Schäfer eller rottweiler

Sv: Schäfer eller rottweiler

*KL*

Schäfer såklart. Jag är dessutom inget fan av rasen schäfer, men ännu mindre av rottisen! Det finns ju flertalet schäfrar jag kan imponeras av, men jag har nog än så länge inte blivit mäkta imponerad av rottisar.

Dessutom tycks det vara betydligt lättare att hitta en arbetsvillig schäfer (nu pratar jag givetvis enbart om bruksschäfer) än att hitta en liknande rottis. Det är klart det finns undantag, men jag tror ändock på schäfer. Känns mer som ett säkert kort!

kl

Har ingen erfarenhet av schäfer, är inte närmre bekant med någon som har en så hur de är att jobba och umgås med kan inte jag kommentera, visst är det några på klubben som har dem, och min uppfattning är att de verkar vara väldigt arbetsvilliga. Kanske lite gnälliga/oroliga.
Men eftersom deras utseende inte tilltalar mig så har jag inte intresserat mig nämnvärt för denna ras.

Själv har jag rottweiler som jag aldrig skulle byta ut mot allt smör i småland. En lättlärd hund som tycker om att jobba och göra nya grejer. Med min hund tränar jag spår, uppletande och lydnad. I vår ska vi även prova på lite agility för omväxlings skull vilket jag tror hon kommer tycka är dökul även om det inte är något som vi kommer satsa helhjärtat på)
Uthålligheten på lydnadsplanen är väl inte alltid den bästa, det kan ibland vara svårt att hålla motivationen uppe ( "Va, sa du nåt matte? Okej jag kommer, snart!" :p ) När man pratar med andra rottweilerägare om deras hundar så känner man ofta igen sig.

Nu är det kanske svårt för mig att bedöma en hel ras efter EN rottis i min ägo, hade jag haft tio av dem så hade det varit en annan femma..
Men är det just tävlingslydnad som är din huvudgren hade jag nog tittat på någon annan ras. Visst kan man tävla i lydnad med sin rottis, och absolut även i högre klasser, men det kräver betydligt mer jobb än med någon annan mer lättmotiverad/uthållig hund. (Jag hade dock inte valt schäfer heller, även om de verkar vara mindre självständiga)

Senast ändrad:

KL

Jag räknar mig som rätt aktiv inom hundvärlden (tränar och tävlar både lydnad, agility och bruks lite här och var i Sverige) och jag är ute mycket och ser många hundar på tävlingsbanorna.

Och tyvärr hamnar jag lite i "pest eller kolera" tänket vad gäller dessa två raser :crazy:. En BRA schäfer och en BRA rottweiler är något jag skulle tacka ja till vilken dag som helst, men tyvärr så tycker jag det är väldigt svårt nuförtiden att se bra tävlings/träningshundar av dessa raser?

Om vi t.ex tar rottweilern, så har jag under mina år som hundtränare (började träna hund -98, men har varit mer seriöst involverad sen -07) endast träffat på 3 rottweilers som jag skulle kunna tänka mig att ha själv (varav jonnaerixon som svarat i tråden har en av dem :love:Zolo:love:!).

Schäfern å andra sidan vet jag nog egentligen bara en (nu för tiden, för ett par år sedan fanns det fler) som jag tyckt verkar riktigt läcker och som jag skulle kunna tänka mig att ha som träningskamrat själv.De andra jag sett ute på tävlingar har bara varit så.... pipiga, skälliga, okoncentrerade och oföriga :crazy:.

Så... jag vet inte riktigt vad jag ska svara på grundfrågan :p!

kl

Och jag som är schäferfanatiker (dock i mitt tycke en ganska nykter sådan)...vart träffar ni alla dessa schäfrar som "inte imponerat" eller gjort dem till vad det verkar, sämre och sämre tävlingshundar? Vilka egenskaper är det som gjort att det inte känts helt hundra? Är väldigt nyfiken, jag har nämligen en helt annan uppfattning av rasen (och jag talar om arbetande linjer givetvis).

Jag kan säga att jag tyvärr träffat schäfrar av arbetande linjer som varit jävligt tråkiga faktiskt. Långsamma, svårmotiverade, "för" självständiga och helt enkelt för lite driv.

Sen har jag tyvärr träffat alldeles för många med ljud. Det är något av det värsta jag vet; ljud. Så för mig blir det aldrig schäfer :D

Ja, jag blir lite nyfiken också faktiskt. När jag bara kollar min lokala BK och enbart lydnadsresultat de två senaste åren så finns det på schäfersidan två ekipage som tävlar elit och tre som tävlar i trean. På rottweilersidan så finns det två ekipage som tävlar i tvåan, inte ens om man tittar längre tillbaka är det någon som kommit längre än så. Det finns visserligen fler startade schäfrar men det är därför jag tagit de bästa resultaten ur varje ras.

Jag kan säga att jag tyvärr träffat schäfrar av arbetande linjer som varit jävligt tråkiga faktiskt. Långsamma, svårmotiverade, "för" självständiga och helt enkelt för lite driv.

Sen har jag tyvärr träffat alldeles för många med ljud. Det är något av det värsta jag vet; ljud. Så för mig blir det aldrig schäfer :D

Men självklart, det har jag också (i synnerhet svensklinjerade hundar, som jag sällan tycker mycket om. De är i mitt tycke, precis så som du beskriver och faller mig inte ett dugg i smaken). Jag har ju dock precis träffat lika många tråkiga (eller med andra sämre egenskaper av) mallar, holländare, riesen, rottis, dobbis etc. Framförallt har jag sett/träffat förare som kanske inte för fram sin hund på sådant sätt att den "imponerar". Då kan den bästa hunden verka riktigt kass, kvalitet "syns" ju sällan på ett ärligt sätt om inte hunden får jobba självständigt.

Jag menar mer allmänt, folk skriver att schäfern blivit "sämre". Sämre än vadå?
Jag tycker nämligen att det bara de senaste åren verkar bli bättre och bättre. Däremot är det helt sant att en schäfer inte är särskilt mjuk och förig, åtminstone inte som en malle eller aussie eller liknande. Jag som har terrier annars tycker dock att det går så fint så :D , men så jämför ju med terriers, aka "ettriga tjurskallar".

Om man är intresserad av att tävla lydnad och gå kurser och lära sig mer inom bruks och träna, vilken hund rekommenderar ni då för en aktiv person?

En hund som passar dig som person, din nivå, ditt boende och hela din vardag.

Personligen skulle jag bli vansinnig på båda raserna. Har ju till och med en schäfer i hemmet och tackar min lyckliga stjärna för att han är väldigt oschäfrig. För mig är både feffrarna och rottorna hundar som dör av lycka över att få en boll/brandslang och går helt i extas av vetskapen att den är i din jackficka.

Jag har en högst autonom jaktras som utmanar mig med sin självständighet och förmåga att ta egna beslut och inte nödvändigtvis söker mitt sällskap. Det är en hund som passar mig perfekt men driver husets schäfer-ägare till mindre utbrott mellan varven.

Jag tror det är viktigt att man tittar runt, inte ger sig på formel-1-klassen om man är helt grön. Man ska skapa sig en uppfattning om vad man tror passar en bäst. Jag tycker man ska åka ut på klubbarna och titta på träningar, prata med olika hundägare och höra varför de valde som de gjorde, hur mycket de tränar mm mm och sätta det i perspektiv till hur ens egen vardag ser ut. På vägen får man lita till sin magkänsla och se vad man fastnar för.

Kanske fastna man för en drägglande rotta, kanske fastnar man för en bjäbbande feffer, eller kanske hittar man något helt annat.

Senast ändrad:

En hund som passar dig som person, din nivå, ditt boende och hela din vardag.

Personligen skulle jag bli vansinnig på båda raserna. Har ju till och med en schäfer i hemmet och tackar min lyckliga stjärna för att han är väldigt oschäfrig. För mig är både feffrarna och rottorna hundar som dör av lycka över att få en boll/brandslang och går helt i extas av vetskapen att den är i din jackficka.

Min uppfattning av rottweiler är precis tvärtom. Att de är väldigt självständiga och kan vara ganska svårmotiverade. Visst en boll kan vara hur kul som helst - ett par gånger. Sen får man komma på något nytt. Den euforin över belöningar du beskriver tycker i alla fall jag är något man borde eftersträva och vara tacksam över om hunden har i sig, det är ju absolut något positivt om man är intresserad av tävlingslydnad. Ju mer hunden vill ha belöningen dessto hårdare kommer den ju kämpa för att nå den = utför uppgiften bättre/snabbare.

Den euforin över belöningar du beskriver tycker i alla fall jag är något man borde eftersträva och vara tacksam över om hunden har i sig, det är ju absolut något positivt om man är intresserad av tävlingslydnad. Ju mer hunden vill ha belöningen dessto hårdare kommer den ju kämpa för att nå den = utför uppgiften bättre/snabbare.

Det är skillnad på att jobba för sin belöning och vilja ha den och vara så fixerad vid den att hunden bara låser sig, klistrar sig på sin förare och inte lägger fokus vid det den ska göra. Det var det jag inte tål och ofta ser framför mig när jag tänker på feffrarna och rottorna.

Sedan ska jag vara ärlig och säga att jag mellan varven undrar vad alla dessa rottor håller till. Jämfört med antalet schäfrar jag ser på klubbarna när jag är ute, är antalet rottor inte så stort.

Du kan få komma och leka med min så ska du få en åktur :p. Haha, hon jobbar ihjäl sig för sin kamptrasa och slutar aldrig motiveras av den, jag är superglad över detta då det underlättar träningen oerhört.

Apocalypsen: Jag undrar samma sak ang. Rottorna.

Det är skillnad på att jobba för sin belöning och vilja ha den och vara så fixerad vid den att hunden bara låser sig, klistrar sig på sin förare och inte lägger fokus vid det den ska göra. Det var det jag inte tål och ofta ser framför mig när jag tänker på feffrarna och rottorna.

Sedan ska jag vara ärlig och säga att jag mellan varven undrar vad alla dessa rottor håller till. Jämfört med antalet schäfrar jag ser på klubbarna när jag är ute, är antalet rottor inte så stort.

Givetvis skall det inte gå till överdrift, schäfer kan jag inte tala för men det du beskriver är verkligen inte den bilden jag har av rottisar, utan som sagt - tvärtom.
Är hunden intresserad av belöningen så jobbar den på med uppgiften för att det är då den får utdelning. När min hund är riktigt intresserad av t ex en leksak så är hon som bäst koncentrerad och jobbar som bäst. Är inte intresset för belöning stort så blir också uppgiften utförd därefter.
Har inte mött någon schäfer heller som har har betett sig så, men sen har jag inte mött alltför många av denna ras, men spårtränar med ett par schäferägare, och gått kurser med ett par, varav nån "gnällspik" , men som sagt arbetsviljan och fokusen verkar det inte vara fel på.

Är ju inte ute och tävlar själv - än, och vet inte om du menar just på lydnadstävlingar eller över lag men jag ser ofta rottweiler anmälda till såväl lydnadstävlingar som spår. Och på vår klubb är i alla fall rottweiler en vanlig ras, både bland flera instruktörer och andra medlemmar, varav en rottis som tävlar elit i både spår och lydnad. Jag ser absolut fler rottweilers än schäfer här i alla fall.

Du kan få komma och leka med min så ska du få en åktur :p. Haha, hon jobbar ihjäl sig för sin kamptrasa och slutar aldrig motiveras av den, jag är superglad över detta då det underlättar träningen oerhört.

Apocalypsen: Jag undrar samma sak ang. Rottorna.

En sådan motivation är guld värd, håll hårt i jycken ;)
Själv får jag vara uppfinningsrik när den där bollen med snöre som var såå kul häromdan helt plötsligt är lika kul som att gå upp kl 5 på morgonen , eller när det regnar ute :p

Senast ändrad:

Det är skillnad på att jobba för sin belöning och vilja ha den och vara så fixerad vid den att hunden bara låser sig, klistrar sig på sin förare och inte lägger fokus vid det den ska göra. Det var det jag inte tål och ofta ser framför mig när jag tänker på feffrarna och rottorna.Sedan ska jag vara ärlig och säga att jag mellan varven undrar vad alla dessa rottor håller till. Jämfört med antalet schäfrar jag ser på klubbarna när jag är ute, är antalet rottor inte så stort.

Har man tränat sin hund på det sättet kan man inte beskylla den själv för det.
Det är ett tränings/förarfel och går att göra på vilken ras som helst. Det är dock lättare att få en hund låst eller fixerad vid ett objekt ju större driftsanlagen är. Dock, ju större driftsanlag, desto mer krävs av föraren.

Min uppfattning av rottweiler är precis tvärtom. Att de är väldigt självständiga och kan vara ganska svårmotiverade. Visst en boll kan vara hur kul som helst - ett par gånger. Sen får man komma på något nytt. Den euforin över belöningar du beskriver tycker i alla fall jag är något man borde eftersträva och vara tacksam över om hunden har i sig, det är ju absolut något positivt om man är intresserad av tävlingslydnad. Ju mer hunden vill ha belöningen dessto hårdare kommer den ju kämpa för att nå den = utför uppgiften bättre/snabbare.

Jag tränar tillsammans med ett par andra rottisägare och ingen av oss upplever våra rottisar som svårmotiverade. Min älskar att jobba och är enormt lättmotiverad. Vilket självklart är väldigt tacksamt för mig:D

Jag tränar tillsammans med ett par andra rottisägare och ingen av oss upplever våra rottisar som svårmotiverade. Min älskar att jobba och är enormt lättmotiverad. Vilket självklart är väldigt tacksamt för mig:D

Ingen hund är den andre lik.. Min älskar också att jobba, är det spår, uppletande eller nya trix/övningar så kan hon knappt bärga sig. Men på appellplanen är uthålligheten inte alltid på högsta nivå. Finliret framförallt då, är det nytt moment så är det såklart mycket roligare.
Jag upplever själv - och andra rottisägare att de kan vara lite loja, exempel hund som lattjar runt med apporten på eget bevåg, "låtsas" inte fatta/höra vad man säger förrän man upprepat sitt kommando minst en gång. Typ tittar på en "va, sa du nåt eller?" (Nu menar jag inte att hunden/-arna gör så vid var och varannat träningstillfälle, för då hade man nog behövt ransaka sig själv både en och två gånger)
Men det är så kul när annan rottisägare beskriver sin hunds egenheter och man känner igen sig till hundra procent.

Kl

Vill du träna, tävla och faktiskt komma någonstans så är det bara schäfer och malle som gäller. Jag tycker mycket om rottweilern och har haft flera, men de är så sjukt mycket mer svårjobbade. Attityd, peka finger och alldeles för tunga för skydd och ipo.

Schäfer och malle har en helt annan förighet. Det var först när jag skaffade schäfer som jag insåg att det är väldigt enkelt att träna hund. Och okomplicerat att äga.

<snip> Det avlas på så mycket skräp inom rottweiler att det inte är sant och jag har stött på fler rottweiler som inte vore att mycket ha ens i det lägre klasserna(totalt oföriga/testosteronmonster/loja fläskhögar) <snip>

Fast det ar val knappast rasens fel att deras agare overgoder dem sa de blir feta?

Jag ogillar schäfrarnas mentalitet, jag tycker de är gapiga och pipiga och skälliga och där går de bort för mig.<snip>

Ditto ... Jag jobbar hellre med att fa min rotta att skalla i IPO an att fa en shafer att halla tyst hemma.

<snip> Jag vet såå många trevliga Rottor som jobbar tills blodet fan sprutar ur öronen på dem bara för att de älskar det de gör, och ALDRIG ger upp.
<snip>

Yepp, det ar min tjej. Hon alskar att jobba och kan inte vanta pa nasta komando. Min tjej tappade totalt sin 'envishet' nar jag borjade med clickern. Jag sager fortfarande ifran, men inga ryck eller slit i kopplet langre och hennes envishet har helt upphort. 'Imagine that'!

Min rotta kommer rusande for att ga fot nar jag gar over var mark har ... eller nar vi ar ute i skogen och hon gar los ar hon aldrig utom synhall och kommer ofta rusande for att ga fot. Hon alskar att 'jobba' ... det ar den roligaste leken vi har ... bara appropa att rottor inte gillar att jobba;)

Jag menar mer allmänt, folk skriver att schäfern blivit "sämre". Sämre än vadå?

Jag undrar åxå lite ang det.

Om man är intresserad av lydnad och bruks finns ju inte så himla många raser att välja på om man vill komma någon vart...

Jag skulle säga att (bruks)schäfer är det säkraste kortet :) Mallarna och HH har hög kapacitet men schäfrarna är lite mer stabila och därmed lite mer lättkörda, spec om man inte har jättestor erfarenhet.

Många kelpies är ju trevliga lydnads- och brukshundar, likaså bc och jaktavlade retrievers. Sen vet jag inte fler "säkra kort". Visst finns det en del mkt bra aussies och rottisar m fl raser men raserna är ju väldigt ojämna.

Att jag själv väljer malle framför schäfer beror på att jag föredrar mallens sätt att jobba i skyddet, dessutom gillar jag deras kroppsbyggnad och de är i snitt lite friskare än schäfern. Men en bruksschäfer är en mkt bra hund och de riktigt dåliga hundarna är lätträknade. Jag har själv en bruksschäfer med ovanlig svag mentalitet, men hon är ändå uppflyttad i elit rapport, gk högre spår, har ett 1:a pris i elitlydnad och är jättego med våra barn. Och då är hon en av de sämsta bruksschäfrar jag vet ;) Rasen har helt enkelt en hög lägstanivå :laugh: Risken för att få en dålig hund mentalt är väldigt liten (då får man se upp mer med hälsan men så är det ju i många raser).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 395
Senast: linnsan
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Springer
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 610
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Tvillingar!?