Schäfer/Rottweiler

vilse

Trådstartare
Min kusin har tydligen fått en sådan korsning, gratis. 9 veckor gammal valp som redan varit hos en annan familj, men de lämnade tillbaka den...

Problemet med denna hund är att så fort hon säger till honom, så lägger han sig ner och morrar/visar tänderna. Jag har ingen anning om vad hon gör innan, under eller efter att han gjort detta.

Problemet är nu att hon är rädd att hunden skall bita henne son, på två år. Och skall jag vara ärlig, så vet jag inte om hon klarar av att hantera en sådan här hund...

Tips?

Allt detta jag skrivit ner är andrahans information, så när jag träffar henne kommer jag be henne berätta själva. Är histioren samma kommer jag be henne lämna tillbaka hunden alt skaffa bra hjälp.
Några tips på bra argument?
 
Sv: Schäfer/Rottweiler

Ta bort hunden då, man ska väl ändå inte känna en oro att hunden ska bita ens barn.
Det går så när man är snål o tar emot saker o ting gratis. Inget på denna jord är Gratis, så varför skulle en frisk bra hund vara det.
 
Sv: Schäfer/Rottweiler

Med tanke på att det är en valp på 9 v som nu är i sitt tredje hem, så tror jag att betendet just nu beror på att valpen känner sig otrygg och väldigt osäker.

Om hon redan nu oroar sig för hur hon ska klara av denna korsning, när den blir äldre, så ska hon inte ha den kvar!
 
Sv: Schäfer/Rottweiler

Min första tanke är, stackars lilla valp!:(
Återigen ett lysande exempel på att korsningsavel inte är seriöst!:devil:
Din kusin måste ju bestämma sig om hon ska ha hunden kvar eller inte. Lämna tillbaka alternativt avliva snarast eller bestämma sig för att ge hunden ett bra och varaktigt hem.
Vad jag skulle vilja veta är i vilka situationer hon säger åt valpen (om den gör något otillåtet ex) och hur hon säger åt den.
En liten valp som redan haft flera hem, otrygg är den säkert presis som Gnist säger.
 
Sv: Schäfer/Rottweiler

Precis min tanke. När säger hon till en 9 veckors valp :(
Hade hon skaffat den om hon fått betala för den? Troligtvis inte, så detta med hund kanske inte var så välplanerat.
 
Sv: Schäfer/Rottweiler

Jag har som sagt inte träffat hunden, utan bara fått andrahands information. Men mina tankar går precis som era...


Ni har inga tips på sidor man kan läsa om hon bestämmer sig för att behålla hunden?
 
Sv: Schäfer/Rottweiler

Svårt att ge tips när man inte sett hur hunden beter sig eller hur hon säger åt den. Gå en valpkurs är något hon absolut borde göra. Och absolut inte vara för hård med den (bestämd naturligtvis men inga hårdhänta tillrättavisningar) eftersom det låter som den är väldigt vek iom att den lägger sig ner. Uppdatera oss när du pratat med kusinen själv och sett valpen själv.
 
Sv: Schäfer/Rottweiler

Det bästa för alla parter hade varit en spruta. Om valpen flyttas igen så blir det fjärde hemmet snart ett femte, sjätte, sjunde...

Valpen är otrygg och mår inte bra, blir inte bättre av att den redan flyttat så mycket. Antingen avlivar man den eller så ser man till att den hamnar hos någon som har TID och KUNSKAP.
 
Sv: Schäfer/Rottweiler

hejhej går nog över nytt för hunden o e ju valp men börjar den bitas så va bara hård o visa att de e hon som bestämmer sen ska man alltid ha extra koll när man har barn me i bilden,o då även för hundens skull baran kan gärna nypa små liven men ge de en tis så kanske de går över.själv har jag en bernersennenhund på 9 veckor lycka till anna me vovven tjalle.
 
Sv: Schäfer/Rottweiler

Hade samma problem me dmin taxvalp, inte riktigt men liknande. Sen gick det över och han var underbar, sen kom könsmognaden och han blev dominat och aggressiv. Jag har turlig nog fått bukt på det mesta nu, fast numera är han mer rädd/arg. Skulle dock gett hunden sprutan. Det är inte värt at ta risken. Jag älskar förvisso min hund men jag vill inte ha en till likadan.
 
Sv: Schäfer/Rottweiler

Det här är en rädd, otrygg och fullständigt förvirrad stackars valp som inte fattar vad som pågår i hans lilla liv. Han behöver trygghet, flockgemenskap, INTE tillsägelser och hårda tag!!! Han morrar för att han inte litar på matte/husse, INTE för att han är "argsint". Igen: Han morrar för att han är RÄDD och inte känner tillit!! Repeterar igen: Han är RÄDD!! Hur tuff och bossig han är ser ut, är det rädsla det handlar om.
Hon bör nog ändå fundera SNABBT på att lämna sin valp till ett bra hem om hon själv inte har erfarenmhet av valpar. Men snabbt, detta är valpens mest mottagliga period, det är nu den formas och knyter an. Väntar hon tills den är 11, 12 veckor är fönstret stängt och det kan vara för sent. Lycka till!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Schäfer/Rottweiler

Gå en valpkurs är något hon absolut borde göra.
:bow: :bow: :bow:
Det är synd att bara ge upp på ett djur. När man gjort allting man kan göra för att hunden ska fungera och det inte fungerar, då ska man ta bort hunden. Men just nu är den 9 veckor gammal och har massor att lära i livet.
Hade det varit en 9-årig hund hade jag reagerat på ett annat vis.

Nu är det dags för valp med ägare att utbilda sej!!
 
Sv: Schäfer/Rottweiler

:bow: :bow: :bow:
Det är synd att bara ge upp på ett djur. När man gjort allting man kan göra för att hunden ska fungera och det inte fungerar, då ska man ta bort hunden. Men just nu är den 9 veckor gammal och har massor att lära i livet.
Hade det varit en 9-årig hund hade jag reagerat på ett annat vis.

Nu är det dags för valp med ägare att utbilda sej!!

Jag håller med! Vid 9 veckor är man mitt i den tid då valpen är mottaglig och tillochmed stresstålig, och det är ännu inte för sent! Man behöver absolut inte "ta bort" en 9veckors valp bara för att den morrat! Den har ställt en fråga, "Kan jag lita på dig? Du skrämmer mig!!" Det ska den inte avlivas för! Men bblir det nu fortsatt fel i valpens liv, kan det gå illa. Än är det absolut inte för sent, det finns tid, men tiden är NU!
 
Sv: Schäfer/Rottweiler

Men jisses vilka svar du får. Skulle då aldrig i min vildaste fantasi komma på att avliva en 9veckors valp för att den visar rädsla och morrar?!

Om ni funderar över avlivning som alternativ, pm:a mig så tar jag hand om hunden. (Utan avlivning o vidare omplacering då för att undvika missförstånd).
 
Sv: Schäfer/Rottweiler

Detta är ju bara en liten bebis. Har den redan hunnit flytta till sin tredje flock är detta inte konstigt alls. Jag tror inte att detta är agressivt utan att det är osäkerhet.
Ta reda på varför hunden var gratis, finns det några lynnesfel på föräldrarna? Andra deffekter?
Både rottis och schäfer är lätta att fostra och jag har träffar flera korsningar mella dessa raser som varit mycket trevliga hundar. De har dock haft kunniga ägare med sunt förnuft.
En kurs verkar behövas omgående.
Skulle din kusin trots allt misslyckas och inte vill ha kvar hunden är en spruta snällare än ännu en ny familj.
 
Sv: Schäfer/Rottweiler

*kl*
Jag tror inte dte behöver betyda något alls att valpen beter sig så här. Verkar ganska naturligt när man kommer till ett nytt hem, med osäker matte.
Just därför är det så fel att vara hård mot valpen. Lugn och ro och trygghet verkar den behöva.

Däremot är det nog bättre att ta bort den än att skeppa den vidare om hon nu helt plötsligt kommit på att hon inte klarar av en hund.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 650
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 220
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 593
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp