Scenföreställningar

Nu är biljetterna bokade till Miss Saigon, hört så mycket bra om musikalen, så ska bli jättekul!
Enda tråkiga är att vi får vänta ända tills oktober..
Har sett den för många år sedan i Stockholm. Minns min känsla o är därför tveksam om jag vill se den igen. Lite valet o kvalet om jag vill ge den en ny chans.

IMG_4512.webp

Nästa föreställning jag har inbokad är Orfeus i underjorden i Lund. Lunds operettsällskap har gjort flera fina uppsättningar. Utan att veta säkert antar jag, att Lunds operettsällskap fungerar som de olika spexgrupperna; man arbetar ideellt och ger några föreställningar i lämplig lokal. Rotundan är ingen riktig teaterlokal, men det är heller inga höga biljettpriser.

Jag har även biljetter till Onkel Vanja på Folkteatern i Göteborg och till Vi betalar inte! Vi betalar inte! på Stadsteatern därstädes. Hela teaterhösten ihopklämd över helgerna, i stort sett!
Jag funderar på Onkel Vanja imorgon kväll, när jag är i Göteborg. Men får se om jag orkar, åker tidigt och jobbar lång dag.

IMG_4647.webp

Detta var en mycket inspirerande tråd. Nu har jag köpt biljett till baletten ”Den store Gatsby”, som har premiär på Det Kongelige Teater - Operaen i Köpenhamn i maj 2025.

”Fitzgeralds roman fylder 100 år og indtager Operaen i et helt nyt balletbrag.

Den store Gatsby er et hovedværk i verdenslitteraturen, og i 100-året for romanens udgivelse præsenteres en helt ny ballet, der fortæller den fascinerende historie om den gådefulde rigmand Jay Gatsby.

Den store Gatsby er skrevet af F. Scott Fitzgerald, en af mellemkrigsårenes største forfattere, og det er netop den tids ildevarslende stemning, som gennemsyrer historien om Gatsby. USA er i 1920’erne på en social og økonomisk deroute med voksende klasseskel og moralsk fordærv til følge. Jazzmusikken og desperationen blomstrer, og der festes overdådigt på afgrundens rand, mens den amerikanske drøm lider en langsom død.”

Visa bifogad fil 157932

Detta var en mycket inspirerande tråd. Nu har jag köpt biljett till baletten ”Den store Gatsby”, som har premiär på Det Kongelige Teater - Operaen i Köpenhamn i maj 2025.

”Fitzgeralds roman fylder 100 år og indtager Operaen i et helt nyt balletbrag.

Den store Gatsby er et hovedværk i verdenslitteraturen, og i 100-året for romanens udgivelse præsenteres en helt ny ballet, der fortæller den fascinerende historie om den gådefulde rigmand Jay Gatsby.

Den store Gatsby er skrevet af F. Scott Fitzgerald, en af mellemkrigsårenes største forfattere, og det er netop den tids ildevarslende stemning, som gennemsyrer historien om Gatsby. USA er i 1920’erne på en social og økonomisk deroute med voksende klasseskel og moralsk fordærv til følge. Jazzmusikken og desperationen blomstrer, og der festes overdådigt på afgrundens rand, mens den amerikanske drøm lider en langsom død.”
Å den blev jag sugen på!

Jag funderar på Onkel Vanja imorgon kväll, när jag är i Göteborg. Men får se om jag orkar, åker tidigt och jobbar lång dag.
Jag har egentligen gett upp om Tjechov. Men nu har den här uppsättningen fått så bra kritik att jag ger honom en sista chans. Så det vore roligt om du gick dit och sen rapporterar här!

Jag har egentligen gett upp om Tjechov. Men nu har den här uppsättningen fått så bra kritik att jag ger honom en sista chans. Så det vore roligt om du gick dit och sen rapporterar här!
Om jag går så rapporterar jag men tyvärr tror jag det lutar åt att jg avstår när jag ser mitt schema för dagarna i Göteborg den här veckan...

Vet inte vart jag ska skriva detta så gör det här. André Rieu har konsert som man kan se på bio. Har någon gått på sånt? Är det liksom en inspelad konsert som går på bio eller är det en live-konsert som streamas?

IMG_5176.webp

I afton hade jag sett fram emot att se Chicago på Malmö opera. Tio minuter innan föreställningen skulle börja, trodde jag, steg jag in på operan. I själva verket kom jag ett år och tio minuter innan föreställningen skulle börja. Jag valde att inte stanna kvar och vänta.

På sitt sätt var det bra, att jag tog fel på år, för många platser var redan bokade, när jag köpte biljett. Hade jag väntat några månader skulle jag kanske ha blivit utan biljett.

Schysst att du bjuder på ett gott skratt @Dyngpeter med denna entusiastiska entré. :laugh: Får erkänna att jag blev lite förvånad att jag inte hade koll på att Chicago gick på Malmö opera när jag såg början på förra inlägget, men jag har nog satt upp den på "framtidslistan" tidigare.

Nu har jag i alla fall bokat in Malmö operakör med "Det bästa av det bästa" i Helsingborg i januari, det ska bli kul! Blev så inspirerad av skönsjungande kollegor som överraskade med ett jättefint och lite tidigarelagt luciaframträdande i eftermiddag. Det är många många år sedan några kollegor gett sig på ett sådant projekt men de var väldigt duktiga och vana körsångare så riktigt rörande och vackert.

Detta var ett högst oförargligt misstag om än onödigt. Jag tittade på webbsidan och klickade på Chicago. När jag tittade i kalendern föresvävade det mig inte, att de sålde biljetter mer än ett år framåt i tiden.

Hoppas att du får det trevligt i Helsingborg! Jag ska se Salome i Malmö i vår. Sedan blir det Chicago i höst samt föreställningar i Köpenhamn och Göteborg.

Detta var ett högst oförargligt misstag om än onödigt. Jag tittade på webbsidan och klickade på Chicago. När jag tittade i kalendern föresvävade det mig inte, att de sålde biljetter mer än ett år framåt i tiden.
Hellre ett år för tidigt än ett år försent. Jag har en kompis som åkte till London en gång och glatt steg in på hotellet hon bokat. Det var bara det att hen skulle varit där för en vecka sen. Hade bokat flygbiljetter ena helgen och hotell helgen innan . Det har vi skrattat gott åt i efterhand :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka