Schäfer delas in i två raser

Sv: Schäfer delas in i två raser

Ingen som vet?
Kommer kategori 2 att godkännas eller inte?
Kommer man att mäta hårstrånas längd, och vad är maxlängden?

LIA

Jag skulle tro att de kommer titta efter typiska långhårs-drag såsom tofsar vid öronen och yviga byxor.

Skk meddelar att det nu är beslutat att Schäfern kommer att delas in i två olika raser beroende på dess hårlag.
Blandning mellan dessa raser är inte tillåten (trots att de två långhåriga schäfrarna kan få en korthårig valp och tvärtom).

Vad tycker ni om detta?

Är det bara jag som tycker att renrasaveln har gått lite väl över styr nu?

http://www.skk.se/nyheter/2898/3118/tysk-schaferhund-delas-i-tva/

På samma sett som korthårig och långhårig collie alltid har varit skilda raser stamboksmässigt, är detta även fallet med "korthårig" och långhårig (även kallad bergsschäfer) schäfer.
Kan inte se några fördelar med att svenskarna även skal få blanda dessa två olika genbanker så som man gjort med flera andra raser tidigare.

Om man på allvar vill komma till rätta med korthårens problem med för kort kors (räkrygg) och anlag för HLD ska man för det första sparka ut alla uppfödare och domare som inte kan klara av, vill eller altrnativt struntar i den INTERNATIONELLA rasstandarden, sätta strikt avelsförbud på samtliga individer som inte uppfyller ovannämda standard, samt importera friska individer som kan hjälpa till att förnya och förbättra den enligt den internationella rasstandarden godkända genbank som finns kvar.

Att blanda in Långhåren i denna härva av osunda individer som skrupellösa uppfödare, domare och svenska rasklubbens avelsansvariga är skyldiga till genom 40-50 år är bara till att på sikt förgöra rasen fullständigt i Sverige.

Men va pratar du om?
Långhårsschäfer och bergsschäfer är inte samma ras. Bergsschäfer är inte ens en godkänd ras. Långhårsschäfer kan födas ur en kombination med två korthåriga schäfrar och är precis samma ras som korthåren. Anlaget för långhår är recessivt och finns hon många korthår.

Det är inte frågan om att blanda in något utan att dela upp.

Och vad gäller rasstandarden så följer vi i sverige samma som övriga världen. Det finns både "exteriörschäfrar" och "bruksschäfrar" i alla länder och dom skiljer sig inte mycket. Inte i europa i alla fall.

Och jag säger det igen: Man delar inte för att förändra eller förbättra rasen utan för att tyska schäferklubben inte ville förlora sina medemmar.

Jo, jag hörde argumentet om svenskarna att fölger internationell rasstandard för ett tag sedan också, då gällde det några (inkluderat svenska rasförbundet) som ansåg att hundar med utseende och färger likt norsk buhund och jämthund visst var enligt rasstandarden för norsk älghund, hur de kan fä dessa att likna en äkta älghund vet inte jag, men som sagt ett exempel på hur svenska rasförbund arbetar:p

Är räkrygg vanligare hos korthår?
Vad är HLD?
Från vilka länder skall vi importera friskare hundar? Friskare än vad?
Btw så har vi har en bra genpool av bruksschäfrar i Sverige.

Är räkrygg vanligare hos korthår?
Vad är HLD?
Från vilka länder skall vi importera friskare hundar? Friskare än vad?
Btw så har vi har en bra genpool av bruksschäfrar i Sverige.

HLD= Höftledsdysplasi, genetisk betingad sjukdom hos flera raser.

Vet inte vad du lägger i begreppet "räkrygg", men för mig är det alla som har ett onaturligt kort och lutande kors så att ryggen från framkanten av höfterna går i båge bak till svansroten och som medför att hunden sätter under sig bakbenen onatuligt långt fram under kroppen, som började bli populärt i skandinavien i slutet på slutet av 70 talet.

HLD= Höftledsdysplasi, genetisk betingad sjukdom hos flera raser.

Vet inte vad du lägger i begreppet "räkrygg", men för mig är det alla som har ett onaturligt kort och lutande kors så att ryggen från framkanten av höfterna går i båge bak till svansroten och som medför att hunden sätter under sig bakbenen onatuligt långt fram under kroppen, som började bli populärt i skandinavien i slutet på slutet av 70 talet.
Det heter HD o ja det är genetiskt betingat, men om du tittar på US så har de snäppet bättre HD statistik än BS.
Fö så är det inte en sjukdom, det är en defekt.
US i Sverige/Skandinavien är inte speciellt extrema om man jämför med resten av världen.

Vad menar du med onaturligt kort?, har de färre ryggkotor?

På samma sett som korthårig och långhårig collie alltid har varit skilda raser stamboksmässigt, är detta även fallet med "korthårig" och långhårig (även kallad bergsschäfer) schäfer.
Kan inte se några fördelar med att svenskarna även skal få blanda dessa två olika genbanker så som man gjort med flera andra raser tidigare.

Vad i hela fridens namn är en "bergsschäfer" annat än en korsning OK/Schäfer?

Att blanda in Långhåren i denna härva av osunda individer som skrupellösa uppfödare, domare och svenska rasklubbens avelsansvariga är skyldiga till genom 40-50 år är bara till att på sikt förgöra rasen fullständigt i Sverige.

Eftersom jag ser fler räkor inom långhåren än korthåren så stämmer inte det, alls.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 755
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31