Schäferfärgen Brindel

C

Catthhh

Någon mer här som har en schäfer med färgen Brindel?
Uppenbarligen den försvunna färgen som var vanlig förr men som försvunnit?

Sv: Schäferfärgen Brindel

Nej ska lägga in en bild på henne så ser du vad jag menar...

HPIM1312.jpg

Den vuxna hunden på bilden

Hon är inte reg men renrasig långhårsschäfer.
Brindel är en färg som fanns mer förr tydligen-visste inte jag o om färgen är godkänd eller ej kan jag inte svara på faktiskt.
Vet att det finns endel brindels nere i Småland både kort hårs o långhårs schäfer o är mest nyfiken om någon mer här har en.

jo det vet jag ju men hon är ändå en renrasig oreg schäfer

Den där rastandarden var ju nästan skrattretande. Eller, egentligen är den ju väldigt klok. Men jag undrar vilka jäkla nissar det är som
läser så illa att de inte kan tolka följande rätt:

Rygg
Rygglinjen löper från halsen längs den väl markerade manken, den
obetydligt sluttande ryggen och det lätt sluttande korset,utan synligt avbrott.Ryggen är fast kraftig och muskulös. Länden ska vara bred,välutvecklad och muskulös. Korset ska vara långt och lätt sluttande ca 23% och omärkligt övergå i svanssättningen.

Hur jag än läser kan jag bara inte få till hur de fick ett par exemplar att se ut på detta viset:

http://www.pedigreedatabase.com/pictures/341400.jpg

Om denna hund inte stått uppställd så skulle ryggen vara i det närmaste osluttande. Den goda vinklingen bak gör att ryggen sluttar när man drar ena bakbenet bakåt.
Det går inte att säga om en rygg är rak eller inte när den står uppställd.
F ö så är bilden av hunden i din länk far till min hund!
Och jag ska nog ta och fotografera min hund ståendes uppställd och ej uppställd så skulle du få se en otrolig skillnad på ryggen.

Om denna hund inte stått uppställd så skulle ryggen vara i det närmaste osluttande. Den goda vinklingen bak gör att ryggen sluttar när man drar ena bakbenet bakåt.
Det går inte att säga om en rygg är rak eller inte när den står uppställd.
F ö så är bilden av hunden i din länk far till min hund!
Och jag ska nog ta och fotografera min hund ståendes uppställd och ej uppställd så skulle du få se en otrolig skillnad på ryggen.

Hade den inte alls den hade sluttat rejält ändå det fattar väl vems om helst som sett anatomi bilder på Schäfer.

ZIZI-1.jpg

Mamma zizi

421260.jpg

Pappa Zigge

jaakeri.jpg

Jääkäri

Där har du korrekta ryggar enligt standarden, lätt sluttande.

Senast ändrad:

Må ändå säga att Ellute är Ganska böjd den med...

Senast ändrad:

Må ändå säga att Ellute är kanske böjd den med...

Precis som jag skrev.

Citerar mig själv:

Ändå finns det rakare varianter än vad han är, vilketjag egentligen föredrar.

Å andra sidan är inte jääkeri eller hans föräldrar uppställda på samma vis som Uts. schäfern och Ellutte på bilderna. Dvs mycket utdragna i bak så de hamnar i en form av "halvsits" som gör att hunden kröker ryggen mer. Men visst är han ändå något mer böjd än´exemplen du gav.
Han ser ju dock inte på långa vägar ut som en räka dock.

Precis som jag skrev.

Citerar mig själv:

Å andra sidan är inte jääkeri eller hans föräldrar uppställda på samma vis som Uts. schäfern och Ellutte på bilderna. Dvs mycket utdragna i bak så de hamnar i en form av "halvsits" som gör att hunden kröker ryggen mer. Men visst är han ändå något mer böjd än´exemplen du gav.
Han ser ju dock inte på långa vägar ut som en räka dock.

Va pratar du om???

Det går inte o ställa bakbenet mer bak än Zigge o zizi har.Dom har lite för mycket bak till och med för hasen är inte i 90 grader. Du kan få prova på Jääkäri i slutet av aug så får du se att det är fysiskt omöjligt o få han o stå i Schäfer pos då han är för för rak i ryggen.

Sen att Ellute inte är nån räka är en annan femma för det är han inte men ändå böjd rygg.

Senast ändrad:

Nej, jämför bilderna, du ska se hur man ställer upp schäfrarna på utställning. Det har jag sett tonvis med gånger och det är en extremare form av hur Jäkkeri o resten står på bilderna...för vilken nytta skulle de ha av att ställa upp dom i utställningsform? Ellutte o uts.schäfer bilden hukar/knäar ju på bilderna så gott som.

Och än en gång citerar jag mig själv:

Men visst är han ändå något mer böjd än´exemplen du gav.

Han= Ellutte

Nej, jämför bilderna, du ska se hur man ställer upp schäfrarna på utställning. Det har jag sett tonvis med gånger och det är en extremare form av hur Jäkkeri o resten står på bilderna...för vilken nytta skulle de ha av att ställa upp dom i utställningsform? Ellutte o uts.schäfer bilden hukar/knäar ju på bilderna så gott som.

Jag vet hur man ställer upp dom med för det ska hasen vara i 90 inte mer. När man gjort det så ser man hur ryggen är inte om du bryter bakbenet så mycket som går. Kolla alla bilder där duktiga ställt upp hunden så ser du att hasen alltid är i 90

Bägge bilderna du la upp har hasen i 90 grader

men det är ju det jag menar! Det går alltså inte att jämföra med tanke på hur olika hundarna ställer sig i förhållande till hasen trots att bägge har 90 grader. Bägge står i samma position (så gott som iallafall) , men ju större sluttning i ryggen desto mer "knäar" hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Gå gärna in på Hundstallets instagram och läs - en vit blandrashund, korsning schäfer och någon polarras stals i natt vid ett inbrott...
Svar
18
· Visningar
1 530
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 383
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Japp. Det är praktiskt med en enfärgad kull, då kan alla valpköpare få välja namn och trots det spara urvalet till veterinärbesiktningen :)
5 6 7
Svar
126
· Visningar
2 361
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
827
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka