Schäfer eller rottweiler

Choo

Trådstartare
Om man är intresserad av att tävla lydnad och gå kurser och lära sig mer inom bruks och träna, vilken hund rekommenderar ni då för en aktiv person?

Schäfer eller rottweiler?

Två klasskamrater började prata om det idag, den ena har en rottis och den andra har en schäfer.

Sv: Schäfer eller rottweiler

För mig är det inte en fråga om vilken ras/hund som är bäst.
Det är väl mer en fråga om VEM som ska ha hunden.
Ett ekipage måste ju matcha varandra för att kunna vara just "bäst".

För den enda likheten mellan dom två raserna enligt min mening är att båda är bra brukshundar. Annars är det som dag och natt. Men det är bara mitt tycke det.

Själv skulle jag ALLA gånger välja rottis före schäfer, visst rottisen har sina fel och brister som alla raser, men väljer man rätt så kan man nästan säkert få en fin och frisk hund.
Medan schäfern är, ja... Totalt förstörd. Det finns duktiga och underbara uppfödare som har någorlunda rakryggade schäfrar med underbar mentalitet. Men detta upplever jag som ett sällsynt fenomen. Visst mentaliteten är det väl inget fel på överlag.
Men resterande får mig bara att må illa, så tråkigt att en så fin ras i grunden blivit så förstörd.
Och med det sagt så är jag ingen schäferhatare, mer ratare som inte vill ta del av denna rasförstörelse. Jag kan säkert ha helt fel, kanske finns många bra uppfödare med bra hundar, men av det lilla jag sett så är jag tveksam.

Men man måste ju skilja på de som föder upp utställningsvarianten och bruksschäfer. Bruksschäfrarna är ju inte vingelbenta och har räkrumpor. Däremot så är HD statistiken, såvitt jag förstått det, lika hos utställnings/bruksvarianten. Även hudproblem och allergi förekommer. Men rakryggade hundar finns det! Bara man vet var man letar ;)

Utställningsvarianten av rottis är heller inte mycket att hänga i granen, eller kampärmen ;)

När det kommer till hälsan så kan man läsa om det på rasklubbarnas hemsida :)

Huruvida schäfer eller rottis passar TS bäst är omöjligt att svara på, det hänger på tycke och smak.

Jo jag vet att utställningsaveln resp. bruks är skilda som dag och natt. Men just bruks/tjänstehundsaveln tycker jag inte heller är helt klockren alla gånger.
Men jo, du har rätt. Det finns alltid någon som bevarar rasen, men tycker dom är få..

Utställningsaveln överlag tycker jag är ganska värdelöst, haha.
Finns några få guldkorn där bland alla raser som funkar till aktiviter, men överlag lönlös avel. :d

Utan att vara jätteinsatt skulle jag säga precis tvärtom; att det är lättare att få tag på en vettig schäfer än en dito rottweiler. Det avlas på så mycket skräp inom rottweiler att det inte är sant och jag har stött på fler rottweiler som inte vore att mycket ha ens i det lägre klasserna(totalt oföriga/testosteronmonster/loja fläskhögar) än hopplösa schäfrar. Det finns dessutom långt fler schäfrar på resultatlistorna i elitklasserna i bruks än vad det finns rottweiler.

Och jag säger inte emot dig gällande aveln på rottisen.
Finns fruktansvärt mycket dåliga linjer även där.
Du kan ha helt rätt med att det är rottisen som har övertaget just nu på den dåliga aveln.
Jag är mer eller mindre uppfödd med rottisar, jag känner till många bra uppfödare och hundar. Inte lika insatt på schäfern. Men förut hade absolut schäfern övertaget, men det är klart rottisen har klättrat i populäritet senaste åren.
Populär ras= aveln tappar klass.

Jag är väl inte kanske den rätta personen att uttala mig om schäfer, men de jag träffat (och det är många) är både utställningstypen samt bruks, och jag kan tyvär inte säga att jag blivit imponerad av varken mentaliteten eller den fysiska delen på mer än 2 av dom.
Medans rottisar har jag träffat många fina och stabila. Fast nog har man även träffat dom som inte borde ha avlats fram, men sådana finns ju i alla kategorier.
Men det är mitt tycke det! :angel:

Inget ont mot schäfern, en välavlad schäfer är ingen dålig hund.
Skulle inte alls ha något emot en sådan, men jag har blivit avskräckt. Bara så enkelt.

Fast där har du lite fel ;). Det finns superbra Rottisar! Men man får välja uppfödare med omsorg, precis som inom alla raser. Och dessutom är det så att Rottisen inte är lika populär bland bruksfolk då det anses att de är just som du beskriver. Även om det inte stämmer (klart det finns såna hundar som du beskriver, men de kan knappast kallas bruksavlade, du skulle dessutom inte försöka köra en utställningsschäfer i bruks, så varför en Rottis som inte är bruksavlad? Dessa är atypiska för rasen då det ÄR en brukshund, inte en fläskstövare). Det är ju bara att kolla på de två Rottisar som är med i lydnadslandslagets talangtrupp, och jag kan nämna ytterligare hundar som snart kommer vara där. Det är en tråkig fördom du har! Även om jag förstår att det handlar om okunskap och att du inte är insatt inom rasen. Kan ju även passa på att nämna att en rottis kom 5a på SM i sök 2011, vilket är lite coolt!

TS: Jag skulle valt Rottis alla dagar i veckan. och vad man väljer mellan Rottis/Schäfer är vad man föredrar personligen. Jag ogillar schäfrarnas mentalitet, jag tycker de är gapiga och pipiga och skälliga och där går de bort för mig. Är de några som gapar i bilarna på Klubbens parkering nog fan är det en Schäfer. Och detta är något jag inte gillar, plus att jag tycker Rottisen är hundra gånger vackrare.

Jag säger inte att det inte finns brister i Rottisens avel, för det är ett faktum, men man får vara oerhört noga med vad man väljer för kennel och vilka linjer, samt göra sin läxa nooga.

För egen del anser jag detta viktigt:
- Ett bra MH och då även på tillgängligheten
- Fria höfter armbågar, linjer utan känd epilepsi
- Meriterade föräldradjur på båda föräldrars sida
- Att tidigare avkommor har gjort bra MH & Mentaltest
- Att kenneln över lag har bra ledstatistik och är beredda att vara aktiva i sina valpköpare.

Sen ska jag inte förneka att du förmodligen väljer en lättare väg med en Schäfer, Rottisen ÄR självständig och stundtals tuff. Vilket innebär att man får lägga ner mycket tid från scratch på kontakt, bytesövningar osv. då det finns mycket resursförsvar inom rasen.

Ja, jag älskar Rottisen som ras! Kommer inte välja en annan ras som nästa hund, trots att det förmodligen är lättare att nå bra resultat med en annan ras. Om du har några frågor/kenneltips, fråga gärna!

Fast där har du lite fel ;). Det finns superbra Rottisar! Men man får välja uppfödare med omsorg, precis som inom alla raser. Och dessutom är det så att Rottisen inte är lika populär bland bruksfolk då det anses att de är just som du beskriver. Även om det inte stämmer (klart det finns såna hundar som du beskriver, men de kan knappast kallas bruksavlade, du skulle dessutom inte försöka köra en utställningsschäfer i bruks, så varför en Rottis som inte är bruksavlad? Dessa är atypiska för rasen då det ÄR en brukshund, inte en fläskstövare). Det är ju bara att kolla på de två Rottisar som är med i lydnadslandslagets talangtrupp, och jag kan nämna ytterligare hundar som snart kommer vara där. Det är en tråkig fördom du har! Även om jag förstår att det handlar om okunskap och att du inte är insatt inom rasen. Kan ju även passa på att nämna att en rottis kom 5a på SM i sök 2011, vilket är lite coolt!

TS: Jag skulle valt Rottis alla dagar i veckan. och vad man väljer mellan Rottis/Schäfer är vad man föredrar personligen. Jag ogillar schäfrarnas mentalitet, jag tycker de är gapiga och pipiga och skälliga och där går de bort för mig. Är de några som gapar i bilarna på Klubbens parkering nog fan är det en Schäfer. Och detta är något jag inte gillar, plus att jag tycker Rottisen är hundra gånger vackrare.

Jag säger inte att det inte finns brister i Rottisens avel, för det är ett faktum, men man får vara oerhört noga med vad man väljer för kennel och vilka linjer, samt göra sin läxa nooga.

- Att kenneln över lag har bra ledstatistik och är beredda att vara aktiva i sina valpköpare.

Sen ska jag inte förneka att du förmodligen väljer en lättare väg med en Schäfer, Rottisen ÄR självständig och stundtals tuff. Vilket innebär att man får lägga ner mycket tid från scratch på kontakt, bytesövningar osv. då det finns mycket resursförsvar inom rasen.

Ja, jag älskar Rottisen som ras! Kommer inte välja en annan ras som nästa hund, trots att det förmodligen är lättare att nå bra resultat med en annan ras. Om du har några frågor/kenneltips, fråga gärna!

:bow::bow:

Jag kan inget annat än hålla med om varje ord du skriver!

Jag ogillar schäfrarnas mentalitet, jag tycker de är gapiga och pipiga och skälliga och där går de bort för mig. Är de några som gapar i bilarna på Klubbens parkering nog fan är det en Schäfer.

Min erfarenhet är precis den motsatta! Är det någon ras (om man nu ska generalisera) som vrålar som grottlejon i sina bilar och är på väg att spränga både burar och rutor så är det rottisar.

Med målsättningen i ursprungsinlägget skulle jag utan tvekan välja en schäfer. Visst finns det bra och trevliga rottisar också, men jag tror definitivt att det är lättare att hitta en "bra" schäfer. Som ett första steg i uppfödarvalet kan man gå in på hemsidan för Föreningen Svensk Bruksschäfer (googla!) där uppfödare av bruks-varianten finns samlade med öppen redovisning av statistik mm. OBS dock att bara medlemskapet i föreningen inte är någon form av garanti, men de uppfödare som INTE är med där kan man nog sålla bort från början. Finns väl några få undantag, som valt att stå utanför föreningen trots att man föder upp bruksvarianten men jag tror inte de är många.

Det finns väl också en ledtråd i att det är få bruksförare som väljer rottis? Vore det lätt att hitta en bra rottis skulle de säkert vara betydligt vanligare i resultatlistorna på både "vanliga" tävlingar och SM. Även om schäfern (totalt) är en större ras med fler registrerade individer/år så motsvarar det inte skillnaden i representation på tävlingsbanorna.

Fast jag har hört av rätt duktiga bruksmänniskor att Schäfrarnas mentalitet verkar bli sämre och sämre, även bruksschäfern då.

Jag tror att Schäfer eller Rottis, det beror på vad man föredrar som person, dessutom "SKA" man ha bruksschäfer när man satsar på brukset. Man "SKA" inte ha Rottis, jag tror det spelar in också. Det är kanske som du säger, men jag håller inte med :). Jag vet såå många trevliga Rottor som jobbar tills blodet fan sprutar ur öronen på dem bara för att de älskar det de gör, och ALDRIG ger upp.

Jag tycker Schäfrar är pipiga och skälliga, det kan du inte få mig att ändra åsikt om. När min Rotta ligger vid planen och jag hjälper någon annan skulle hon aldrig säga ett ljud. Dessutom brukar Rottisar vara svåra att få till bra skall på, just för att de inte skäller och piper, det ligger inte för dem.

Personligen tycker jag inte att man kan jämföra Schäfer eller Rottis rakt av, visst, de är brukshundar båda två. Men de har olika mentalitet och är olika typer av hund. Det är kanske lättare att hitta en bra bruksschäfer, säkert, men det spelar ingen roll hur lätt det är om jag ogillar den typen av hund.

Samtidigt så är det ju så, att om duktiga förare inte satsar på ROttis, så kommer inte Rottorna att kunna visa framfötterna heller. Om alla väljer Schäfer, är det schäfer som visas.

Hoppas det går bra för dig, TS, att välja ras!

Senast ändrad:

Jag har en av var sort här hemma så jag är minst sagt HELT opartisk i ämnet:)

Mina erfarenheter är dessa; schäfern är lämpligare till en aktiv person, det är en aktivare ras helt enkelt som älskar att röra på sig helst 24/7! Den är oftast förigare, lämpligare material till lydnadsträning/tävling i jämförelse med rottisen. Schäfern är väldigt allround, passar till alla grenar. Det finns härliga, friska schäfrar om du letar på rätt brukskennlar.

Rottis; är en inte fullt så aktiv ras, lite av en soffliggare jämfört med schäfern. I mina ögon är den inte lika allround, den KAN funka utmärkt i spår, sök, lydnad, skydd etc men det finns ganska många exempel på rottisar som INTE gör det. De är inte lika föriga, har lite mer egna åsikter om saker och ting=kräver en väldigt duktig förare som verkligen kan motivera sin hund till 100%. Jag har själv inte haft några problem med sjuka rottisar eller att de har varit knepiga mentalt men jag har medvetet valt tikar och de har varit av den lite lättare typen vilket säkert kan spela roll för att de har varit så hållbara. Personligen har jag sett alldeles för många riktigt mentalt dåliga hanar för att vilja chansa på en hane inom denna ras.

På din beskrivning; schäfern är en lämpligare kandidat i mina ögon:)

Jaja, vi med aktiva icke-soffliggar-Rottisar får väl helt enkelt ta detta som en utmaning och visa att Rottisarna också kan! Ja, jag blir lite provocerad, för jag vet hur många duktiga, lovande Rottor det är som är på uppgång.

Senast ändrad:

Jag lever, tränar och tävlar med min rottis - en fantastisk individ som jag gärna skulle klona om jag fick chansen. Tyvärr är han just en individ och i princip alla som träffar honom säger att han är den bästa rottis de sett. Tyvärr är han inte representativ för raden i stort, han är social som en Labrador (integritet vad är det?) och han har arbetslust som en bc, ja näst intill ;)

Chanserna att jag får en sådan rottis igen? Inte särskilt stora. Jag älskar rasen och vill inget hellre än att min nästa hund ska bli en rottweiler. Men mina krav ser annorlunda ut nu. Det finns så enormt mycket sjukdomar som tyvärr mörkas av många. Bara i zolos kull har en dött i skelettcancer, en har avlivats pga njurfel, en har en allvarlig tarmsjukdom och Zolo är gräs- och kvalsterallergisk. När jag börjar granska blivande kullar hittar jag inte många "fläckfria"... Vad kan vi egentligen tumma på när det gäller en så utsatt ras? Definitivt inte mentaliteten! För att inte tala om lederna. Men allt det där som inte syns på hunddata tycker jag nog är värst. Tänk om uppfödare i större utsträckning kunde lägga ut kullstatistik där alla sjukdomar framgår som ocd, allergier, cancer, mm mm mm. Nej, just nu är jag både förespråkare för rottweilern - en ras som jag älskar - och motståndare till den avel som pågår!

Särskilt som kreti och pleti ska börja föda upp utan någon kunskap om den bruksras de sprider vidare.

Men det finns inget bättre än en riktigt bra rottweiler!!

Jag tycker Schäfrar är pipiga och skälliga, det kan du inte få mig att ändra åsikt om. När min Rotta ligger vid planen och jag hjälper någon annan skulle hon aldrig säga ett ljud. Dessutom brukar Rottisar vara svåra att få till bra skall på, just för att de inte skäller och piper, det ligger inte för dem.

Det handlar inte om att någon ska ändra åsikt, men jag har en annan och rakt motsatt erfarenhet än den du redovisade. Ang schäfern och pip kan jag till viss del hålla med (även om jag tycker rottisar är mer utåtagerande när de är i bilarna), framför allt har ju ganska många problem med ljud under lydnaden. Själv har jag haft lyckan att få en tyst schäfer (numera pensionerad 12-åring) som det var stora problem att få fram skall på och som aldrig pipit bort en enda poäng på tävling. :)

Personligen tycker jag inte att man kan jämföra Schäfer eller Rottis rakt av, visst, de är brukshundar båda två. Men de har olika mentalitet och är olika typer av hund. Det är kanske lättare att hitta en bra bruksschäfer, säkert, men det spelar ingen roll hur lätt det är om jag ogillar den typen av hund.

Naturligtvis kan man inte jämföra "rakt av". Det handlar oerhört mycket om personliga preferenser. Själv skulle jag aldrig skaffa en rottis eftersom rasen inte tilltalar mig. Å andra sidan ska jag inte ha någon mer schäfer heller, men det är en annan historia och beror INTE på att jag inte tror att jag skulle kunna få tag på en bra och frisk individ. Har man hållit på med rasen ett tag så skaffar man ju kontakter som underlättar valet. Alltid svårt att veta var man ska ta vägen när man är ny i en ras.

:bow: :bow:

Schäfer så klart :D Dock har jag aldrig haft rottweiler så det blir en orättvis bedömning (då jag har schäfer nu). Men är fullständigt förälskad i rasen så det kommer nog bli det i fortsättningen också. Rottweiler är lite för självständiga för min smak. INTE alla är väl bäst att skriva.

(Har en schäfer av brukstyp, rakryggad. Kommer aldrig för mitt liv gynna aveln av utställningsvarianten,usch)

Senast ändrad:

Jag är ingen schäfer-fanatiker (har en nioårig tik och kommer inte av skaffa någon mer) men valet mellan schäfer och rottis är ju enkelt ;) En schäfer givetvis. Även om schäfern absolut har sina hälsoproblem så är rottisen minst lika illa ute och vad gäller arbetslust och samarbetsvilja så är schäfern överlägsen i mitt tycke :)

Jaja, vi med aktiva icke-soffliggar-Rottisar får väl helt enkelt ta detta som en utmaning och visa att Rottisarna också kan! Ja, jag blir lite provocerad, för jag vet hur många duktiga, lovande Rottor det är som är på uppgång.

Andas in, andas ut! :D Skulle jag ta allt negativt som skrivs om schäfer personligt skulle jag bli knäpp!!! Tänk istället : Fan vad duktig jag är som lyckas med de "omöjliga", att motivera min rottweiler att jobba ;)

Senast ändrad:

Ja, de som HAR en riktigt bra rottis och som verkligen lyckats bra med dem, i jobbet eller på tävling/träning tycker jag kan ta åt sig det positiva istället att de förmodligen är riktigt bra hundförare. Rottisar kräver def större hundkunskap och tålamod än en schäfer.

I a f om jag utgår från egna erfarenheter av flera individer av de båda raserna, både privat och i jobbsituationer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 395
Senast: linnsan
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Springer
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 611
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka