Sv: Schapendoes
_Maria_ skrev:
Någon som ha en sådan? Isåfall..hur tycker du/ni det funkar med eran? Hur pass aktiv är den? Blir den "tosig" om den någon dag inte får så mycket aktivering eller ta den det med ro?
Sen undrar jag en sak till. Var inte på en sida om rasen och på pälsvård så stog det att schappen inte ska klippas..Men det kan man väl göra om man vill? Om det skulle bli väldigt varmt på sommaren tillexempel..
Tack på förhand/Maria
Jag har ett yrväder
Himla go hund slappar gärna inne och kan koppla av bra där, men ute är det gärna fullt ös (erhm även inne när han börjar tycka att det är dags för något).
Lättlärd och på allert, men kräver att han ser ett motiv om han ska vara riktigt lydig
"Talfel" låter gärna lite väl grovt vilket ofta misstolkas av många, han kan morra grovt samtidigt som han är så glad så han håller på att krypa ur skinnet.
Lite väl slickig vilket jag även hört om andra Schapendoeser.
Det där med pälsen, nu funderar jag på att ställa ut honom i vår, men vi får se, så just nu är pälsen orörd.
Vintertid upplever jag den som lättskött, snö är ändå lkätt att få av i varmvatten tex.
Sommartid däremot ä jag olydigare och klipper, annars blir vi olyckliga båda två. Han älskar att rulla i gran och ljungris och det är inte fin kombi med den pälsen.
Vet en uppfödare i den här stan som gör samma med några av sina.
I övrigt har han tack och lov inga större dragningar till dynga, snarare tvärt om rätt renlig av sig, undviker gärna lera
men älskar att bada.