Schäfer...

K

Kimz0r

Sambon och jag pratar schäfrar. Vad bör man tänka på om man ska skaffa schäfer? Vad kostar de i "drift"? Och vad kostar en schäfervalp från seriös uppfödare?

Sv: Schäfer...

Kimz0r skrev:
Sambon och jag pratar schäfrar. Vad bör man tänka på om man ska skaffa schäfer? Vad kostar de i "drift"? Och vad kostar en schäfervalp från seriös uppfödare?

Man bör ha gott om tid att aktivera sin hund (gäller väl iofs de flesta raser). Schäfern är väldigt aktiv och vill helst arbeta lite för att må riktigt bra!

Är en underbar hund (de vi har haft iaf) som gör allt för sin familj och ställer upp på det mesta! :love: :bump:

Vad de kostar i "drift" är väl lite olika, beroende på vad man fodrar med och vet. kostnader osv. Men om man ska ge av ett "vettigt" foder får man räkna mellan 400-500kr/mån, sen vet. kostnader utöver det, kostnader för träningar m.m.... Som med de flesta hundraser m.a.o. ;)

En schäfervalp kostar väl runt 8-9000kr från en seriös uppfödare (har inte köpt hund på länge men jag skulle tro att det ligger däromkring).

Bild på familjen 8-åriga tik :love: Nerings Polly (till vardags heter hon Roxy)
Bilderna är tagna av M. Hansen! :bow:
roxy4.jpg

roxy2.jpg

Bild tagen va mig :)
roxy1.jpg

Minerva skrev:
Vilken fin schäfer :love: Är det av den gamla rasen? :p vilken uppfödare ?? :D

Nja hon är nog ett mellanting av "gamla" och "nya" typen! Väldigt trevlig modell iaf! :love: Hon är min lilla darling! :D
Har ej haft henne sen valp utan fick överta henne som 2,5 åring. Men kenneln hon kommer ifrån heter Nerings iaf (eller ev. Neerings)!

Kimz0r skrev:

Om ni bestämmer er för schäfer så kolla noga på färldradjuren och släktingar längre bak på skk. Där kan man se hur höfter har varit och det är ganska bra att veta.

Läs så mycket du kan och besök nån kennel eller så, det gjorde jag. Min schäfer kostade 8000:- och dom ligger däromkring nu.

Har ni tittat på någon speciell kennel än? Vad vill ni ha hunden till?

Lycka till!

Roxy var jättefin :).

En bekant till mig har uppfödning med Nerings hundar. Mycket fina är dom.

linafina skrev:
Roxy var jättefin :).

En bekant till mig har uppfödning med Nerings hundar. Mycket fina är dom.

Oh vad spännande! :)
Du har ingen bild?

Det jag tycker är viktigt att kolla upp är HD och AD status hos syskon till föräldrarna och även kanske ett led till och även hos eventuella halvsyskon till valpen.Meriter,MH,Korning och framförallt sjukdomshistora hos släkten.

Mycket detektivarbete är det.Sen beror det ju på vad ni ska ha hunden till,bruks eller utställning.Det är tråkigt men sant att rasen idag är uppdelad mellan bruksschäfern och exeriörschäfern.

linafina skrev:
Om ni bestämmer er för schäfer så kolla noga på färldradjuren och släktingar längre bak på skk. Där kan man se hur höfter har varit och det är ganska bra att veta.

Läs så mycket du kan och besök nån kennel eller så, det gjorde jag. Min schäfer kostade 8000:- och dom ligger däromkring nu.

Har ni tittat på någon speciell kennel än? Vad vill ni ha hunden till?

Lycka till!
Jag hittade W*laritts på nätet, de ligger nära och verkar ha fina hundar, så de är vi intresserade av. Vi ska ha den till sällskap/bruk. :)

En fråga till - tik eller hane? Som kattmänniska kan jag lätt rada upp fördelar och nackdelar med respektive kön, samt skillnader, men nu är jag absolutely clueless.

Kimz0r skrev:
En fråga till - tik eller hane? Som kattmänniska kan jag lätt rada upp fördelar och nackdelar med respektive kön, samt skillnader, men nu är jag absolutely clueless.

Klart att det finns för och nackdelar på könen även bland hundar!
Jag skulle ju personligen välja en hane mest då för att slippa löpningen! Tiken vi har nu (är dock nyligen steriliserad) löpte ganska ofta och länge samtidigt som hon då fällde av typ ALL sin päls! :o Såg ut som en lite råtta ibland! hehe!
Hade innan en långhårig hane som inte fällde alls om man jämför med denna "normalhåriga" tik! Men det är ju så olika från hund till hund!
Tiken kan även bli lite "knepig" precis innan och efter löp-ser spöken och så! :D Har även varit skendräcktig vid ett par tillfällen!

Sen kan ju en hane vara lite jobbigare att uppfostra kanske men med mycket arbete så går det ju och man får kanske vara lite tuffare själv när man ska uppfostra en hanhund!?
Ja, jag kan inte så mycket på den fronten då det är mina föräldrar som har stått för den största delen av träningen på de hundar vi haft (eftersom jag inte varit så gammal när de varit små)!:cool:

Jo, självklart finns det både för och nackdelar med tik eller hanne. Men om du är ny inom schäfervärlden skulle jag rekomendera en tik. Det är en tuff ras och hannarna har en tendens att vara desto skarpare. Sen finns det ju de som vill ha sin vovvar så, till exempel jag själv, men då ska man nog ha en del erfarenhet av rasen.
Tränar och tävlar själv en schäferkennels hundar, priset på en bra valp ligger mellan 8-10 000 kr. Var noga med att kolla upp höftledsstatistik..
Lycka till i ditt letande efter hund!:rofl:

Löpet pågår tre veckor, två gånger om året. Ett dåligt argument för att inte skaffa tik... Men sen beror det på om man vill träna/tävla och hur tiken är under själva löpet, på många märks det knappt av alls och på andra märks det mer. Sen beror ditt val självklart också på vad kenneln riktat in sin uppfödning på. (Utställning eller bruks, eller det bästa: en kombination av båda..) Om du ska skaffa en ren bruksschäfer ska nog din första hund vara en tik, som är lite mildare.:bump:

Kimz0r skrev:
Jag hittade W*laritts på nätet, de ligger nära och verkar ha fina hundar, så de är vi intresserade av. Vi ska ha den till sällskap/bruk. :)

Jag tror att deras kennel är mer inriktad på utställningslinjer, men jag har kanske fel? Det är kanske det ni vill ha :).

Faktum är att korningspoäng på föräldrar kan säga mycket, kanske inte riktigt det man tror.
Min tiks mor var då (80-talet)den högst bedömda schäfertiken i trakten.
Hon var så att säga jäkligt vass, så vass att hon tryckte sina valpar, varpå kullarna blev snälla o trevliga - men hade en jäkla respekt för schäfertikar och vassa - nä inte så värst

linafina skrev:
Jag tror att deras kennel är mer inriktad på utställningslinjer, men jag har kanske fel? Det är kanske det ni vill ha :).
Jag upptäckte det också. Men jag har suttit här och letat kennlar nu, och hittat två, som tycks ha intriktning bruks, som planerar kullar för leverans när det passar oss. Till våren ska vi ta kontakt med dem, träffa föräldradjuren, och prata lite med ägarna för att så smått förbereda oss för att ta hem en valp. :)

Kimz0r skrev:
Jag upptäckte det också. Men jag har suttit här och letat kennlar nu, och hittat två, som tycks ha intriktning bruks, som planerar kullar för leverans när det passar oss. Till våren ska vi ta kontakt med dem, träffa föräldradjuren, och prata lite med ägarna för att så smått förbereda oss för att ta hem en valp. :)

Det är himla spännande :). Själv har jag tittat och letat i ett halvt år nu efter en lämplig brukskennel och en lämplig kombination. Men det är svårt. Jag har pratat med en del som jag tyckt verkat intressanta också så vi får se vart vår nästa valp kommer ifrån till slut :D.

Vi har planerat våren/sommaren 07 till nästa valp. Jag kan knappt vänta :bump:.

Jag såg en kennel i mina trakter alltså skåne idag som har en spännande kombination till våren, det är kanske någon utav dom ni kollat på.

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
995
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 399
Senast: Troll
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 506
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar