Råkade ut för en riktigt obehaglig sak för en stund sedan. Inte per telefon, men väl över nätet.
Jag brukar ibland svara på lite webb-enkäter och så. Mest för att jag tycker att det kan vara kul att vara till hjälp för ett företag/myndighet/vem det nu är som har enkäten.
Men så fick jag en undersökning idag som gjorde mig rädd, obehagad och fruktansvärt äcklad.
Det skulle vara en undersökning om ungdomars inställning till kondom-användning. Jaha, lite "privat" kanske, men den skulle komma från någon myndighet, så okej tänkte jag.
Det första jag reagerar på är att layouten på själva undersökningen ser väldigt "gammal" ut. Tänk någon som fipplat runt i ett 90-tals program typ. Det var dock det minsta problemet. Det första som kommer upp, utan några som helsta varningar innan, är massa bilder på olika könssjukdomar, med en röd stor text "ANVÄND KONDOM!" under. Sen skulle man ta ställning till vad man tyckte om denna "kampanj". Därefter var det frågor om hur ofta man själv använde kondom i fasta förhållanden/vid nya partners samt om man haft något av dem någon gång. Man fick även fylla i kön, födelseår, län, kommun och postnummer, i vilken familjesituation man bodde och om/hur många syskon man hade (först!)
Alltså, jag har ett ganska starkt psyke normalt sätt, orolig/stressad typ, men i grunden ändå "stark" liksom, säger både utomstående och anser jag själv. Men det där var såhär I---I nära att ge mig en panikattack. Det har gått ungefär en och en halv timme nu, men jag är fortfarande alldeles skärrad.
Det kändes så jävla obehagligt rent ut sagt!
Först tänkte jag att detta bara var skräckpropaganda från myndigheten, men nu börjar jag fundera på om undersökningen verkligen var äkta... Och vem kommer då se mina svar?! Jag menar, med tanke på att man fick ange så mycket personlig information, och att mitt postnummer inte har så många hushåll, och dessutom få unga personer, kan man utefter ovanstående information plätt-lätt ta reda på vem jag är IRL.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag mår verkligen jättedåligt av det här. Vet inte ens varför jag gjorde klart undersökningen, men fick typ en sån "chock" att jag inte visste vad jag skulle ta mig till. Dumma, förbannade, jag!
Vad skulle ni gjort i min situation? Mailat myndigheten och frågat om undersökningen? Bara försökt lägga det bakom sig?