Scenföreställningar

Jag hade som nyårslöfte att få in fler kulturupplevelser i mitt liv och de senaste tio dagarna har jag verkligen lyckats! Det har blivit fyra olika upplevelser totalt, varav Max Richter på Royal Concert Hall igår var en sann höjdpunkt. Så otroligt mycket vacker musik!

I onsdags var jag och såg Book of Mormon i Edinburgh och även det var en riktig fullträff. Så fruktansvärt rolig, och samtidigt helt galen!

Nästa anhalt blir ett av mina absoluta favoritband, Kaleo, som kommer till stan den 18 november. Jag sa någon gång förra året att om jag bara får se John Mayer samt Kaleo live så kan jag dö lycklig. Mayer såg jag i mars och Kaleo blir det som sagt om ett par veckor, men jag hoppas ändå att få leva i några decennium till ;)

Jag hade en rätt bra föreställningssäsong förra året, men i år är det bara öken! Jag har inte lyckats få till någonting på bra länge. Jag reser mycket i jobbet men har inte haft några bra tillgängliga kvällar på något ställe där jag hittat något jag vill se, och hemikring har det varit mycket annat som tagit upp tid. Jag måste sätta mig och kolla utbudet i Malmö och Lund och se om jag hittar något kul tror jag. Jag ska även till Göteborg två ggr till i höst, får kolla om det finns något där. Tyvärr åker jag oftast hem torsdag kväll och i början av veckan är det tunt med föreställningar. Övernattningarna jag har i Stockholm framöver ligger också illa till, antingen är jag på fel ställe, eller så är jag tillgänglig först efter kl 20. Jag funderar på om det kanske ändå går att hitta någon bra konsert när det närmar sig jul? Lite sugen på Bachs H-mollmässa. Sen planerar jag att gå och se Tutankamonutställningen i Malmö - det är ju ingen scenföreställning så, men ändå något. Nån som sett den?

Jag hade en rätt bra föreställningssäsong förra året, men i år är det bara öken! Jag har inte lyckats få till någonting på bra länge. Jag reser mycket i jobbet men har inte haft några bra tillgängliga kvällar på något ställe där jag hittat något jag vill se, och hemikring har det varit mycket annat som tagit upp tid. Jag måste sätta mig och kolla utbudet i Malmö och Lund och se om jag hittar något kul tror jag. Jag ska även till Göteborg två ggr till i höst, får kolla om det finns något där. Tyvärr åker jag oftast hem torsdag kväll och i början av veckan är det tunt med föreställningar. Övernattningarna jag har i Stockholm framöver ligger också illa till, antingen är jag på fel ställe, eller så är jag tillgänglig först efter kl 20. Jag funderar på om det kanske ändå går att hitta någon bra konsert när det närmar sig jul? Lite sugen på Bachs H-mollmässa. Sen planerar jag att gå och se Tutankamonutställningen i Malmö - det är ju ingen scenföreställning så, men ändå något. Nån som sett den?
Jag har inte varit på Tutankhamon men är väldigt intresserad av sådan historia. Min mamma är också intresserad och hon har varit där och det var hemskt. Både hon och hennes vän tyckte det var väldigt dåligt, till och med barnen som var där samtidigt (inte i hennes sällskap alltså) gick därifrån pga dåligt. Så den verkar faktiskt usel. Tyvärr.

Jag har inte varit på Tutankhamon men är väldigt intresserad av sådan historia. Min mamma är också intresserad och hon har varit där och det var hemskt. Både hon och hennes vän tyckte det var väldigt dåligt, till och med barnen som var där samtidigt (inte i hennes sällskap alltså) gick därifrån pga dåligt. Så den verkar faktiskt usel. Tyvärr.
Men nej så trist! Dåligt på vilket sätt?

Jag var på genrepet på Cabaret i Helsingborg i går kväll, som sagt en musikal och film som jag aldrig tröttnar på. Minusposten var väl att sånginsatserna kanske inte var topp rakt igenom. Intressant scenografi med en specialbyggd buss på scen och Cecilia Borssén är alltid superbra, även här som fräulein Schneider mot Jörgen Düberg som herr Schultz. Och Gladys del Pilar som konferencieren hör ju till de sånginsatser som absolut håller måttet.

Och så de där sekvenserna med "Tomorrow belongs to me" får mig att känna kalla kårar VARJE gång, som ett slag i magen med sin vackra oskyldiga framtoning i början och hur det sedan bara glider över till sjukt skrämmande och obehagligt olycksbådande. Ett så perfekt koncentrat för hela den tiden, i ett enda sångnummer.
Jag såg Cabaret på Göteborgsoperan för en tid sedan. Då blev jag - liksom hela mitt sällskap - ganska besvikna över att den var så slätstruken. Ingen svärta alls.

Tror du att uppsägningen i Helsingborg kan kompensera lite för det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka