Schema för konditionsträning/styrketräning

M

moontje

Träningsschema till blivande hopp ponny!

Hej, kan någon hjälpa mig med att göra ett träningsschema ?
Jag har en ponny som inte har fått mycket motion. Nu det är sommarlov tänkte jag börja med att få lite kondition på henne.
Tänkte ha henne som hopp ponny.
Hon har hoppat 70 - 80 med mig ifjol och 110 löshoppad hos förra ägaren.
Jag själv är 15 år, cirka 165 lång och väger runt 50.
Hon är viktbärande så det borde inte vara ett stort problem.
Har dock haft problem med henne att hon har bockat väldigt mycket.. men det kan vara för att hon är väldigt dominant och otroligt envis xD
Kan nån hjälpa med att göra ett träningsschema?
Tänker inte tävla mycket med henne, utan bara som hobby, och kanske nån tävling här och där (har aldrig tävlat förrut)
tack på förhand/ Moontje

Sv: Träningsschema till blivande hopp ponny!

Hej!
Jag tycker att du först och främst ska ut i skogen och klättra, samt ta långa galopper så hon får upp konditionen lite. Men gör inte samma sak varenda dag, utan variera med lite lättare pass på ridbanan, blandat med longering, löshoppning och bara "ta-det-lugnt" rundor i skritt i skogen. Sedan när du fått upp konditionen lite mer kan du börja hoppa mer och kräva lite mer av henne.

Jag tål kritik (a)

mjaa, nu är det ju svårt att veta hur lite ridning TS:s häst har fått, men innan dom rejsar galoppsträckor skulle jag gå långsamt fram så muskler ben senor och allt vad det är, hänger med.

Men ut o klättra, mjuka sköna skritt o travrundor, sen intervalla i skogen innan ni kan börja galoppera långa turer på lagom mjuka vägar. Har hästen stått eller har ni bara lallat i skogen hela våren, eller vad menar du med dålig kondis? :)

Eftersom hästen har bockat och är väldigt dominant kanske du ska träna upp förtroende från marken och göra ledarskapsövningar, för förr eller senare kommer det blomma upp eller vara ett problem med er redan nu liksom. Inte så jättekul att hoppträna med en häst som rent av kan bli farlig och stegra sig och vara envis osv osv osv ;)

Senast ändrad av en moderator:

mjaa, nu är det ju svårt att veta hur lite ridning TS:s häst har fått, men innan dom rejsar galoppsträckor skulle jag gå långsamt fram så muskler ben senor och allt vad det är, hänger med.

Men ut o klättra, mjuka sköna skritt o travrundor, sen intervalla i skogen innan ni kan börja galoppera långa turer på lagom mjuka vägar. Har hästen stått eller har ni bara lallat i skogen hela våren, eller vad menar du med dålig kondis? :)

Eftersom hästen har bockat och är väldigt dominant kanske du ska träna upp förtroende från marken och göra ledarskapsövningar, för förr eller senare kommer det blomma upp eller vara ett problem med er redan nu liksom. Inte så jättekul att hoppträna med en häst som rent av kan bli farlig och stegra sig och vara envis osv osv osv ;)

För det första, tack för svaren :D
Hon har bara stått i hagen kan man säga, har 'lallat i skogen' nån gång här och där xD

Hon har bockat med mig i gallop, många ggr när jag skulle hoppa också, och igår så skulle jag svänga in vid en grusväg och typ 3 meter bredvid den vägen stog det en tunna där det brann i, och så vägrade hon gå dit, och jag smackade på henne och till slut tvingade henne (dock utan spö) så blev hon så sur så hon bockade med mig (när hon stog still) som tur är så var jag beredd och lyckades sitta kvar (vilket jag var väldigt stolt över, då jag nästan alltid flyger av xD)
Till slut lyckades jag få henne förbi iallafall.
Det där med stegra gör hon endast när jag leder henne. Hon kan göra det precis när som helst, men oftast när jag tar in henne på kvällen och hon ångrar sig och vill tbx till hagen så har hon försökt sparka mig i ryggen. Hon har dock gett sig med det nu, men när jag red henne igår var det nära på att hon stegrade sig igen, men lyckades lugna henne.
Jag är faktiskt räddare när jag jobbar med henne på marken, än när jag sitter på henne. Hon brukar också vara mindre envis när jag rider än när jag går på marken.

Men men, det låter nog farligare än vad det egentligen är ;)

.. en grusväg och typ 3 meter bredvid den vägen stog det en tunna där det brann i, och så ..

VÄNTA NU, det brann i en tunna?! Vad i hel.. :o :rofl:

Det där med stegra gör hon endast när jag leder henne. Hon kan göra det precis när som helst, men oftast när jag tar in henne på kvällen och hon ångrar sig och vill tbx till hagen så har hon försökt sparka mig i ryggen. Hon har dock gett sig med det nu, men när jag red henne igår var det nära på att hon stegrade sig igen, men lyckades lugna henne.
Jag är faktiskt räddare när jag jobbar med henne på marken, än när jag sitter på henne. Hon brukar också vara mindre envis när jag rider än när jag går på marken.

okej det där sista oroar mig lite :p Det är livsfarligt med hästar som stegrar sig, särskilt när man leder. Även om det "blivit bättre" måste ni fortsätta jobba på det. :)

Förövrigt, när du ska lägga upp träningsschema när du ridit igång pållen några månader.., så använd ditt förnuft eller en tränare osv. Variera muskeluppbyggande, smidig ridning, kondisträning, och sen hoppelihoppa och ha kul!

okej det där sista oroar mig lite :p Det är livsfarligt med hästar som stegrar sig, särskilt när man leder. Även om det "blivit bättre" måste ni fortsätta jobba på det. :)

Förövrigt, när du ska lägga upp träningsschema när du ridit igång pållen några månader.., så använd ditt förnuft eller en tränare osv. Variera muskeluppbyggande, smidig ridning, kondisträning, och sen hoppelihoppa och ha kul!

hahaha xD ja det brann i en tunna, grannen hade slängt typ ved eller nåt i en stor tunna, så man såg att det brann i en tunna :p

Okej, men tycker du jag ska göra dom övningar på marken eller börja med ridning först? ( När hon är igång lite vet jag att hon blir lugnare och mycket snällare)

Just nu tränar jag inte för någon tränare pga ekonomi. (är själv 15 år)
Måste ha privat lektion hemma hos mig isåfall, för vi har ingen hästtransport.
Men försöker fixa nåt med mina föräldrar.

Tycker du förresten att det är smart att använda nånting mot hennes 'bockande' eller döljer jag bara problemet då? Har funderat på denna frågan jätte länge och vet bara inte om jag ska skaffa mig en sån där gräs grej (vet inte vad det heter) eller inte..

Hej!
Jag tycker att du först och främst ska ut i skogen och klättra, samt ta långa galopper så hon får upp konditionen lite. Men gör inte samma sak varenda dag, utan variera med lite lättare pass på ridbanan, blandat med longering, löshoppning och bara "ta-det-lugnt" rundor i skritt i skogen. Sedan när du fått upp konditionen lite mer kan du börja hoppa mer och kräva lite mer av henne.

Jag tål kritik (a)

Tack :)
Nu är det bara så att jag inte har nån paddock xD
Och löshoppning har jag aldrig gjort :crazy:

Vardagsvett att hästen inte ska stegra och ta för mkt plats och vara "bufflig" gör du från marken. Är inget proffs på NH - läs i det forumet eller googla på stegrande häst osvosv.
När du bara ska rida igång hästen tycker jag inte att det är värt o lägga pengar på privatlektioner. Tänk bara på att ta det lugnt ett bra tag i början - hellre gå långsamt fram än för snabbt.
Mot hennes bockande ska du inte ha några hjälptyglar eller något, du kan dock ha "fegsnöre" (halsring/martingalhalsgrej) så du inte flyger av. Så fort hon börjar hålla på så skänkla o driv på och ryt åt henne rejält. Om hon inte slutar så får du piska till på stjärten. Hellre säga till en gång rejält än sitta o lalla flera gånger för det hjälper inte. Men om det är helt outhärdligt kan du ju köra med grästygel ett tag, bara du inte själv gör det till en vana och har det hela tiden men a. När det gäller bockande häst tror jag inte grästygel bara "döljer problemet" på samma sätt som inspänningar gör mot en spänd häst med stjärnkikarhals. Prova dig fram :)

Hej!

Jag tål kritik (a)

Långa galopper bygger inte så mycket kondition. Träna istället intervall.
Men först och främst är det skritt och lite trav som gäller. Eftersom hästen inte ridits så mycket har den nog inte alla muskler eller kondition för galopp ännu. Börja med skrittrundor i skogen, klättra lite och lägg sedan in lite mer krävande övningar i trav. När du känner att hon orkar med det du kräver av henne i skritt och trav kan du lägga in lite galopp. Det räcker med bara några språng i början. Sen när du galopperat lite några gånger kan du träna lite intervall. Dvs typ trav-galopp-trav-halt-trav-galopp osv. Men se till att hästen orkar och att du inte tröttar ut henne allt för mycket, Låt henne pusta ut på lång tygel imellanåt.

Bygg små hinder i skogen, inte så höga i början. Träna lite övningar från tarv och galopp, bygg upp förtroende och ha kul!:laugh:

Långa galopper bygger inte så mycket kondition. Träna istället intervall.
Men först och främst är det skritt och lite trav som gäller. Eftersom hästen inte ridits så mycket har den nog inte alla muskler eller kondition för galopp ännu. Börja med skrittrundor i skogen, klättra lite och lägg sedan in lite mer krävande övningar i trav. När du känner att hon orkar med det du kräver av henne i skritt och trav kan du lägga in lite galopp. Det räcker med bara några språng i början. Sen när du galopperat lite några gånger kan du träna lite intervall. Dvs typ trav-galopp-trav-halt-trav-galopp osv. Men se till att hästen orkar och att du inte tröttar ut henne allt för mycket, Låt henne pusta ut på lång tygel imellanåt.

Bygg små hinder i skogen, inte så höga i början. Träna lite övningar från tarv och galopp, bygg upp förtroende och ha kul!:laugh:

Tack :D

Glömde säga att hon har sommareksem, så även om inte rids så springer hon runt nästan varenda kväll, mestadels trav, men även galopp :P så lite muskler och kondis har hon nog xD

Det lät bra :D

Busa i hagen kan man ju också göra. Det tycker min medryttarhäst är jättekul, han blir helt galen :P

Det lät bra :D

Busa i hagen kan man ju också göra. Det tycker min medryttarhäst är jättekul, han blir helt galen :P

Vad menar du med 'busa' ? Typ springa och se om hon springer efter eller? xD Kan isåfall ta låååång tid innan hon lär sig att hon ska springa efter mig xD

Kan någon hjälpa mig att skapa ett schema som jag ska följa för att träna upp min ponnys kondidtion/styrka? Han har bra kondis redan nu, tränar hoppning och dressyr på LC nivå (5 åring) men den måste bli bättre för i slutet av sommaren ska vi på fälttävlansläger och då är det hårdträning som gäller!

Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
Lördag:
Söndag:

Tack!

Sv: Schema för konditionsträning/styrketräning

Mig, det är ALLA tusentals bukefalister här på forumet, så alla MIG här på forumet, behöver inte skriva varsin tråd om konditionsträning/styrketräning för SIN häst eller ponny.

Utan jag nålar denna tråd, så får ALLA mig här på forumet, skriva frågor om SIN häst i denna tråd.

Det finns inga förhandsskrivna dokument för scheman när det gäller hästar. ALLA hästar är individer, precis som vi människor. Utan vi får läsa av oss själva och våran häst och skapa ett eget schema utifrån våra och hästens förutsättningar.

Jag har inget schema som jag slaviskt följer och blir hysterisk om jag missar två dagar, för att jag får vinterkräksjukan eller något annat. Utan jag och min häst tränar upp oss på våra villkor.

Vi har inget måndag-söndagschema eftersom vi har vilodag var 10-12'e dag eller vid behov... utan vi rider, longerar, tömkör eller promenerar vid hand dag 1-12 i tio minuter upp till 2 timmar, efter dagsform och vad vi har lust till. Det ska vara roligt att ha häst och umgås med sin häst och det ska inte vara inrutat. Det räcker så väl att man har dagsrutinerna på jobb och i skola schemalagda in till sista sekunden.

Ha roligt med era hästar
Ha en trevlig midsommar

och framför allt

Ha en UNDERBAR hästsommar

Mvh

IngelaH
moderator

Du får väl jaga henne ;) lek kull, eller träna inkallning eller bara ränn runt

Hon har bockat med mig i gallop, många ggr när jag skulle hoppa också

Det första jag tänker är att det inte är så konstigt att hon bockar om hon inte blivit ordentligt riden. Hästar som inte riktigt orkar och tappar balansen bockar gärna för att få ordning på benen. Nu behöver det inte vara så, men en liten tanke :)

För övrigt: Har hästen inte blivit riden skall du låta bli att galoppera över huvud taget ett tag. Ett par veckor bara skritt, mycket klättring, sedan kan du börja trava korta stunder. Hur mycket trav hon orkar kan du känna efter själv. Jag skulle absolut inte börja galoppera inom en månad, men det beror ju mycket på hur lång tid hon stått utan att bli riden.

Det första jag tänker är att det inte är så konstigt att hon bockar om hon inte blivit ordentligt riden. Hästar som inte riktigt orkar och tappar balansen bockar gärna för att få ordning på benen. Nu behöver det inte vara så, men en liten tanke :)

För övrigt: Har hästen inte blivit riden skall du låta bli att galoppera över huvud taget ett tag. Ett par veckor bara skritt, mycket klättring, sedan kan du börja trava korta stunder. Hur mycket trav hon orkar kan du känna efter själv. Jag skulle absolut inte börja galoppera inom en månad, men det beror ju mycket på hur lång tid hon stått utan att bli riden.

Okej, men har märkt att hon visst har fått kondis av att springa runt på kvällarna xD När jag red ut igår var det blandat med skritt, klättring både i skritt och trav och mycket trav, red i mer än en timme och inte en droppe svett, hon var inte ens varm xD
Hon galloperar mycket i hagen också, så tror att hon börjat få lite kondis redan xD (om du undrar, så har hon sommareksem)

Stämmer bra.

Du får väl jaga henne ;) lek kull, eller träna inkallning eller bara ränn runt

Precis!:idea:

Det brukar jag göra med polle ibland, han tycker det är jättekul att någon busar med honom. (då kompisen är 15 o han 6, de är inte på samma bus nivå:p)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka