SD nu 3:e störrsta parti. Del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
VILKA andra lösningar ? Det funkar ju inte ! Det är det du (och likasinnade) inte fattar... Det som sker IDAG hjälper ju inte...
Alltså ÄR SDs lösning att strypa invandringen. Att DU inte vill strypa invandringen får stå för dej och de som inte röstar på SD (eftersom det tydligen inte är deras största "fråga") MEN det ÄR och förblir SDs lösning.. Hur kan du säga att det INTE är en lösning ?

Därför att det löser inte problemet för den asylsökande att inte få söka asyl.

Därför att det löser inte problemet för den asylsökande att inte få söka asyl.

Då är vi tillbaka i den tiden då Sverige var ett världssamvete.
Jag tror de flesta diskuterar hur vi ska lösa problem i Sverige som migrationen orsakar. inte de problem de som söker asyl på olika håll i världen möter.
Naturligtvis kan och ska vi ta emot asylsökande. Men grunden för detta är den ekonomiska och praktiska situation vi har i landet.
Ingen, inte ens du kan väl förneka att under dessa praktiska förutsättningarna så är möjlighet till en anständig bostad en av de viktigaste.
Alltså lös det problemet så kan vi sedan gå vidare till att diskutera asylsökandes problem i världen.....

Ja, jag ser skillnaden. I vilka man betraktar som medmänniskor och vilka människor som inte är vårt problem. Jag förvånas inte längre men blir ändå lika bedrövad av resonemanget.

Med detta skrivet får du kalla mej oempatisk, egoistisk och självisk. MEN du kan inte kalla mej rasist. För jag struntar i om de som kommer är grå, blå eller rosa. Om de är religiösa eller inte.
Vi har inte råd ! Vi har inte bostäder ! Vi har inte arbetstillfällen !

Ja, jag ser skillnaden. I vilka man betraktar som medmänniskor och vilka människor som inte är vårt problem. Jag förvånas inte längre men blir ändå lika bedrövad av resonemanget.
Det är ju hyckleri på hög nivå!
Du vet att vi inte kan hjälpa alla, Du vet att vi inte kan ta emot alla som vill komma.
Du liksom jag tycker inte om att människor lider, men för höge Farao inse att det är de ekonomiska villkoren som dels ger oss möjlighet att hjälpa men även sätter begränsningar på hur mycket vi kan hjälpa.

Så när det blir dags att fatta beslut MÅSTE känslorna läggas åt sidan, man MÅSTE se praktiskt på vad som är möjligt.

Alla människor är medmänniskor samt vi har inte möjlighet att hjälpa alla som behöver hjälp.

Krasst ekonomiskt måste varje individ skapa så mycket resurser att han eller hon själv bekostar sin egen vård, sin egen omsorg.
Eftersom detta i praktiken inte uppnås måste varje producerande individ producera detta + det som krävs för att individer som av olika anledningar inte klarar av att göra detta själv.

En betydande del av dem som kommer som asylsökande nu kommer inte ens att klara av att skapa sin egen försörjning än mindre bygga upp den buffert som behövs för deras vård och omsorg.

Där har du den volymmässiga begränsning hur många vi kan ta emot. Att sedan bostadsbristen gör att ytterligare problemzoner skapas försvårar ju situationen än mer.

Med detta skrivet får du kalla mej oempatisk, egoistisk och självisk. MEN du kan inte kalla mej rasist. För jag struntar i om de som kommer är grå, blå eller rosa. Om de är religiösa eller inte.
Vi har inte råd ! Vi har inte bostäder ! Vi har inte arbetstillfällen !

Vi är en av västvärldens mest stabila ekonomier, vi har ett väl fungerande samhälle och institutioner på alla punkter som vi vidareutvecklar. Vi bygger bostäder. Människor som kommer hit, kommer med idéer och skapar jobb i viss utsträckning.

Men det är ändå inte avgörande; att bo på en halvdan camping i Sverige, med tillgång till mat, el och en chans att bygga ett nytt liv är ett paradis jämfört med att fly från en krigszon utan arbete/skola/mat/bostad med kallblodiga mördare runt knuten varje vecka. Som transitboende helt OK.

Så vi har mycket att erbjuda ändå. Även om jag också håller med om att det allra bästa för de asylsökande (och mottagarländerna) är att mottagandet fördelas jämnare över västvärlden så att det kan bli ett bättre mottagande för alla.

Du vet att vi inte kan hjälpa alla, Du vet att vi inte kan ta emot alla som vill komma.
Du liksom jag tycker inte om att människor lider, men för höge Farao inse att det är de ekonomiska villkoren som dels ger oss möjlighet att hjälpa men även sätter begränsningar på hur mycket vi kan hjälpa.

Så när det blir dags att fatta beslut MÅSTE känslorna läggas åt sidan, man MÅSTE se praktiskt på vad som är möjligt.

Alla människor är medmänniskor samt vi har inte möjlighet att hjälpa alla som behöver hjälp.

Krasst ekonomiskt måste varje individ skapa så mycket resurser att han eller hon själv bekostar sin egen vård, sin egen omsorg.
Eftersom detta i praktiken inte uppnås måste varje producerande individ producera detta + det som krävs för att individer som av olika anledningar inte klarar av att göra detta själv.

En betydande del av dem som kommer som asylsökande nu kommer inte ens att klara av att skapa sin egen försörjning än mindre bygga upp den buffert som behövs för deras vård och omsorg.

Där har du den volymmässiga begränsning hur många vi kan ta emot. Att sedan bostadsbristen gör att ytterligare problemzoner skapas försvårar ju situationen än mer.

Fast att kalla det "inte vårt problem" är att träda över gränsen till något annat. Självklart är det vårt problem som medmänniskor till krigsflyktingarna att försöka hjälpa dem. Det går inte att lyckas till 100%. Men vi kan inte säga att det "inte är vårt problem".

Igen. Jag gjorde en beräkning och vi kan visst ta emot alla som vill komma till väst. På en 5-årsperiod är det inte ens några stora problem. Viljan behövs bara. Det är du som tror att du vet att vi inte kan ta emot alla som vill komma. Det är möjligt.

Att öka befolkningen i västliga demokratier med runt 1% på 5 år är inte en extrem utmaning ens.

Det är ett något större problem att hjälpa dem som vill återvända att göra det. För det kräver oftast militära insatser om det ska skyndas på.

Igen. Jag gjorde en beräkning och vi kan visst ta emot alla som vill komma till väst. På en 5-årsperiod är det inte ens några stora problem. Viljan behövs bara. Det är du som tror att du vet att vi inte kan ta emot alla som vill komma. Det är möjligt.

Att öka befolkningen i västliga demokratier med runt 1% på 5 år är inte en extrem utmaning ens.

Det är ett något större problem att hjälpa dem som vill återvända att göra det. För det kräver oftast militära insatser om det ska skyndas på.
VI betyder naturligtvis Sverige. Det är det enda vi i Sverige direkt kan påverka.
Och VI kan inte ta emot alla som vill komma.
Jag vet och jag inser att du den senaste tiden förtvivlat försökt fokusera om frågan till huruvida VÄST, dvs EU kan ta emot fler.
Men inte ens EU kan ta emot alla som vill komma.
För skulle möjligheten finnas så skulle majoriteten av alla som just nu finns på flykt inte tacka nej till en biljett till EU

Vilja, det var vad pigan hade när hon för drängen beskrev hur hon ville ha det. Han liksom jag replikerade: - var ska vi ta det?:crazy:

VI betyder naturligtvis Sverige. Det är det enda vi i Sverige direkt kan påverka.
Och VI kan inte ta emot alla som vill komma.
Jag vet och jag inser att du den senaste tiden förtvivlat försökt fokusera om frågan till huruvida VÄST, dvs EU kan ta emot fler.
Men inte ens EU kan ta emot alla som vill komma.
För skulle möjligheten finnas så skulle majoriteten av alla som just nu finns på flykt inte tacka nej till en biljett till EU

Vilja, det var vad pigan hade när hon för drängen beskrev hur hon ville ha det. Han liksom jag replikerade: - var ska vi ta det?:crazy:

Jo, majoriteten av flyktingarna vill återvända till sina arbeten, bostäder, mark och samhällen som de flytt ifrån. Bara det är möjligt. Det är bara en liten del som vill komma till väst.

Jo, majoriteten av flyktingarna vill återvända till sina arbeten, bostäder, mark och samhällen som de flytt ifrån. Bara det är möjligt. Det är bara en liten del som vill komma till väst.
Big smile!
Hur möjligt är det då?
Majoriteten av dem flyr för de är tvungna.
Alltså vill majoriteten komma till väst. Och dem anser du att vi har plats för i Sverige.
Ekvationen går inte ihop, hur du än vrider och vänder på orden.
Fakta är väl att situationen i Mellanöstern hela tiden eskalerar mot allt mer utbrett inbördeskrig. Och detta inte ser ut att ha förutsättningar att lägga sig de närmaste 10 åren.
Alltså är möjligheten att återvända till ordnade o säkra förhållanden i praktiken omöjligt.

Eller har du en annan analys? det skulle i så fall förklara din ngt verklighetsfrämmande ståndpunkt.

Alltså vill majoriteten komma till väst.

Du har fel. Den slutsatsen är helfel.

Plats finns i västliga demokratier. Att ta emot sådär 5 miljoner flyktingar på 5 år är en piece of cake, bara viljan finns. Punkt. Det var precis det jag hävdat i oändliga forumtrådar och det är inte mindre sant för att du orerar på med dina ståndpunkter och sätter upp fantasifulla omöjlighetshinder som du tror att du är smartast i världen som kommit på.

Plats finns i västliga demokratier. Att ta emot sådär 5 miljoner flyktingar på 5 år är en piece of cake, bara viljan finns. Punkt. Det var precis det jag hävdat i oändliga forumtrådar och det är inte mindre sant för att du orerar på med dina ståndpunkter och sätter upp fantasifulla omöjlighetshinder som du tror att du är smartast i världen som kommit på.
Bra!! då har vi nått ett delmål.
Vi har tillsammans konstaterat att det inte finns plats för alla i Sverige.
Inte illa.
Då måste alltså åtgärder till så att asylströmmen fördelas över hela "väst" vad du nu menar med det.

Och eftersom jag förutsätter att du både respekterar de olika staternas suveränitet och demokratiska val så måste vi alltså i Sverige skapa förutsättningar för att de asylsökande föredrar "väst" framför Sverige.

Och det kan vi ju bara göra genom att anpassa de förmåner och de fördelar en asylsökande har i Sverige till de som samma person skulle ha i "väst"

Eller har du ett bättre förslag, som inte inkräktar på de olika parlamentens beslut?

Den viljan har inte jag + ca 13% (och växande skara) av den svenska befolkningen. AV EKONOMISKA skäl !
För vi ser problematiken. Ur ekonomisk synpunkt. Vi ser hur vår välfärd får ge på foten.
Så nej det är inte "bara" att ta emot. Vi måste ta hand om de som kommer också. Och då är vi tillbaka på den ekonomiska biten igen.

Ja det är verkligen jättesynd om flyktingar. Men nej det är inte Sveriges problem. Så SDs lösning är att strypa flyktingvågen till oss. De har hela världen att bege sej till. De måste inte till oss.

Ett säkert sätt att göra saker osynliga är att kasta ett NAP-fält* över dem. Simsalabim, problemet borta. Lysande.

Va, dör folk därute i världen?

561_c.png

* NAP = någon annans problem

Du vill använda ett NAP-fält så du slipper fundera över hur det är att vara flykting. Du och en hel hög andra...

Nej ... Jag vill ha en fungerande välfärd i Sverige, att vi tar hand om de som är här FÖRST innan vi tar hand om alla andra .
Och jag slipper inte undan att det dör folk. Det dör folk i Sverige med. Men det är ju inte lika illa för här dör de ju inte i krig, bara på grund av vanvård och brister i just välfärden.
Men nej jag bryr mej inte om det dör 1000 tals svältande barn i afrika. Det är inte mitt problem !
Hade Sveriges sett annorlunda ut hade jag kanske brytt mej mer, och inte sagt att det är fel att hjälpa dom !
Men som det ser ut nu så är det Sverige jag bor i och jag vill att det fortsätter va ett bra land. För de som är här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Äldre Snart startar valrörelsen inför extra valet och nu säger var 3:e väljare att man ska rösta på något annat parti än vad man gjorde i...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
78 862
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17