Scenföreställningar

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare warg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 178
  • Visningar Visningar 7 884
Hellre ett år för tidigt än ett år försent. Jag har en kompis som åkte till London en gång och glatt steg in på hotellet hon bokat. Det var bara det att hen skulle varit där för en vecka sen. Hade bokat flygbiljetter ena helgen och hotell helgen innan . Det har vi skrattat gott åt i efterhand :D

Sådant är lättare att skratta åt i efterhand än just när det händer. Jag kunde skratta igår.

Scenföreställning fast på tv, men jag såg Fanny och Alexander i Galeasens uppsättning (nu på Svt play). Stora skor att fylla eftersom jag tycker väldigt mycket om filmen i långversion och brukar se om den när den dyker upp vid jultid. Men klart sevärd också i den här mer avskalade versionen. Jag saknade mest biskopens tydligare utstrålning av kylig ondska och maktbegär i Jan Malmsjös gestalt. Men all heder åt Christina Schollin och killen som spelar Alexander i deras prestationer.

IMG_2892.webp

Musikaliskt var dagens föreställning av Salome av Richard Strauss (1864 - 1949) på Malmö Opera utmärkt. Såväl sångarna som orkestern under Patrik Ringborg gjorde en strålande insats. Dansscenen var mindre lyckad med en snurrande scen. Jag antar, att man valde denna lösning för att bespara titelrollsinnehavarinnan prövningen att behöva dansa mer än symboliskt.

Dekoren stod verkligen i kontrast till uppsättningen jag såg för cirka 30 år sedan på Kungl. Teatern i Stockholm. Den uppsättningen var så magnifik, att publiken tappade hakorna ända ned till golvet. Malmö hade valt en synnerligen sparsmakad dekor bestående av en metallställning med orange lampor. Trots att jag föredrar mer traditionella uppsättningar fann jag föreställningen även visuellt tilltalande.

Inte haft så mycket pengar över till scenföreställningar, mitt skapande av kultur halvt ruinerar mig 💰 Att skriva en historisk roman är väldigt givande men gör också att jag åker och besöker en del platser och det kostar pengar både i hotell och resa. Sökt stipendier men inget napp hittills.

Men ska försöka låna stadsteaterkortet och operankortet på biblioteket någon vecka framöver . Då får man låna kortet på stadsbiblioteket och gå till stadsteaterns biljettkassa om det är det kortet man lånat och får två biljetter till en föreställning samma vecka. Fungerar på samma sätt med operakortet fast får såklart gå på Operan då!

Tänker det är lite kul på flera sätt, att det är gratis är trevligt men blir också lite slump vilken föreställning man får se! Man kan låna respektive kort en gång per år och de har tre kort att låna ut.🙂

Inte haft så mycket pengar över till scenföreställningar, mitt skapande av kultur halvt ruinerar mig 💰 Att skriva en historisk roman är väldigt givande men gör också att jag åker och besöker en del platser och det kostar pengar både i hotell och resa. Sökt stipendier men inget napp hittills.

Men ska försöka låna stadsteaterkortet och operankortet på biblioteket någon vecka framöver . Då får man låna kortet på stadsbiblioteket och gå till stadsteaterns biljettkassa om det är det kortet man lånat och får två biljetter till en föreställning samma vecka. Fungerar på samma sätt med operakortet fast får såklart gå på Operan då!

Tänker det är lite kul på flera sätt, att det är gratis är trevligt men blir också lite slump vilken föreställning man får se! Man kan låna respektive kort en gång per år och de har tre kort att låna ut.🙂

Lycka till med skrivandet! Det låter både kul och intressant.

Är det kö till korten, eller handlar det om att ha tur? Jag hade inte hört talas om dessa tidigare. Vad får man för platser? Att man inte får biljetter till första radens fond förstår jag, men är det någorlunda vettiga, eller är det någon överbliven plats på tredje raden övre?

Lycka till med skrivandet! Det låter både kul och intressant.

Är det kö till korten, eller handlar det om att ha tur? Jag hade inte hört talas om dessa tidigare. Vad får man för platser? Att man inte får biljetter till första radens fond förstår jag, men är det någorlunda vettiga, eller är det någon överbliven plats på tredje raden övre?

Tack! 🙂

Ingen aning om vad man får för platser det står bara till utvalda föreställningar. Det är väl biljetter som finns över antar jag så det kan nog bli lite vad som helst. Men jag tänker att man får en gratis upplevelse med en vän och en upplevelse som annars hade kostat ganska mycket. Det är trevligt oavsett plats tycker jag.

. De har alltid varit utlånade de gånger jag kollat i lånesystemet så antar lite om att det handlar om att hänga på låset när det är ny låneperiod på tisdagar. Man kan inte köa till korten som till en bok utan man får gå till receptionen och låna där. Så det går inte att reservera dem i lånesystemet.

Ja nu är det äntligen lite på gång här också! Thåström fick bli i Malmö i stället för Halmstad (början på mars), Så som i himmelen senare i mars (Kristianstad, premiär nu till helgen) och så ska jag försöka få in Kaukasiska kritcirkeln (Helsingborg) någon gång under april (premiär 15 mars). :)

Jag och dottern var på Alex Hermanssons talangjakt i söndags. En föreställning för barn men den var underhållande även för vuxna.

Vi har biljetter till Sweden rock och Månegarm open air i sommar också.
Det ser vi verkligen fram emot. Sweden rock blir äldsta sonens 17 års present också

IMG_2939.webp

Igår bevistade jag premiären av Orfeus i underjorden av Jacques Offenbach (1819 - 1880) i nyöversättning av Lunds Operettsällskap. Det var en trevlig föreställning med fin sång och vacker musik. Även om de medverkande är amatörer, är många av dem skolade sångare. Lunds Operettsällskap är präglat av den lundensiska spextraditionen.

Glömde skriva om arenauppsättningen av Les Miserables som vi var på. Väldigt duktiga sångare allihopa! Förutom Peter Jöback som Jean Valjean och Tommy Körberg som prästen så imponerade och berörde Javert (Bradley Jaden) och Eponine (Aviva Tulley) mest. Thenardiers var roliga och de stora körnummerna (Can you hear the people sing speciellt) var riktigt mäktiga! Jag har bara sett filmen med Hugh Jackman förut och det var inte alls samma upplevelse, helt olika delar och karaktärer som sticker ut i de olika versionerna.

jag såg ett genrep av Ural på Stadsteatern i blrjan av februari- en hejdlös drift med Ryssland som byggde på Tjechovs Tre Systrar till viss del. Helt okej men inte fantastisk - till skillnad från Amadeus som jag såg ett par dagar senare. Ska ni bara se en enda föreställning i år rekommenderar jag Amadeus, den var helt underbar.

Nästa lördag ska jag se ”I kroppen min”, som såklart bygger på Kristian Gidlunds bok

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka