Schockemöhles hingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Boop
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 642
Sv: Schockemöhles hingstar

Även om jag seminerar på en svensk station? Jag har bara använt "svenska" hingstar innan så det här är lite nytt för mig...

För livmodersimporter måste hingstens förbund vara godkänt av ASVH för att få gröna papper, annars måste hingsten vara godkänd och ha licens i Sverige om man vill ha gröna papper.

Åk t ex över till Danmark och seminera stoet på EU station med sperma från hingst på EU station = gröna papper om hingstens förbund är godkänt av ASVH. Importera sperma = gråa papper om man inte godkänner samt löser licens i Sverige oavsett om det är EU station eller ej.

Jag tycker också att det är lite konstigt, men så är det:angel:

Ja jag är oxå intresserad av Sir Shutterfly...Vi får undersöka möjligheterna att betäcka våra svenska ston med dessa hingstar.
Sandro-Boy är ju tyvärr bara en drömmmmm....suuuck.

Ärligt talat så struntar jag fullständigt vilken färg avkomman får på papprena. Tycker många gånger att ASVH "motarbetar" uppfödare. Det viktiga är väll ändå att vi använder de bästa hingstarna till de bästa stona, och tittar man på vilka som regerar internationellt så duger inte alltid de "svenska" hingstarna.

Men hur som helst, har jag förstått det hela rätt? Jag kan alltså seminera med vilken hingst jag vill, på vilken station jag vill?

SIr Shuttefly är ju ung och inte visat så mycket. Jag hade velat se vad han lämnar innan jag skulle använt honom. Det finns andra tyska hingstar jag valt före.

Hittade detta på ASVH:s hemsida

"Avkommor till hingst som betäcker utan gällande licens registreras på gråa papper. Detta gäller även för hingstar som ej är avelsvärderade inom ASVH i enlighet med gällande hingstreglemente."

Så med andra ord är det bara att tuta och köra då, eller?

(Ja, jag vet att jag är trög i dag;) :o )

Är det okej för dig med grå papper är det bara att köra på!

Vad har du för sto?

Det aktuella stoet är e.Helwan-Freimoor. Bara varit i avelsboxen men har int. svårklassmeriter på mödernet. Lite åt det grövre hållet själv, men syskon och avkommor är lätta och högställda, nästan fullblodsmodell på vissa, även med hingstar med lite "massa". Söker främst hingstar med mycket bra halsansättning och bra överlinje. Vill också gärna ha mycket fullblod. Så ung hingst som möjligt utan att ge avkall på prestation. Alternativt en ung hingst med extremt bra stam och ett mycket övertygande bruksprov. Bra benställ tycker jag också är viktigt. Tycker inte att det finns så många "svenska" hingstar som faller mig i smaken i år. Är redan inställd på en utlandshingst så föreslå gärna några sådana.

Jaa men nu blev jag sååååld på Stokdals Livanos han var super fin.
Bäst av Prestationshingstarna.
sen har vi Jaguar Mail sen Empire sen Sir Shutterfly sen Sandro-Boy"om jag vinner pengar" guuud vad svårt i år....har redan ågren.

Ja visst är han ung men om jag väntar 5 år så är han nog för dyr att betäcka med. Kanske bäst att vara bland dom första...visst det är ett spel...man vet aldrig vad det kan bli...

"man vet aldrig vad det kan bli..."

Näe, just därför man kanske ska vänta.

Om jag ska använda en 3 eller 4-årig hingst ska det vara för att

-jag sett den live och gillar hästen fantastiskt mycket
-för att den har prestationsstam, framförallt på mödernet
-för att jag har ett äldre sto så jag vet vad hon lämnar

Stämmer inte detta så väljer jag en äldre hingst där jag vet vad den lämnar.

Just för att ha lite större chans att "veta vad det blir".

Jag tänker nog lite som globox just när det gäller Sir Shutterfly, den blir nog för dyr om några år, men samtidigt så har du också rätt. Det kan vara en dum chansning. Nu vet ju jag vad mitt sto lämnar för typ av avkommor så därför vågar jag ta en yngre häst om jag skulle hitta någon som tilltalar mig tillräckligt.

Ärligt talat så struntar jag fullständigt vilken färg avkomman får på papprena. Tycker många gånger att ASVH "motarbetar" uppfödare. Det viktiga är väll ändå att vi använder de bästa hingstarna till de bästa stona, och tittar man på vilka som regerar internationellt så duger inte alltid de "svenska" hingstarna.

Men hur som helst, har jag förstått det hela rätt? Jag kan alltså seminera med vilken hingst jag vill, på vilken station jag vill?

Vilken färg på papperna har ditt sto??

För om hon har gröna papper så skulle det ju vara synd om hon inte fick tillgodo räkna sig avkomman OM det visar sig vara en supertalang eller liknande. Eller om fölet blir ett sto.

Stoet har gröna papper.Fast avkomman hoppar ju inte bättre bara för att den har gröna papper. :angel: För min del får den gärna ha chockrosa papper...
Jag säger som Flemming Velin (tror jag det var), om man vill köra formel 1 så kan man inte köpa en folkracebil utan man måste köpa en formel 1-bil. Nu har jag ett "formel 1-sto" och då vill jag naturligtvis ha en "formel 1-hingst". Vilken färg den "bilen" sen har på sina papper är inte intressant för min del, men det är klart att det gör ju inget att de är gröna;)

Jag tycker inte att det finns så många hingstar i sverige som faller mig på läppen (och passar stoet). Det är dyrt nog att avla så ska jag ändå betäcka så vill jag ha bästa tänkbara match till mitt sto och de tyska hingstarna är dessutom otroligt prisvärda.

Stoet har gröna papper.Fast avkomman hoppar ju inte bättre bara för att den har gröna papper. :angel: För min del får den gärna ha chockrosa papper...
Jag säger som Flemming Velin (tror jag det var), om man vill köra formel 1 så kan man inte köpa en folkracebil utan man måste köpa en formel 1-bil. Nu har jag ett "formel 1-sto" och då vill jag naturligtvis ha en "formel 1-hingst". Vilken färg den "bilen" sen har på sina papper är inte intressant för min del, men det är klart att det gör ju inget att de är gröna;)

Jag tycker inte att det finns så många hingstar i sverige som faller mig på läppen (och passar stoet). Det är dyrt nog att avla så ska jag ändå betäcka så vill jag ha bästa tänkbara match till mitt sto och de tyska hingstarna är dessutom otroligt prisvärda.

Men om stoet har gröna papper varför inte ta den lilla extra kostnaden som det är att transportera henne till ex Danmark ;)

Det är ju bara transporten som blir en extra kostnad.

Avel är alltid en chansning även om stoet har lämnat bra innan och oavsett vilken hingst man väljer, visst blir oddsen bättre att få en bra avkomma med bra avelsmaterial. Men OM det inte blir en formula-1 häst som säljer sig själv eller om man ska ha hästen själv, så är det lättare att sälja den om den har gröna papper. Naturligtvis är det samma häst oavsett färgen på papperen, men de potentiella köparna blir genast färre om hästen har grå papper. Hästen blir heller inte berättigad att deltaga i tester och unghästtävlingar i ASVHs regi med grå papper.

Men om stoet har gröna papper varför inte ta den lilla extra kostnaden som det är att transportera henne till ex Danmark ;)

Det är ju bara transporten som blir en extra kostnad.

Hon har föl vid sidan och det är långt till danmark från oss. Skulle hon varit utan föl vid sidan har hon fått åka.

Avel är alltid en chansning även om stoet har lämnat bra innan och oavsett vilken hingst man väljer, visst blir oddsen bättre att få en bra avkomma med bra avelsmaterial. Men OM det inte blir en formula-1 häst som säljer sig själv eller om man ska ha hästen själv, så är det lättare att sälja den om den har gröna papper. Naturligtvis är det samma häst oavsett färgen på papperen, men de potentiella köparna blir genast färre om hästen har grå papper. Hästen blir heller inte berättigad att deltaga i tester och unghästtävlingar i ASVHs regi med grå papper.

Jag är medveten om det, men tycker ändå att det är värt "risken".

Nja jag hade nog inte betäckt med en hingst som gett avkomman andra papper än gröna..om jag visste att denna häst skulle jag behålla till 100% så kanske överväga.....men nej det är bättre med gröna papper.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 296
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 673
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka