Schäfer eller rottweiler

Sv: Schäfer eller rottweiler

Absolut inte, men att de är loja och inte "på hugget" är ett problem om man vill nå högre klasser i lydnaden. Sen har jag aldrig påstått att det inte finns bra rottweilers heller som vissa verkar tolka mitt inlägg som, bara att jag upplever en (bruks)schäfer som ett mycket säkrare kort.

Rasen har helt enkelt en hög lägstanivå :laugh: Risken för att få en dålig hund mentalt är väldigt liten (då får man se upp mer med hälsan men så är det ju i många raser).

Ja, det där sammanfattade nog min åsikt om schäfern som ras. Även om en hund är en dålig rasrepresentant med allt det lilla extra, är den sällan en dålig hund.

kl

Väntar fortfarande på reflektioner om vad det skulle vara för försämringar folk upplevt/upplever i rasen. Jag är nyfiken!

Ang ljud (nu spånar jag) så är schäfern långt ifrån ensam om att ljuda vid frustration (även om det kanske är en vanlig företeelse inom rasen). Jag har dock aldrig träffat en schäfer som ljudat "bara för att". De ljudande schäfrar jag sett/träffat verkar ljuda av någon form av oro som föraren skapar (tex ett inkonsekvent rörelsemönster). Min annars väldigt tysta tik började ljuda vid apporteringen under ett tillfälle förr förra vintern och jag var förtvivlad. Efter noggranna analyser av min träning kom jag dock underfund med problemet och endast med hjälp av några få förändringar i momentet tystnade hon igen.
Schäfern visar upp samma känsla på frustration eller oro i moment som alla andra hundar/raser. Olyckligtvis har den dock lite lättare att för att ta till pip där andra raser blir flåsiga, råmar eller liknande istället.

Skriver under på den! Min schäfer skäller till ordentligt på mig när jag inte är tillräckligt tydlig med vad jag vill. vilket jag dock inte ser som negativt, han visar bara tydligt att han inte förstår! (kan även skälla vid lek men det är väl knappast ovanligt för någon ras)Pip kan det bli när han inte träffat mig eller sambon på länge, vilket jag inte uppskattar alla gånger men det är bara innan han fått hälsa ordentligt och de går över fort.

Och min är svårskallad även på kommando. Pip har han aldrig ägnat sig åt. Bra nerver kallas det.

De med pipiga schäfrar tränar antingen på ett vis som innebär inkonsekvens och frustration eller så brister nervsidan hos hunden.

Då har väl min hund dåliga nerver då, eller vad ville du ha sagt med ovanstående?

Han har pipit två gånger! Ena gången när jag kom hem från gran canaria och en gång när husse va borta en vecka. Då gick han upp i varv och pep.

Senast ändrad:

Utan att ha haft en egen schäfer så skulle jag säga att i valet mellan schäfer och rottis så vill man satsa på tävlandet och klättra i klasserna så är schäfer helt klart det säkraste alternativet.

Vill man ha en mindre signal/förarkänsli hund som står pall för mer tabbar som att man råkar trampa på deras tår, kastar apportblocket i skallen på dem istället för godisen och inte gsträvar efter blixtsnabba reaktioner eller säkra pallplatser så duger en BRA rottweiler gott.

Utan att ha haft en egen schäfer så skulle jag säga att i valet mellan schäfer och rottis så vill man satsa på tävlandet och klättra i klasserna så är schäfer helt klart det säkraste alternativet.

Vill man ha en mindre signal/förarkänsli hund som står pall för mer tabbar som att man råkar trampa på deras tår, kastar apportblocket i skallen på dem istället för godisen och inte gsträvar efter blixtsnabba reaktioner eller säkra pallplatser så duger en BRA rottweiler gott.

Jag har haft både schäfer och rottweiler. Schäfern jag hade var oerhört förarbunden och närmast orolig så snart jag inte var i närheten. Hennes jaktlust var enorm och när jag tävlat spår i lkl och tappat bort mig efter jakt på kaniner så tappade jag sugen.

Rottweilern var ovanligt pigg och arbetsvillig men ändå ljusår efter schäfern.

Skall man tävla och satsa seriöst så är schäfern ferrarin och rottweilern volvon.

Det kan vara bra kvalisort på båda, men potentialen har du inte med rottisen hur mycket kvalité den än har.

Då har väl min hund dåliga nerver då, eller vad ville du ha sagt med ovanstående?

Han har pipit två gånger! Ena gången när jag kom hem från gran canaria och en gång när husse va borta en vecka. Då gick han upp i varv och pep.

Jag tycker det låter ganska uselt faktiskt. Ingen hund jag skulle vilja ha.
:cool:

Jag tycker det låter ganska uselt faktiskt. Ingen hund jag skulle vilja ha.
:cool:

Det där inlägget tycker jag både är onödigt och elakt. Du har aldrig träffat min hund men kan på två rader säga att det är en usel hund som du aldrig skulle vilja ha? Seriöst? Utveckla GÄRNA varför han är en dålig hund?

För att han pep EN gång när han såg mig första gången efter att jag varit borta en vecka och EN gång när han träffade husse igen efter att han varit borta? I don´t get it.

Senast ändrad:

Visar inte smileyn rätt tydligt att prinsessfeminist skämtar? Så tolkar jag det iallafall.

Jag vet ärligt talet inte hur hon menar! Men jag tolkade det inte som ett skämt, hoppas dock att det va ironiskt. Får se när hon svarar. Hade hon satt en ;) efter hade det varit tydligare än :cool: men det är väl olika hur man tolkar smileys :)

Men ärligt, tagga ned. Alla hundar kan pipa enstaka gånger. Mitt svar var mest en respons mot att schäfrar överlag är skrikiga piphalsar.

Nu är min erfarenhet av båda raserna inte så djupa, men jag upplever schäfern som mer förlåtande än rottisen.

Jag upplever rottisen som "trögare" till reaktioner och mer självständiga så de inte så känsliga för förarens tabbar/nerver ect. (Det var mitt stora skäl till att skaffa just rottisen efter mitt psykfall till doberman)
Å andra sidan så har de ju mer vikt och (min upplevelse) lite mer allvar i sin benägenhet till könsriktad aggressivitet.

Eftersom du skrev till mig så tolkade jag din text också till det jag skrivit om min hund. Ganska naturligt eller hur? Men då förstår jag!

Det här får ni med erfarenhet av rottweiler gärna svara på men en annan sak jag sett iaf på tävlingar är att de är rätt nosiga också. Det kan ju ha att göra med förighet och fokus på föraren men det var flera rottisar som varit väldigt sugna på de(minimala) hästlortar som funnits på plan, en av dem vred sig nosandes ett halvt varv under platsliggningen för att komma åt en spännande fläck(utan att var i närheten av att resa sig). Fast det kan ju vara en ren slump att det karaktärsdraget jag sett hos rottweiler på tävling och det gäller ju säkerligen inte alla.

*vrålar av skratt* :rofl:

Där är nog en schäfers reaktion snarare "Åhneeeeej är du arg på mig? Gjorde jag fel? *fjäsk fjäsk*"

Det där inlägget tycker jag både är onödigt och elakt. Du har aldrig träffat min hund men kan på två rader säga att det är en usel hund som du aldrig skulle vilja ha? Seriöst? Utveckla GÄRNA varför han är en dålig hund?

För att han pep EN gång när han såg mig första gången efter att jag varit borta en vecka och EN gång när han träffade husse igen efter att han varit borta? I don´t get it.

Jag skojade. ;)

Ibland är det bra att inte ta livet så allvarligt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 395
Senast: linnsan
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Springer
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 610
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Tvillingar!?