Schäfer med frisyr egen ras?

Sv: Schäfer med frisyr egen ras?

Å voine, voine..
Stackars djur! Dom kommer att sluta som collien med en massa uppfödare som gapar om hur onödigt och missvisande ett simpelt MH är!
Gråter för dessa vovvars framtid:cry:

Självklart går dom mot en säker död om de gör om den till en egen ras men stärker den genuina schäfern vilket jag ser som jäkligt positivt.

]Sedan förstår jag inte alls varför du tycker att man ska dela upp golden i 2 delar?

Men meningen är inte att avdela raser i en frisk och en sjuk variant, utan att se till att alla är friska, fina exteriört och bra i skallen.

Inte trodde du väl på allvar att jag menade golden skulle delas upp i en sjuk och en frisk variant?? :confused:

En utställningsgolden och en jaktgolden är idag så pass olika att de i många fall knappt ser ut som eller fungerar som samma ras. Som tur är finns det uppfödare som anser att en golden ska kunna göra båda sakerna, platsa i en utställningsring och apportera, och s.k. dual purpose-goldens finns som en brygga mellan ytterligheterna.

Sen jobbar inte jag för att rasen SKA delas upp.... Jag skrev främst att golden skulle kunna ses som ett liknande exempel. Vissa vill ha en golden som barnvakt och vandrande teddybjörn (och utställningsgolden ser ut därefter) och andra vill ha en golden att apportera/träna/tävla med och de ser ut DÄRefter.

Goldenrasen är så pass stor idag ett en utställningsgolden och en ren jaktgolden inte har många gener gemensamt alls.

Jag kan inte förstå alla dessa utseendefixerade hundmänniskor! Är det inte funktionalitet, mentalitet och en bra hälsostatus som ska styra? Vi kommer snart att ha tusentals raser av väldigt få individer som kommer att vara "dåliga" p g a att raserna ska delas upp.

Nu vet jag inte vem du vänder dig till med detta men det kan då inte vara till mig iaf...

Håll er till tråden ville inte det skulle bli nån disskution svenska jakthundar för det är totalt ointressant när det gäller schäferns framtid.

*Knapp*

Är jag den enda som är intresserad av att se källan till den här bestämmelsen?
Vore väldigt intressant att få läsa helheten.

Håll er till tråden ville inte det skulle bli nån disskution svenska jakthundar för det är totalt ointressant när det gäller schäferns framtid.

Buke fungerar fortfarande så att diskussionen är fri att löpa åt det håll den vill.

Jag har dock sagt det jag ville säga så jag sätter punkt.

*Knapp*

Är jag den enda som är intresserad av att se källan till den här bestämmelsen?
Vore väldigt intressant att få läsa helheten.

FCI är källan men det har du kanske missat finns att läsa på FCI hemsida.

Självklart går dom mot en säker död om de gör om den till en egen ras men stärker den genuina schäfern vilket jag ser som jäkligt positivt.

Men..öh..det är väl ändå hundar det handlar om? Menar du att så länge schäfern är rastypisk och bättre så räcker det för dig? Att man, genom en fullständigt korkad bestämmelse, gjort långhårig schäfer i sin helt egna kategori som kommer att sluta med lidande för hundar, uppfödare och ägare, är helt ok, så länge det stärker din ras? :crazy:

Jag förstår ändå inte. Om det finns två varianter i dagsläget och valpköpare kan hitta det de letar efter, så finns det ingen anledning till att göra dessa till två olika hundraser. Däremot kommer du att begränsa DP-uppfödarnas möjligheter att fortsätta sin avel.

Jag förstår ändå inte. Om det finns två varianter i dagsläget och valpköpare kan hitta det de letar efter, så finns det ingen anledning till att göra dessa till två olika hundraser. Däremot kommer du att begränsa DP-uppfödarnas möjligheter att fortsätta sin avel.

Idealet är ju självklart att dp-hundarna premieras och jag skulle hellre se en sån lösning.

Valpköpare hittar inte alltid vad de letar efter, jag har tappat räkningen på hur många som har kommit och frågat hur man får tag på en mörk golden "för dem är ju så fina" fast det egentligen är en utställningsgolden som passar dem. Alla inser inte att det finns så stora skillnader inom rasen. De tror att de får hem en go och glad hund som är enkelt att ha att göra med men det slutar med att de far som vantar efter hyperaktiva stressade hundar (jo jag har sett dem).

När någon frågar vad jag har för hund så är det inte en golden retriever, jag har en jaktgolden.

Men nä, du har rätt, det var nog ingen bra idé. :)

Jo men ärligt, finns massor med valpköpare som har en beagle eller drever i kopplet och undrar varför den jagar ;)

Det är ju upp till uppföddarna och nu reda upp sin ras lära sig ex från Colliefolkets misstag o.s.v. Lidande för hundarna är ju uppföddarnas trassel att få till inte nån annans . Nu kommer FCI och SKK kunna ha bättre koll och kunna styra upp ev knepig avel vilket lätt försvinner i denna stora ras idag.

jag är bara glad över att folk försöker rädda och stärka min ras som jag brinner för.

Sen kan jag ärligt säga bryr mig inte om köparna för är de så jäkla pantade att de ska ha en hund för en viss håranlag då kan dom gott sitta där med sin fåfänga.

Skillnaden är att Shilhon är en ras fast inte godkänd av FCI (än). Och inte något som korsas mellan raser. Långhårsschäfrarna borde tas upp av den exempelvis den stamboken så vi slipper ytterligare en falang av en redan existerande ras. Risken är att den blir så liten att avelsmaterialet inte räcker till och det blir bara elände med aveln.
Det finns väl olika riktningar inom Shiloaveln, där olika raser korsats in i den ursprungliga blandningen?

Fö kommer AKC aldrig att godkänna Shilon o då kan den heller aldrig bli godkänd av FCI.

AKC har som princip att inte godkänna raser/varianter/blandningar av redan existerande AKC godkända raser, därför kommer aldrig goldendoodles o cockerpoos med fl aldrig att stambokföras av AKC eller annan FCI ansluten nationell klubb.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka