Schäfer och mat..

K

Kiowa_

Undrar lite vad ni andra med schäfer ger dem för mat?
Hur mkt får de?
Hur gammla är de?
Och hur stora är de?

Undrar då jag har en 5 månaders schäfervalp, och funderar på att byta mat till honom, då han nu får 15dl av den maten han får.. tycker att det blir så mkt.. och funderar på om det inte är bättre att byta till en sort där de inte behöver så mkt, alltså nått foder som är lite bättre samansatt eller hur man ska säga..
Har kollat runt lite i dag på olika sorter, och det som verkar mest praktiskt är väl Royal Canin för just schäfer.. men jag vet inte. Jäkla komplicerade saker :D

Sv: Schäfer och mat..

Undrar lite vad ni andra med schäfer ger dem för mat?
Hur mkt får de?
Hur gammla är de?
Och hur stora är de?

Undrar då jag har en 5 månaders schäfervalp, och funderar på att byta mat till honom, då han nu får 15dl av den maten han får.. tycker att det blir så mkt.. och funderar på om det inte är bättre att byta till en sort där de inte behöver så mkt, alltså nått foder som är lite bättre samansatt eller hur man ska säga..
Har kollat runt lite i dag på olika sorter, och det som verkar mest praktiskt är väl Royal Canin för just schäfer.. men jag vet inte. Jäkla komplicerade saker :D

Ja komplicerade saker:D Min 7 månader äter Royal Canin.. Hon äter efter tabellen och växt därefter hehe.. Nej men hon har ätit det sen jag hämtade henne. Uppfödaren anv också det:) Jag tycker det är bra. Men jycken börjar tröttna och vill hellre äta de andra hundarnas mat!;)

Klass färskfoder

1,0kg 3ggr i veckan 4 gånnger får han 1,5kg
2år
väger 34kg och är 63 i mankhöjd.

Min är snart 8 månader, 28 kg och 63 cms tik. Hon har alltid ätit Royal Canin Maxi och Bravo plus. Som mest åt hon 12 dl torrisar per dag, alt några dl utbytt mot fryst kött. Vid 7 månader började hon strunta lite i maten, men kom snabbt på att man blev hungrig av att hungerstrejka, så nu äter hon hyggligt igen. Sammanlagt 10 dl per dygn ungefär.

15 dl låter lite mkt vid 20 veckors ålder tycker jag. Vad var det för foder?

Min är snart 8 månader, 28 kg och 63 cms tik. Hon har alltid ätit Royal Canin Maxi och Bravo plus. Som mest åt hon 12 dl torrisar per dag, alt några dl utbytt mot fryst kött. Vid 7 månader började hon strunta lite i maten, men kom snabbt på att man blev hungrig av att hungerstrejka, så nu äter hon hyggligt igen. Sammanlagt 10 dl per dygn ungefär.

15 dl låter lite mkt vid 20 veckors ålder tycker jag. Vad var det för foder?

När vi hämtade honom åt han doggy prima, sen gick vi över till friskies då den andra hunden äter det, eftersom han ändå ville ha den.. om man läser på påsen så ska han ju ha den mängden om man går efter vikten, och då han absolut inte är överviktig så borde det ju stämma.. men som sagt så tycker jag att det känns som om det är en väldig mängd mat.. och det är en väldig mängd som kommer ut sen oxå.. :angel:
Men när jag läste på de olika påsarna som jag kollade på så verkade det iof som att de behöver som mest i den åldern han är i nu.. om jag fattade rätt så skulle han ju behöva ca 500g Rc om dagen, det är ju lika mkt som han äter nu.. om man skulle ta eukanuba så skulle han inte behöva riktigt så mkt men nästan..
Aaagh, jag blir tokig :crazy:

Ja komplicerade saker:D Min 7 månader äter Royal Canin.. Hon äter efter tabellen och växt därefter hehe.. Nej men hon har ätit det sen jag hämtade henne. Uppfödaren anv också det:) Jag tycker det är bra. Men jycken börjar tröttna och vill hellre äta de andra hundarnas mat!;)

Min lär nog aldrig tröttna på mat.. han skulle nog kunna äta upp en hel säck om han fick.. :angel:

Nero åt Nuttra Nuggets när vi fick honom, funkade bra till en början, men ju äldre han blev ju mer började han matstrejka. Det gick lite i perioder det där, vissa gånger åt han finfint, medans andra inget alls. Hans avföring pendlade fram och tillbaka vilket var rätt jobbigt.

Så jag bytte till RC Maxi adult 26 schäfer, och vilken skillnad!:eek::bow:
Vid foderbytet så gick han visserligen upp liiiiite grann, men det gör liksom inget då han är valp och ja-han växer fortfarande osv.
Han har blivit mycket finare i pälsen och i hullet, äter med god aptit och avföringen har aldrig sett bättre ut, fast och fin sedan bytet!
Både jag och hund är riktigt nöjda, faktiskt.

Han äter istort sett lika mycket som det står på påsen att han ska göra, han ska alltså ha 4 skåpor/dag. Jag delar upp hans måltider till 2ggr/dag och han får då 1½-2 skåpor vid varje tillfälle, det beror liksom på vad han fått göra den dagen osv. Han ska ju inte få mer än han kan förbränna så att säga.

Nero är nu 7 månader, sist jag vägde honom så stannade vågen på 36,4 kg och han är ca 63-64cm hög, han kommer bli en stooor vovve.:o

En gammal vän till mig hade en gång en schäferhane på närmare 70 cm och ca 55 kilo (!!!!)...han var lika stor som din är nu vid sex månaders ålder..så jojo..

När vi hämtade honom åt han doggy prima, sen gick vi över till friskies då den andra hunden äter det, eftersom han ändå ville ha den.. om man läser på påsen så ska han ju ha den mängden om man går efter vikten, och då han absolut inte är överviktig så borde det ju stämma..

Jojo, han blir säkert inte överviktig på den mängden mat, han måste helt enkelt äta så mkt för att tillgodogöra sig det han behöver då fodret inte direkt är det bästa på marknaden.

men som sagt så tycker jag att det känns som om det är en väldig mängd mat.. och det är en väldig mängd som kommer ut sen oxå.. :angel:

Precis.

Men när jag läste på de olika påsarna som jag kollade på så verkade det iof som att de behöver som mest i den åldern han är i nu..

Nej, om ca 1-2 månader borde han vara uppe i den absoluta toppen, men visst, en 5 månaders växer ju i en rasande fart.

om jag fattade rätt så skulle han ju behöva ca 500g Rc om dagen, det är ju lika mkt som han äter nu..

Nu vet jag inte riktigt vad din hunds mat väger, men om man jämför med RC Maxi junior så väger varje dl 44 gram. Isåfall äter din i dagsläget 660 gram. Isåfall blir RC en minskning, men det beror ju som sagt på exakt vad din mat väger.

om man skulle ta eukanuba så skulle han inte behöva riktigt så mkt men nästan..
Aaagh, jag blir tokig :crazy:

Eukanuba är också ett foder som fungerar bra för många. Man får välja det som är lättast att få tag på för en själv osv.

Men, en liten fråga.. varför valde du adult och inte valp? rekomendationen är ju ändå att de ska äta valp tills de är 15mån? :confused:

Eukanuba är också ett foder som fungerar bra för många. Man får välja det som är lättast att få tag på för en själv osv.

Jo, här säljer de både eukanuba och Rc så det har väl inte så stor betydelse..
men jag har för mig att jag läste nån stans att eukanuba inte va så bra för hundar med känslig mage? :confused:

Men, en liten fråga.. varför valde du adult och inte valp? rekomendationen är ju ändå att de ska äta valp tills de är 15mån? :confused:

Royal, då är det nog junior som är till 15 mån.

Min åt royalvalpfoder till ca 5 mån, junior (schäfer) till kanske lite över ett år för att gå över till schäfer vuxenfodret. Han tyckte inte att vuxenfodret var lika gott som de andra två sorterna och när sommaren kom och det blev för varmt åt han jätte dåligt. Gick senare över till Bravo färskfoder som han älskar och har aldrig matvägrat det.

När min var sju mån vägde han ca 33 kg men vid 9 mån var han redan uppe på 40 kg. Han är stor men inte tjock, har varit mager jämt. När han var ett år vägde han 42 men det gick ner till 40 när han åt så dåligt. Nu var det länge sedan jag vägde men vid ad & hd röntgen var det 40kg och då var han ca 1½ år. Han är 73cm hög

Senast ändrad:

Ja, det är inte helt lätt det här med foder. Det gäller ju att hitta nåt som funkar för hunden. Våra schäfrar (vuxna) käkar Eukanuba, funkar bra, man behöver inte ge så mkt och den äldre tiken är "klådkänslig" men är helt symptomfri med detta. När de var valpar/unghundar fick de Royal´s valp resp. junior foder enl. tabellerna och det funkade också bra.

Royal, då är det nog junior som är till 15 mån.

Min åt royalvalpfoder till ca 5 mån, junior (schäfer) till kanske lite över ett år för att gå över till schäfer vuxenfodret. Han tyckte inte att vuxenfodret var lika gott som de andra två sorterna och när sommaren kom och det blev för varmt åt han jätte dåligt. Gick senare över till Bravo färskfoder som han älskar och har aldrig matvägrat det.

När min var sju mån vägde han ca 33 kg men vid 9 mån var han redan uppe på 40 kg. Han är stor men inte tjock, har varit mager jämt. När han var ett år vägde han 42 men det gick ner till 40 när han åt så dåligt. Nu var det länge sedan jag vägde men vid ad & hd röntgen var det 40kg och då var han ca 1½ år. Han är 73cm hög

Ja.. jag vil ju hellst ha ett bra foder där man vet att han får i sig allt han behöver.. färskfoder går nog bort då jag inte har nånstans att förvara det.. :crazy:
Det som är bra med min är att jag tror aldrig att han kommer att matvägra.. har aldrig sett en sån glupsk hund förut :o

Ja, det är inte helt lätt det här med foder. Det gäller ju att hitta nåt som funkar för hunden. Våra schäfrar (vuxna) käkar Eukanuba, funkar bra, man behöver inte ge så mkt och den äldre tiken är "klådkänslig" men är helt symptomfri med detta. När de var valpar/unghundar fick de Royal´s valp resp. junior foder enl. tabellerna och det funkade också bra.

Nej, verkligen inte.. :crazy:
Bah.. trodde att jag skulle få lättare å välja om jag frågade här.. men inte då.. :D

Nej, verkligen inte.. :crazy:
Bah.. trodde att jag skulle få lättare å välja om jag frågade här.. men inte då.. :D

Nej, jag förstår det ;) Grattis förresten till valpen, vad kul med en schäfervalp... :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 194
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 592
Senast: iNTOHiMO
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 612
Senast: MJLee
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 049
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka