Schäfer´n histora

Sv: Schäfer´n histora

*kl*
Fast just den här bilden tycker jag är jättesvår att uttala sig om hundens exteriör. Ryggen ser ju rak ut, men bakkärran är ju helt åt helskotta! Om den där inte har problem med sina haser och höfter så vet inte jag! :eek: Skulle vara intressant att se hur den egentligen ser ut, om den stod mer naturligt utan att vara uppställd? :confused:

Borde vara krav på alla bruksraser att de måste ha bruksmeriter för att kunna bli champinjoner, det ska inte räcka med enbart utställning, de måste även visa att de fungerar och vara friröntgade. :idea:

Ett litet stickspår!

Läs Granas Tråd längst upp i det här forumet.

Nu har bilden varit med i 3 olika svar. Onödigt!
Inte så kul för oss på vischan med bara modem. Tänk på det.

LAI

Intressant länk, verkligen. Snacka om förändring.

Den där bilden är ju bara äckligt äcklig. Hur långt ska dom gå?

Man kan säga att efter 70-talet så började det gå utför m schäfern :crazy:
Att man kan göra så med ett djur man älskar - avla på ren skit.

Intressant att se.. Ett tag där såg ju både utställnings och bruks inte speciellt trevliga ut. Men positivt iaf att brukssidan tagit tag i saken och fått till en bra utveckling mot hundar som ser mer "naturliga" ut.
Härligt, då kanske jag kan köpa schäfer till nästa vår som jag tänkt :D

För mej som inte är så duktig på schäfer, vad har anledningen varit till att avla fram en "något sluttande rygg"?
Vad är det bra för??

ramonarunds skrev:
För mej som inte är så duktig på schäfer, vad har anledningen varit till att avla fram en "något sluttande rygg"?
Vad är det bra för??

Dom anser att det är snyggt enda anledningen.

ramonarunds skrev:
Vad är det bra för??

Anledningen är, att en något välvd rygg anses vara starkare än en helt rak rygg. Under rörelse ska den välvda ryggen plana ut och blir rakare, vilket man ser när hunden travar.

/Pooh som haft utställningsschäfrar på 90-talet.

"Rygglinjen löper från halsen längs den väl markerade manken, den obetydligt
sluttande ryggen och det lätt sluttande korset, utan synligt avbrott. Ryggen är
fast, kraftig och muskulös. Länden skall vara bred, väl utvecklad och muskulös.
Korset skall vara långt och lätt sluttande ca 23% och omärkligt övergå i
svansansättningen."

Kopierat från rasstandarden på svenska schäferhundklubbens hemsida. Ibland undrar man om det är någon (domare, uppfödare, etc) som fortfarande läser den...

Luff skrev:
Man kan säga att efter 70-talet så började det gå utför m schäfern :crazy:
Att man kan göra så med ett djur man älskar - avla på ren skit.

Ja det stämmer nog bra.

Jag förstår det inte. Jag hoppas inte det går så långt här som det har gjort i USA men vi är väl på god väg :crazy:.

Såg en video från någon sida på utställning från USA med schäfrar. Det var vidrigt :( .

Snart har väl schäferhundarna korta taxben som bakben oxå.. verkar ju "onödigt" att ha långa bakben med extrema vinklar på..

Förstår inte hur det kan anses snyggt när bakbenen ser ut som dom är ihopfällda... Helt sjukt...

/Lillaloppan som har en schäfer med rak rygg och normala bakben.

kem skrev:
"Rygglinjen löper från halsen längs den väl markerade manken, den obetydligt
sluttande ryggen och det lätt sluttande korset, utan synligt avbrott. Ryggen är
fast, kraftig och muskulös. Länden skall vara bred, väl utvecklad och muskulös.
Korset skall vara långt och lätt sluttande ca 23% och omärkligt övergå i
svansansättningen."

Kopierat från rasstandarden på svenska schäferhundklubbens hemsida. Ibland undrar man om det är någon (domare, uppfödare, etc) som fortfarande läser den...

det är därför dessa Räkor är så popoulära på på stora mästerskapen *not* man kommer aldrig nånvart med dessa hundar förrutom i utställnings ringen.

Hojja så hemskt!
Och nyfiken som man är tittar man ju självklart in på denna tråd och får se en massa hemska bilder just innan man ska sova!

Lär väl drömma mardrömmar inatt om sånna hundar...

Fast jag tror att dom där hundarna går som grisar i brukset..
mmm a just det!
:P

Ohoohooo! Jag glömde ju att det kanske är en sån där man ska ha på SSM .. Vänstervarvas kan ju alltid vara trevligt?!

PIRU: Du hakar väl på med vappen? ;P

det ser ju verkligen hemskt ut. Hur kan man påstå att man vill hundens bästa när man avlar på sånt? det är bara pengar det handlar om

Schäfrar är så otroligt fina hundar, jag fattar inte varför man "vill" FÖRSTÖRA dom genom aveln? (främst för utställning då).

VARFÖR ska dom vara låga i bak? Bara för att det står så i rasstandarden eller har det någon baktanke??

Ingen aning tittar inte ens på dom längre. Tittar på såna som det är lite ös i o då är dom raka.

DSC01410.jpg

:banana:

Så fin han är! Jag brukar inte fastna för dom med så pass mycket svart, men det där var ju en liten goding :love:

Såhär såg en utav våra tidigare Schäfrar ut. Född i slutet av 80-talet, från Polarmarkens. Han har hamnat lite konstigt med frambenen på kortet, men man kan ändå se att han har en snygg kropp. Gick som tjänstehund (väktare) till 9 års ålder.

br.JPG

Ja polarmarken hade fina hundar av god kaliber för tjänst o bruks.

vilka föräldrar djur låg bakom?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 744
Senast: purity_666
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 585
Senast: Shark
·
S
Övr. Hund sommaren 2004 va vi i norrland hos släktingar som vanligt hade vi våra tre hundar med oss som alla är fruktansvärt sociala. så en dag...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama