Schäfer med frisyr egen ras?

Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Utställningsschäfern är den som har så mycket höftproblem och ledproblem, och dom vet inte varför när hunden inte kan gå ordentligt. Dom har så lutat kors så det ser fult ut (enligt mig) och jag tycker inte det är rätt mot hundarna eller mot rasen att avla fram nya sådanna exemplar av rasen.

Jag har själv en schäfer, hade hon inte haft toffsar i öronen, hade jag kunnat ställa ut henne och då haft henne som "välpälsad". Det är bara min tös och en av hennes bröder som är långhåriga, de andra syskonen är strävhåriga. Det är även bara min tös och hennes långhåriga bror som har bra psyken. Dom är perfeka hundar i alla lägen! Deras syskon har inte blivit lika bra i psyket, men passar som utställnings - och avelshundar. Min tös har bra psyke, men får inte avlas på...

Jag har ställt ut min, eftersom jag ville ha en bedömmning på henne. Hon har fått bra omdömmen, blivit BIM med 1a pris och HP. :D

Hon är av "bruksmodellen" och har då rakare rygg, med felfria höfter och leder. :)

Jag vill ta valpar på henne i framtiden, men eftersom hon är långhårig blir dom inte reggade i SKK. Om jag förstått det rätt kommer valparna i så fall bli reggade i SKK som långhårig schäfer, men bara om pappan också är långhårig?

Hittar du en seriös uppfödare så fråga dom. jag hittade en super mysig schäfer och är jätte nöjd med henne. :) köp en som har rakare rygg, den s.k. bruksvarianten så har du större chans att slippa höft - ledproblem.

Ja om du tar en hane som är långhårig så kommer valparna att kunna reggas som jag förstått det. :)

Jag har faktiskt inget att säga till om huruvida utställningsschäfrarna är så mycket sjukare än bruks eller dp. Jag har inte hittat någon ren statistik på det hela men av egen erfarenhet och tanke så är ofta de hundar som används till ett arbetande ändamål friskare. Finns det däremot någon info så vore jag tacksam om jag fick läsa det :)
Jag har också fått höra av en bekant att alla hennes korthåriga var alla konstiga mentalt medan de långhåriga har varit kanon. Så jag tror det florerar mycket fördomar för att det faktiskt existerar en massa "rasister" i hundvärlden. Även alla de långhåriga jag sett har dessutom haft underull.

Jag tycker inte att långhårig schäfer skulle ha varit förbjuden att avla på alls (enligt mig ska det gå att korsa lång och korthåriga hursom)men jag tycker även att det är urbota korkat att tillåta avel på en sekluderad liten grupp av hundar. Det kommer bara att skaffa massor med inavelsproblem. Då kan man lika gärna låta bli att tillåta aveln tycker jag. Det finns inte nog med självinsikt och kunskap hos uppfödare att framgångsrikt avla fram friska hundar ur ett så begränsat avelsmaterial. Det finns det massor med bevis på hos andra hundraser.
Det är ju ändå inte kor eller grisar vi avlar på. Det blir mycket känslor inblandat och hundar som inte borde avlas på hamnar ändå i aveln. Den rigorösa kontrollen som krävs av våra avelsdjur för att kunna få till en frisk ras från en sjuk ras är inte något vi är kapabla till när det handlar om våra sällskapsdjur.

Schäferrasen är så bred, att det troligen inte kommer att bli något problem ur den aspekten att avla på långhår.

Det finns statistik (tror du kan gå in på schäferhundklubbens sida). Det är dock så att det mer beror på specifika linjer än att det är just utställnings vs bruks. Vissa brukslinjer har sämre HD status, vissa utställnings har genomgående bra osv. Däremot är utställningsschäfern generellt mer utsatt för sjukdomar (klådor, ryggproblem, artros osv).

Schäferrasen är så bred, att det troligen inte kommer att bli något problem ur den aspekten att avla på långhår.

Detta ställer jag mig mycket tveksamt till. Att vara numerärt bred är inte detsamma som att vara "genetiskt" bred. Schäfern har, precis som alla andra, baserats på ett fåtal individer, alla är ju mer eller mindre släkt idag. Att då göra någon form av utsvängning med en egen variant av rasen ger en mycket mindre genpool.

Om den vita schäfern inte får vara schäfer längre, när ska då den svarta bli en egen ras?

Om den vita schäfern inte får vara schäfer längre, när ska då den svarta bli en egen ras?

Det är väl ganska länge sedan som det blev reggförbud på vit avkomma efter Schäferföräldrar.
Sedan ett par år tbx finns Vita Herdehundar som renrasiga, SKK reggade hundar, huruvida man ff kan mönstra in hundar vet jag inte.
Var väl 2010 som dom blev en del av brukshundsfamiljen.

Utställningsschäfern är den som har så mycket höftproblem och ledproblem, och dom vet inte varför när hunden inte kan gå ordentligt. Dom har så lutat kors så det ser fult ut (enligt mig) och jag tycker inte det är rätt mot hundarna eller mot rasen att avla fram nya sådanna exemplar av rasen.

Jag har själv en schäfer, hade hon inte haft toffsar i öronen, hade jag kunnat ställa ut henne och då haft henne som "välpälsad". Det är bara min tös och en av hennes bröder som är långhåriga, de andra syskonen är strävhåriga. Det är även bara min tös och hennes långhåriga bror som har bra psyken. Dom är perfeka hundar i alla lägen! Deras syskon har inte blivit lika bra i psyket, men passar som utställnings - och avelshundar. Min tös har bra psyke, men får inte avlas på...

Jag har ställt ut min, eftersom jag ville ha en bedömmning på henne. Hon har fått bra omdömmen, blivit BIM med 1a pris och HP. :D

Hon är av "bruksmodellen" och har då rakare rygg, med felfria höfter och leder. :)

Jag vill ta valpar på henne i framtiden, men eftersom hon är långhårig blir dom inte reggade i SKK. Om jag förstått det rätt kommer valparna i så fall bli reggade i SKK som långhårig schäfer, men bara om pappan också är långhårig?

Om man slänger ur sig påståenden om att de utställningsavlade skulle ha sämre höftleder etc så får man komma med ref till fakta, annars är det inget annat än lösryckta påståenden som saknar relevans.

Vad gäller bra psyken så sitter inte det i pälsen. Har din hund o kullsyskonen gjort MH som styrker dina påståenden?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka