.1+11.3+5.0+4.5) > 50%.

Då kan vi låta högern gagga om att samarbeta (eller inte) i opposition, medan Sverige kan utvecklas åt rätt håll.

Majoritetsregeringen klar. :banana:
(31.1+11.3+5.0+4.5) > 50%.

Då kan vi låta högern gagga om att samarbeta (eller inte) i opposition, medan Sverige kan utvecklas åt rätt håll.

Jag skulle också vilja att det föll ut sådär, men frågan är om det är så sannolikt?

Edit. Att de kommer välja att samarbeta alltså

Vad är det för ide att rösta alls om det parti sedan går ihoo med ett eller fler partin man absolut inte vill ha med att göra?
Jag som väljare känner mig mycket besviken.

Det här är makt och mobbning på högsta sandlådenivå, känns som en kamp partierna emellan och glömda utanför är svenska folket

Vad är det för ide att rösta alls om det parti sedan går ihoo med ett eller fler partin man absolut inte vill ha med att göra?

Det här är makt och mobbning på högsta sandlådenivå, känns som en kamp partierna emellan och glömda utanför är svenska folket
Ur den synvinklen är partierna inte alls intresserade av vad väljarna vill. Där är det bara ren o skär egoism

Men alltså, är du ens insatt i vad parlamentarisk demokrati är för något? Det är ju hela grejen, man har ett val och sedan måste landet kunna styras med det resultatet. Om det då inte blev majoritet för någon, så måste man ju bryta upp och samarbeta med andra än de man tänkt göra det med innan.

Svenska folket är väl de som röstat?

Jag kan i och för sig tycka att nettokrati har sina värden, så att vi skulle slippa se en enda Sverigedemokrat i riksdagen eftersom svenska folket skulle skicka dem dit pepparn växer, men det systemet har vi inte idag.

Vid intervju på radion förklarade SD's talman "vad han nu sa att han hette för något". Jo, det för att vi har så bra partipolitik med många bra saker på vår agenda så som invandrarpolitik.

Det ENDA jag har hört om från SD är deras invandrarpolitik, vad har de mer för frågor som de arbetar med, som kan vara värt att rösta på SD för?

Och ja, jag har försökt leta efter deras partiprogram... och annat... men det enda som folk verkar rösta på SD för är invandringspolitiken. Är det verkligen INGEN som är intresserad av skola, barnomsorg, vård- och omsorg, pension, arbetsliv, djurskydd, landsbygdsfrågor osv... VAR står SD där, vilka frågor jobbar de med där och framför allt HUR arbetar de med dessa frågor?

Vid intervju på radion förklarade SD's talman "vad han nu sa att han hette för något". Jo, det för att vi har så bra partipolitik med många bra saker på vår agenda så som invandrarpolitik.

Det ENDA jag har hört om från SD är deras invandrarpolitik, vad har de mer för frågor som de arbetar med, som kan vara värt att rösta på SD för?
Nu är jag inte SD-are så jag gissar bara men de menar säkert att de ska ta allt invandringen kostar och lägga på andra saker och då kommer allt bli paradiset och perfekt.

Nu är jag inte SD-are så jag gissar bara men de menar säkert att de ska ta allt invandringen kostar och lägga på andra saker och då kommer allt bli paradiset och perfekt.

Tack, det är nog ungefär som jag också har förstått det hela. Men bara för att invandringen stoppas och pengarna återgår till svenskarna, så sköts ju inte allt per automatik utan det vore intressant att få veta hur SD tänkt sig SEDAN.

Fast det där gör mig förbannad, det är inte ett demokrati om man kör mobbning och vägrar samarbeta. jag är ingen SD förspråkare- men man kan jo inte som andra partier bara sitta och vägra samarbeta. Och håller med den andra i tråden, dagisnivå! Och det odlar så himla mycket mer hat och rasism. Nej jag känner faktiskt mer och mer med min vän som röstar blankt, ingen av partierna i Sverige har min respekt, och som tur är slipper jag rösta i riksdagen. Usch blir arg bara jag tänker på hur Sverige styrs just nu. Lägger hellre energi mot Danmark. Och snart dags att flytta neråt ditt igen :)

Hitta ett grundlag för någon sort av samarbeta, som sagt, demokrati. Det som pågår just nu är inte ett dugg demokratisk.

Danmark är för övrigt ett skämt för tillfället när det gäller acceptans av främlingsfientlighet och rasism. Jag har ett par kompisar som bor i landet, men mår dåligt varje dag över det växande hatet mot icke-danskar.

Fast det där gör mig förbannad, det är inte ett demokrati om man kör mobbning och vägrar samarbeta. jag är ingen SD förspråkare- men man kan jo inte som andra partier bara sitta och vägra samarbeta. Och håller med den andra i tråden, dagisnivå! Och det odlar så himla mycket mer hat och rasism. Nej jag känner faktiskt mer och mer med min vän som röstar blankt, ingen av partierna i Sverige har min respekt, och som tur är slipper jag rösta i riksdagen. Usch blir arg bara jag tänker på hur Sverige styrs just nu. Lägger hellre energi mot Danmark. Och snart dags att flytta neråt ditt igen :)

Att samarbeta är väl inte att vägra att samarbeta?

Jag förstår inte den här offerkoftan alls?

Om nu S+C+L+MP väljer att samarbeta för att få en majoritet, så är väl det demokrati i högsta grad?

Vad är det som gör att samarbete med SD är det enda som är "riktig" demokrati?

Tittar man på opinionsresultaten för nettokrati så kan man ju tolka det som att svenska folket ABSOLUT inte vill ha inflytande från SD.
http://www.dn.se/nyheter/politik/svagt-stod-for-sd-och-fi-vid-en-nettokrati/

Senast ändrad:

Menar du att alla partier måste samarbeta med varandra för att det ska vara demokrati? För vänstern och moderaterna har ju aldrig samarbetat i nån regering och jag har inte hört några vänsterpartister skrika om att det är odemokratiskt?

Håller med dig. I Danmark så har man en bättre syn på vad man vill satsa på i sitt land. Men vi är ju på väg åt det hållet iaf tack vare dom nya lagarna mot flyktingarna och på så vis får vi mer resurser över till befolkningen i landet.

Det här är inget nytt; det har varit på gång länge:

galtan-jpg

"Vi är vana vid att placera partierna i en skala från vänster till höger. Men sedan ett par år tillbaka har Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap, sett ett nytt fenomen inom svensk politik. Den så kallade Gal/Tan- skalan beskriver en ny dimension som spelar en allt större roll för väljarna.

– Fredriks Reinfeldts Moderaterna var mer åt det kosmopolitiska hållet, Sverige skulle vara en öppen ekonomi som inte gör skillnad på människor och inte ställer grupp mot grupp, säger Henric Oscarsson.
I dag är Moderaterna ett parti som allt mer rör sig mot det konservativt traditionalistiska och nationalistiska, pressade av väljarflykten till Sverigedemokraterna.

Samtidigt finns de flesta väljarna kvar i mitten, både när det gäller vänster/höger-skalan och Gal/Tan. Henrik Ekengren Oscarsson ser en potentiellt stark väljarbas för nya samarbeten mellan mittenpartierna där tidigare allianser och koalitioner bryts. S, MP, C och L är ett exempel på fyra partier som hamnar i mitten av båda skalorna."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-har-m-narmast-sig-sd-i-det-nya-politiska-landskapet

Det här är inget nytt; det har varit på gång länge:

galtan-jpg

"Vi är vana vid att placera partierna i en skala från vänster till höger. Men sedan ett par år tillbaka har Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap, sett ett nytt fenomen inom svensk politik. Den så kallade Gal/Tan- skalan beskriver en ny dimension som spelar en allt större roll för väljarna.

– Fredriks Reinfeldts Moderaterna var mer åt det kosmopolitiska hållet, Sverige skulle vara en öppen ekonomi som inte gör skillnad på människor och inte ställer grupp mot grupp, säger Henric Oscarsson.
I dag är Moderaterna ett parti som allt mer rör sig mot det konservativt traditionalistiska och nationalistiska, pressade av väljarflykten till Sverigedemokraterna.

Samtidigt finns de flesta väljarna kvar i mitten, både när det gäller vänster/höger-skalan och Gal/Tan. Henrik Ekengren Oscarsson ser en potentiellt stark väljarbas för nya samarbeten mellan mittenpartierna där tidigare allianser och koalitioner bryts. S, MP, C och L är ett exempel på fyra partier som hamnar i mitten av båda skalorna."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-har-m-narmast-sig-sd-i-det-nya-politiska-landskapet
Till viss del kan det stämma MEN när det är partiledardebatter i SVT så står Jimmie ALLTID i mitten av de båda blocken OCH rakt framifrån rätt in i kameran. Då kan han spela ut dom mot varandra och göra bra ifrån sig

Liknande trådar

• Låst
Äldre Sverige befinner sig i CHOCK. SD har nu hela otroliga superrekordet 23,3%. M är akterseglad får bara 20% och nu är det bara ynka pynka...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
82 378
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 988
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18