Sv: Schäfer...
Låt mig först säga, att jag sympatiserar med mycket av vad du skriver i andra trådar.
Det är därför dubbelt trist att se hur du tjafsar här och i den andra tråden, du hänvisar till.
För att om möjligt få dig att sluta med dina felaktiga påståenden visavi min inställning till valpar, så citerar jag från tråden om skotträdda hundar:
Tippan och Jadzia!
Ber att få klargöra,
att jag inte påstår, att genetik och avel inte kan ha något med skott/raketrädsla att göra!
att jag inte påstår att bara lugna hundar är orädda visavi skott/raketer!
att jag inte påstår att mentalt svaga hundar per automatik blir skott/raket-rädda!
att jag inte påstår att det alltid är människans fel att en hund är skott/raket-rädd!
att jag däremot har ganska bestämda åsikter beträffande människans möjligheter att påverka skott/raket-rädsla, och att dessa möjligheter ofta inte tas tillvara i den utsträckning dom kunde.
att tråden handlar om människans (eventuella) hanterarroll i problemet med skott/raket-rädda hundar!
Det förefaller, som om jag blir missförstådd på ovanstående, viktiga punkter. Vänligen läs inläggen utan färgade ögon.
Det var det ena (jag kan plocka fram fler med samma buskap om du vill). Så till det andra:
Jag ser nog snarare att man får en tom duk och ett knippe färgtuber, när man köper en valp. Man köper det man tror vara rätt duk och rätt färger. Sedan är det upp till köparen att få till bilden, av dom förutsättningar man fått.
På tal om dukar, alltså!
Så snälla, rara, lägg av med förvanskningarna!
Så tillbaka till den här tråden och flera felaktigheter:
I det inlägget du nu svarade på så hänvisar jag t.ex. till något som Piru skriver, men det såg du inte eller så förstod du inte. Vad vet jag? Han skriver "enorma drifter". Jag uppfattar det som dubbla motorer. Jag vet inte varför du ignorerar det.
Så här ser PIRUs inlägg ut, det som du svarade på:
Skulle vilja säga att en hund kostar ungefär 1000:-/mån
500-600 i foder samt försäkring ca 250:- o sen andra små utgifter
den jag nyss köpt kosta 8000:- från en seriös uppföddare med bra hundar.
man bör tänka på o hålla sig så långt i från utställnings linjer som bara går....
Var finns här något om "enorma drifter"?
Det kommer däremot
efter våra inlägg!!!
Jag förstod det på ditt inlägg som, att du skriver om bruksschäfrar generellt (=icke utställningslinjer), ganska lätt att få den uppfattningen, eller hur, och svarade så här:
Kan du utveckla det där?
Alla schäfrar jag har haft, har varit "av brukstyp" och lugna, balanserade, lättlärda och lättledda. Inte kan väl det vara rena tillfälligheter?
Varpå du svarar med div otrevligheter! Jag väntar f ö fortfarande på din förklaring.
Om du nu inte förstod det vi diskuterade i skott-tråden, kan du väl lämna den frustrationen där?
Det här är en ny tråd!
Ber övriga om ursäkt för storleken på det här inlägget, men jag ser inget annat sätt att visa upp verkligheten.
LIA