Schapendoes

_Maria_

Trådstartare
Någon som ha en sådan? Isåfall..hur tycker du/ni det funkar med eran? Hur pass aktiv är den? Blir den "tosig" om den någon dag inte får så mycket aktivering eller ta den det med ro?
Sen undrar jag en sak till. Var inte på en sida om rasen och på pälsvård så stog det att schappen inte ska klippas..Men det kan man väl göra om man vill? Om det skulle bli väldigt varmt på sommaren tillexempel..:bump:

Tack på förhand/Maria

Sv: Schapendoes

Mottot "fullt ös, medvetslös" stämmer in npå denna ras. :crazy: Kvicktänkta och kräver en del. Men trevliga hundar.

Ska inte klippas och allra minst på sommaren för det är då de verkligen behöver sin päls, som skydd från värmen. Vinterhalvåret, om man inte ställer ut, skulle man kunna trimma yill pälsen, då det fastnar stora snöbollar i pälsen runt tassar, ben och mage.

Sv: Schapendoes

_Maria_ skrev:
Någon som ha en sådan? Isåfall..hur tycker du/ni det funkar med eran? Hur pass aktiv är den? Blir den "tosig" om den någon dag inte får så mycket aktivering eller ta den det med ro?
Sen undrar jag en sak till. Var inte på en sida om rasen och på pälsvård så stog det att schappen inte ska klippas..Men det kan man väl göra om man vill? Om det skulle bli väldigt varmt på sommaren tillexempel..:bump:

Tack på förhand/Maria
Jag har ett yrväder :)
Himla go hund slappar gärna inne och kan koppla av bra där, men ute är det gärna fullt ös (erhm även inne när han börjar tycka att det är dags för något).
Lättlärd och på allert, men kräver att han ser ett motiv om han ska vara riktigt lydig :o

"Talfel" låter gärna lite väl grovt vilket ofta misstolkas av många, han kan morra grovt samtidigt som han är så glad så han håller på att krypa ur skinnet.

Lite väl slickig vilket jag även hört om andra Schapendoeser.

Det där med pälsen, nu funderar jag på att ställa ut honom i vår, men vi får se, så just nu är pälsen orörd.
Vintertid upplever jag den som lättskött, snö är ändå lkätt att få av i varmvatten tex.
Sommartid däremot ä jag olydigare och klipper, annars blir vi olyckliga båda två. Han älskar att rulla i gran och ljungris och det är inte fin kombi med den pälsen.
Vet en uppfödare i den här stan som gör samma med några av sina.
I övrigt har han tack och lov inga större dragningar till dynga, snarare tvärt om rätt renlig av sig, undviker gärna lera :rofl: men älskar att bada.

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 116
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 747
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 798
Senast: Bison
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 951
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II