Schema 6 mån valp

V

vcivill

Hej
Jag undrar hur era dagar ser ut med eran valp??
Våran DSG är 6 månader nu och våran dag ser ut så här ungefär:

6:30-7:00 Promenad
7:00 Mat
10:00 Kissrunda
12:00 Mat
13:00 Kissrunda
16:00 Promenad hämta barn mm ca 1,5 h
18:00 Mat
19:00 Kissrunda
22:00 Kissrunda sen sova

Är detta rimligt?
Det är fortfarande väldigt mycket kissrundor för olyckor händer tyvärr fortfarande även fast vi springer ut och in hela tiden..:grin:

Sv: Schema 6 mån valp

Om hunden kissar inne betyder ju det att ni går ut för sällan/vid fel tidpunkt.
Prova att gå tillbaka till "småvalpsrutiner" ett tag dvs ut direkt efter mat, bus, sömn för att bryta mönstret och komma i rätt fas. Ni behöver ju inte vara ute länge vid dessa tillfällen, bara tills hunden gjort ifrån sig.

Jag har aldrig haft något schema för mina valpar, mer än ungefär vilka tider de ska ha mat.. Men det är väl en smaksak :)

Min valp är snart 7 månader. Vi har inget direkt schema men just nu tenderar dagarna att se ut så här:

06.00 Kort rastning utanför
08.00 Frukost
08.30 ca 30 min promenad med lek och lite träning
ca.12.00 rastning + aktivitet ute t.ex. ett kort spår eller lek
14-15. 00 Ca 1 h lek och vila ute på gräsmattan
17-18.00 kort rastning
19.00 Middag
ca 20.00 ca 30 min promenad med lek och aktivering
ca 23.00 Kvällskiss

Han blev rumsren när han var ca 4 månader och 1 vecka. Innan dess gick vi ut betydligt oftare. Sen hade han egenvalda"toaletter" inne så om jag såg till att han inte hade tillgång till dessa utrymmen utan uppsikt så gjorde han sällan något inne. Såg jag att han började intressera sig för någon av dess platser så var det bara att springa ut med honom fort som 17 och berömma när han gjorde i från sig ute istället.

Har också en 6-månaders. Vi tar dagen som den kommer, enda rutinen är att vi går ut när vi vaknar, ibland promenad, ibland släpper jag bara ut i trädgården en snabbis innan frukost. Han är rumsren från början typ. Jag gör ungefär som jag skulle gjott med en vuxen hund, förrutom att det inte blir några powerwalks eller andra fysiskt ansträngande aktiviteter. Ut i skogen ett par timmar, promenad varvat med mental aktivering och lite vila, är helt ok.

Vi spårar ett par dagar i veckan, gör uppletanden några dagar och lydnadsträning blir det nästan varje dag i korta pass.

Min valp var mer eller mindre rumsren vid 4 månader, men jag sprang ändå fortfarande ut med henne ungefär varannan timme, när hon var 6. (Maten, som borde varit kl 8, kl 14 och kl 20 var inte lika regelbunden, eftersom hon är en kräsen fröken, och gärna hoppar över ett mål). Numera, vid drygt 9 månaders ålder, kan jag ibland vänta 6 timmar mellan rastningarna utan problem.

Det är bättre att ta ut dem en gång för mycket än en gång för lite, eftersom varje gång de misslyckas inne är ett bakslag. Så jag skulle nog pröva med lite tätare rastningar ett tag, om det inte är väldigt omständligt, med trappa och hiss.

Men det är väldigt individuellt när valpar blir helt rumsrena, så ge inte upp!

Hur långa promenader de klarar av vid 6 månader är också individuellt, men det är mest större och tyngre hundar man bör vara försiktiga med tills de vuxit färdigt. En DSG borde utan vidare klara 1.5 timmar, förutsatt att man inte marscherar på i rask takt på asfalt hela tiden, utan låter hunden bestämma takten och leka fritt större delen av tiden. Lite mer mental aktivering skadar inte heller.

Tack för tips och råd :) Det är inte så att vi följer schemat slaviskt men det brukar bli ungefär dessa tider då vi även har tre barn hemma behövs det lite rutiner.
Våran valp är super söt och lättlärd men det här med kissandet får vi inte bukt på som jag skrev innan, grejen är ju att han håller sig utan problem hela natten så det kan väl inte va det som är problemet, han kissar i barnens rum oftast i sängarna eller i våran säng där han även sover. Hundar brukar väl väldigt ogärna kissa där de sover eller? Han kissar väldigt sällan när han lämnas själv utan det är när vi är hemma, konsigt tycker jag, han visar inte heller på något sätt att han vill ut..
Han ska kastreras nästa vecka kanske det hjälper?

Tack för tips och råd :) Det är inte så att vi följer schemat slaviskt men det brukar bli ungefär dessa tider då vi även har tre barn hemma behövs det lite rutiner.
Våran valp är super söt och lättlärd men det här med kissandet får vi inte bukt på som jag skrev innan, grejen är ju att han håller sig utan problem hela natten så det kan väl inte va det som är problemet, han kissar i barnens rum oftast i sängarna eller i våran säng där han även sover. Hundar brukar väl väldigt ogärna kissa där de sover eller? Han kissar väldigt sällan när han lämnas själv utan det är när vi är hemma, konstigt tycker jag, han visar inte heller på något sätt att han vill ut..

Nej valpar brukar inte kissa där de sover. Låter konstigt. har han gjort så hela tiden? I så fall så beror det nog inte på hormoner iaf.

Du kanske ska ta upp problemet med veterinären så kanske denne har några ideér på om det finns sjukdomar som kan orsaka liknande problem. UVI kan leda till mycket kissande om jag förstått rätt samt vissa njurproblem. När ni vet helt säkert att hunden är frisk så kanske ni kan ta hjälp av någon som är mycket kunnig om hundens beteende som kan träffa hunden och ge tips på vad ni kan göra.

Det är en sak att kunna hålla sig på natten när man sover och något helt annat att kunna hålla sig på dagen när man är igång!

Som du beskriver problemet skulle jag:
-Hålla stängt till sovrummen där han brukar kissa.
-Håll hunden under uppsikt - verkar han kissnödig så ta genast ut honom!
-Återgå till småvalpsrutiner. Ut och kissa efter lek, mat och sömn.

Gör detta under en period för att helt komma ifrån olyckorna. Skapa positiva rutiner och bryt mönstret med olyckor inne!

Nej, det flesta hundar kissar inte där de sover men det finns undantag. Vår ena hund brukade kissa i sin biabädd och hon var fullt frisk. Det gick över när hon blev lite äldre.

Och - valpen är bara 6 månader. Det är fullt normalt att en så ung valp inte har blivit fysiskt mogen nog att klara rumsrenhet!

Om det passar era rutiner, så är det nog bra.
Min (6 mån i dag...) anpassar sig lätt.
Går jag av någon anledning upp på natten, så erbjuder jag henne att gå ut och kissa.
När vi går upp (mellan 6-8) öppnas dörren, så då är det fritt fram att göra vad som behövs.

Måltider fortfarande 4 ggr/dag. Relativt fördelat.
Promenader då det passar och innan ev bilturer och aktivering.

Våran valp är super söt och lättlärd men det här med kissandet får vi inte bukt på som jag skrev innan, grejen är ju att han håller sig utan problem hela natten så det kan väl inte va det som är problemet, han kissar i barnens rum oftast i sängarna eller i våran säng där han även sover. Hundar brukar väl väldigt ogärna kissa där de sover eller? Han kissar väldigt sällan när han lämnas själv utan det är när vi är hemma, konsigt tycker jag, han visar inte heller på något sätt att han vill ut..

Min valp hade också en period när hon enbart kissade i vår säng när hon kissade inne, och då var hon i ungefär den åldern. Så som jag tolkade det så började hon ändå bli ganska rumsren och tyckte att det var "äckligt" att kissa på golvet där det skvätter och rinner ut, i sängen "försvinner" det ju ner i madrassen.

Vi löste problemet genom att slänga ut en hög kompostgaller huller om buller i sängen så att det helt enkelt inte gick att hoppa upp i den. Riktigt enkel lösning.

Nu är hon 11 månader och har inte kissat inne på flera månader. Säga till har hon däremot fortfarande inte lärt sig, utan hon håller sig istället tills vi går ut. Kompostgallren ligger dock fortfarande kvar i sängen och kommer att få göra det i någon månad till.. Jag blev för less på att försöka rengöra sängen för att riskera någonting.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 283
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka