Schabrak med bling

Sv: Schabrak med bling

Jag tycker inte det är konstigate än när ngn köper en dyr tröja. Jag har några lite dyrare schabrak, de flesta är dock köpta på rea eller beg.
För mig handlar det inte ett dugg om status eller snobberi. Jag är ensam inackordering i stallet, andra hästen är ett avelsto. Jag rider nästan alltid ensam, träffar ytterst sällan på ngn annan men ändå matchar jag och tycker det är roligt med fina saker. Det är för min skull och min skull bara.

Samma med mitt hus. Det är oftast städat och tipptopp iordning, noggrant inrett osv och det är oxå för min skull. Handlar inte ett dugg om att jag vill skryta för andra, jag avskyr besök.

Jag har ett från AS, kostade strax under tusenlappen och det var så värt det :love:

7D771432-3A57-4D05-96D5-EE101E8CECAE-521-000000434869E57B.jpg

Jag har Equilines bruna, och det är underbart!!

Har dock inte tvättat det än så vet inte hur det påverkas utav det, men passformen och allt annat är precis lika fantastisk som för Equilines vanliga schabrak!

knapplån

jag har inte heller tvättat mitt ännu, det håller sig rent hela tiden jämfört mot dom billigare schabaken. Alltså det drar inte till sig lika mkt smuts/svett. Jag hade turen att köpa mitt på rea. Fick det 40% billigare. Jag lägger inte heller mkt pengar på schabrak annars. Men i grund och botten är dom värda sina pengar, för passformen är ju väldigt bra.

Vadå snål?!?!

Snarare klok!
Fan 500kr eller mer för ett jäkla schabrak, en tyglapp är sinnessjukt dyrt!
Det är ju inte ens dyrt att tillverka schabrak, så tänk vilken jäkla förtjänst företagen gör bara för att hästfolk ska ha och vara så flashiga och visa någon jäkla status :mad:

Märks det att jag inte gillar att hästeriet mer och mer börjar bli en snobbsport igen än en folksport?
Ett tag höll ju trenden på att vända så det höll på att bli en folksport vilket i mina ögon är mkt roligare.

I mina ögon är 2-300kr lagom mkt pengar för ett schabrak, så det är tur för mig att de hamnar på rea ibland :D

Fast det går inte att jämföra ett schabrak som masstillverkas i Kina. I Italien får de helt andra löner förstås och schabraken tillverkas på beställning. Jag personligen betalar hellre för att få bra saker och vet att de som tillverkar produkterna får en skälig lön.
Jag anser inte att det automatiskt gör mig till en snobb, det handlar istället om attityd så då kan någon som bara handlar på Gekås vara mer snobb isåfall. Sedan så är det tillverkarna som sätter priserna och företagen tjänar tyvärr inte storkovan på schabrak som säljs för 1000 kr. Tror du att de köps in för 300 kr eller? Tyvärr är det inte den avansen.
Det är väl jättebra att det finns mängder med både billiga och dyrare schabrak så alla kan få det som dom vill ha:)

Håller med om att lönevillkor osv är ett väldigt bra argument för att betala mer. Det håller jag helt med om. Men är det verkligen så att Equiline och AS tillverkas för hand i Italien med skäliga löner? Jag är inte så himla säker på det.

*kl*

Equilines blingschabrak tror jag faktiskt håller rätt bra i tvättet då stenarna sitter i ett eget hölje och ska vara preppade för att hålla bra. Jag är väl dock en av få som inte tycker om styvheten i Equilines schabrak:o. Gillar deras mjuka yearlingschabrak dock.

Det schbraket jag såg på tävlingen var dock varken Equiline eller AS. Det hade stora rutor a la Schöckemöhle. Har dom blingschabrak?

Jaja, lär säker bli att jag väntar tills Hööks kommer med ett:p. Om jag inte hittar nåt på Falsterbo på BRA rea.

Ja jag är helt säker på att de tillverkas i Italien. Scarpati mfl är såpass "små" märken så de tillverkas inte på samma sätt som Dyon tex. Tror många stora märken kanske fuskar. Dock borde det väl vara olagligt att märka något med made in Italy om det inte är det?

Ah, okej:). Ja det är säkert olagligt att märka madin Italy om det inte är det, men det betyder inte att det inte skulle vara möjligt att det görs;).

Jag har ett från AS, kostade strax under tusenlappen och det var så värt det :love:

7D771432-3A57-4D05-96D5-EE101E8CECAE-521-000000434869E57B.jpg

Ah men nu kollade jag nogrannare och detta har ju dom där stora rutorna. Attans då var det ett AS som ungen hade:p. Buhu. Glittrar gör det ju sannerligen, men får se om jag kan smälta priset;).

Har du tvättat ditt?

Min kompis har två Scarpati och de har tappat färgen galet mycket efter bara någon tvätt.

Jag med!

Möjligen att mitt blåa har blivit lite dassigt i färgen efter ca 5 års användning, men det tycker jag är helt okej!

Vet inte hur de är tvättade.

Men mina schabrak måste tåla att tvättas i 30 grader med 5-6 andra schabrak i stor maskin. Och tror det är på liknande sätt hon tvättar.

Att tvätta schabrak ihop med andra beror ju helt på vad det är för färger, överlag skulle jag inte rekommendera det men allt beror ju på hur rädd man är om sina saker.
Ja 30 grader tål alla schabrak jag vet. Dock så står det 40 grader på lappen på en del schabrak men det är inte att rekommendera.

Jag har blingat mitt egen schabrak med strass-stenar. Köpte den lite dyrare varianten med färdigt lim bakpå, sen fram med strykjärnet. Tog typ 100 år kändes det som (men då blev det mycket bling-bling). Finns ju färdiga strass-kedjor man kan sy/limma på ganska enkelt.

*KL*

Har ett blingat schabrak til medryttarhästen när vi tävlar. Men det syns inte så mkt, det ser mest vitt ut... :P

Det är lite för lite bling tycker jag så jag fixade lite eget på nummerlappen (de är alltid så tråkiga..). :p

IMG_3649.jpg

Pulkaskurk - visst kan de kanske vara billigt att göra själva schabraket, MEN de dyra märkena ex equline har faktist forsknig bakom sig som kostar pengar. Att bara gör en tyglappa ala kopia på ngt eller billighetskedjorna (ABSOLUT INGET fel på det) kostar inte lika mkt som att ta fram ett mer funktionellt schabrak. Sedan är det skillnad i materialen med det kommer man inte undan. Säger INTE att hållbarheten är bättre men materialet kan vara dyrare. Sedan så tycker jag sjlv att min smärtgräns är 500 för schabrak. Har bara ett som kosta 600 och det var ett blingat från equline. Så stöttar inte alls de här med schabrak som kostar lika mkt som ett täcke MEN det är upp till köparen att avgöra. uppenbarligen finns det en marknad då dem säljs...

Liknande trådar

Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen... 2
Svar
28
· Visningar
998
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 452
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: cassiopeja
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli... 2
Svar
21
· Visningar
1 287
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka