Schäfer eller rottweiler

Sv: Schäfer eller rottweiler

*kl* typ...

Min upplevelse av de olika raserna ar...

Be en schafer att hoppa pa ratt satt sa fragar han hur hogt - eller rattare sagt, nar han gjort det kommer fragan "var det hogt nog?"

Be en rottie hoppa.. sa far du blicken som sager "Gor't sjalv!" ;)

En van har -alskar- sina rotties lika passionerat som jag alskar schafern. Vi diskuterar ofta skillnaden mellan raserna, hon gillar inte att schafern ar sa eh ja... forarvek. Och jag gillar inte rottisens "mjaaaaaa....". Jag tycker hennes hundar ar stora klumpar som ar ivagen hela tiden... och hon tycker schafrar ar "fjompiga". *vissel*

Smaken e som baken - delad! Ut o halsa pa hos uppfodare, traffa hundagare, mot sa manga olika individer inom raserna som mojligt. Sa far du se var du star helt enkelt :)

Det kan ju ha att göra med att de kan vara aningens nochalanta, inte nödvändigtvis just att de tycker andra dofter är mer intressanta än vad andra hundar tycker.
Min har ganska stadig platsliggning (dvs inte reser sig), men kan gärna byta liggställning, ligga och nosa på en fläck eller spana in omgivningen, (vilket inte uppskattas eftersom om hon inte är fokuserad på mig eller bara är "numb", så är ju risken större att hunden reser sig om en annan hund går upp, om det skulle springa en hare förbi eller något annat lockande)

På promenader går min gärna och luktar, men hon går när jag går. På appellplan så vet hon att hon inte får gå runt och nosa alls.

Men som sagt tror att de är för att de kan vara mer "nonchiga".. Typ "jaha jag måste tydligen ligga här, men ingen har sagt att jag inte kan roa mig under tiden, jag kan lika gärna ligga här o nosa på det där grässtrået som luktar så gott, eller klia mig, eller kolla in den snygge labben därborta.."

Nosande kan också vara ett vanligt beteende när föraren är nervös (lugnande signal), och när är de flesta som nervösast om inte under platsen. Bara en parentes och har egentligen inget att göra med rottisen som sådan.

Men som sagt tror att de är för att de kan vara mer "nonchiga".. Typ "jaha jag måste tydligen ligga här, men ingen har sagt att jag inte kan roa mig under tiden, jag kan lika gärna ligga här o nosa på det där grässtrået som luktar så gott, eller klia mig, eller kolla in den snygge labben därborta.."

Jo, det var lite så jag tänkte också, jag tror inte att det var så många som hade problem vid t ex linförigheten(däremot var det hundar som letade läckerbitar både vid läggande och inkallning, dock inte bara rottisar) utan mer i moment som platsliggningen där hundarna har chansen att vara "kreativa" samtidigt som de enligt egen uppfattning gör PRECIS vad de är tillsagda.

Disen - absolut, vad jag har sett så är det en klassiker att en hund som är på väg att resa sig ligger och nosar runt.

Möjligt, men jag hör i alla fall inte till den kategorin, vi tävlar ju inte ens än så har inga tävlingsnerver som skulle kunna spöka heller, utan läggandet utförs oftast hemma på klubben bland förare som man känner till, och jag vet ju att jag har en hund som inte bråkar med andra, och de väldigt få gånger hon gått upp (längesedan sist) så har hon inte gått fram till någon annan utan ställt sig/krypt mot mig, så jag har ju ingen anledning att oroa mig för vad som skulle hända OM hon går upp, och således ingen anledning till att vara nervös.

Så är ju verkligen inte min hund i alla fall. På platsliggningen kan hon nosa, men jag ser alltid till att bryta det. Läggande,ställande,hopp och inkallning är i princip felfritt, jag har då mer problem att få hunden att vara uthållig i linförigheten. Hopp och inkallning är favoriter hos min hund ; )

Ja, och fjäskande är kanon om man själv är stabil och vill plocka uppflyttningspoäng.

Men har man själv kassa nerver,usel koordinationsförmåga och är ostabil mentalt så kan det vara skönare med en hund som är lite mer "självgående" och inte bryter ihop för att matte gör det.

Jag upplever skillnaden är att det tar lite längre tid för rottisarna att lära sig. Men när det väl sitter så sitter det.

Schäfrarna är mer lika dobrarna, de lär sig fort som attan, men sen är de lika lätta att programmera om - på både gott och ont, det är lätt att man får dem att göra fel.

Men självklart, det har jag också (i synnerhet svensklinjerade hundar, som jag sällan tycker mycket om. De är i mitt tycke, precis så som du beskriver och faller mig inte ett dugg i smaken). Jag har ju dock precis träffat lika många tråkiga (eller med andra sämre egenskaper av) mallar, holländare, riesen, rottis, dobbis etc. Framförallt har jag sett/träffat förare som kanske inte för fram sin hund på sådant sätt att den "imponerar". Då kan den bästa hunden verka riktigt kass, kvalitet "syns" ju sällan på ett ärligt sätt om inte hunden får jobba självständigt.

Vad drar du gränsen för de "svensklinjerade" hundar du inte gillar, de flesta svenska schäfrar har ju åtminstone inslag av utländska hundar några generationer tillbaks? Tycker jag sett en hel drös med åtminstone 50% svensklinjerade hundar som har tillräckligt med driv för att komma till SM i skydd eller användas i tjänst. Eller menar du att svensklinjerna är mer balanserade och inte så hårt avlade för bytesdrift och temperament, men å andra sidan, gör detta dem sämre?

Utan att ha haft en egen schäfer så skulle jag säga att i valet mellan schäfer och rottis så vill man satsa på tävlandet och klättra i klasserna så är schäfer helt klart det säkraste alternativet.

Vill man ha en mindre signal/förarkänsli hund som står pall för mer tabbar som att man råkar trampa på deras tår, kastar apportblocket i skallen på dem istället för godisen och inte gsträvar efter blixtsnabba reaktioner eller säkra pallplatser så duger en BRA rottweiler gott.

Haha, det där är en så träffande beskrivning på rottweilern! Jag har ramlat över min stackars rottis på plan en gång, varpå hon bara flyttar sig undan och tittar på mig som "vad f-n, matte?". En omklappning senare så var jag förlåten och allt var glömt.
För oss, som dels delar på hunden (med allt vad det innebär av olika kommandon, toleransnivåer och kroppsspråk) och dels använder den till typ "allt" och framförallt som familjehund så är rottisen idealisk. Som lydnadsstjärna i första hand, nja...

Vad drar du gränsen för de "svensklinjerade" hundar du inte gillar, de flesta svenska schäfrar har ju åtminstone inslag av utländska hundar några generationer tillbaks? Tycker jag sett en hel drös med åtminstone 50% svensklinjerade hundar som har tillräckligt med driv för att komma till SM i skydd eller användas i tjänst. Eller menar du att svensklinjerna är mer balanserade och inte så hårt avlade för bytesdrift och temperament, men å andra sidan, gör detta dem sämre?

Ja, alltså schäfern är ju oavsett om den är svensk eller belgisk eller franskfödd i grund och botten tysk. Min uppfattning om de flesta svensklinjerade hundarna (eller med de som har en stor del svensklinjerat i sig) är precis som du sa, något för otempererade, brötiga/oföriga för min smak. I kombination med en viss hårdhet jag anser att många av dem besitter, så blir kombinationen mer seg och trög än låt säga en schäfer med tyska "sporthundslinjer". Jag har inte skrivit någonstans att de skulle vara sämre, men jag föredrar hundar med en mycket större portion livlighet och kamp. Min uppfattning är också att just dessa hundar passar bättre till tävling.

Alltså, det enda sättet jag tycker att man kan jämföra raser för samma ändamål på är när man ska en hund till ngt speciellt, när man vill satsa ordentlig.
Säg att man satsat på SM i lydnad, då skaffar man kanske sig en ras som ofta visar framfötterna och som har lätt för just lydnad och som man får snabba resultat med.

Men för en normalt aktiv bruksmänniska som tränar för att det är kul och kanske kommer tävla lite så är individen och rasens mentalitet mkt viktigare än hur bra rasen presterar på tävlingarna.
Jag har haft en schäfer, men fantastiska förutsättningar till att bli en kanonhund.
Men inte med mig! Han var alldeles för uppskruvad. Schäfrar har en tendens att ha en fjäder som spänns hårdare och hårdare och till slut så är dom som jag vet inte vad. Detta kunde jag inte hantera på ett bra sätt.
Men denna förbannade arbetsvilja är ju kanon för den som kan använda den rätt.
Nu har jag ist en rottweilerblandning med nästan uteslutande rottweiler mentalitet. Hon passar mig som handen i handsken.
För mig är hon skitrolig att jobba med och har fantastiska förutsättningar till att bli bra. Men även om hon har motor, så blir hon inte så jäkla frustrerad som schäfern blev.
Däremot så har hon svårt att ta egna initiativ, schäfern slog ju knut på sig själv för att komma på vad jag ville. Rottisblandingen sätter sig mest och bara väntar på vad jag ska säga. Men detta passar mig eftersom jag ofta är och lägger mig i för mkt :p

Vilken ras som är bäst beror på vem som håller i snöret. Man är ett team och man ska passa ihop!

Å andra sidan säger ju en del att schäfern blivit sämre just pga den avlats för mycket med betoning på temperament och vekhet, just för få en hund med mer fart och fläkt i för tävling antar jag. Personligen tycker jag hellre att en schäfer ska kunna vara mer allround och inte anpassas för mycket för tävling, vet ju inte vad för svenska hundar och linjer som syftas på som är slöa och alltför lågtempade, fixar de ta sig till SM i skydd och jobbar som polishundar kan de väl inte vara för slöa och saknar motor.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 395
Senast: linnsan
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Springer
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 610
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Tvillingar!?