Scandinavium-Kür. Åsikter?

Ela66

Trådstartare
Har nyss sett küren från Scandinavium. Måste säga att jag blir besviken och klart oroad för dressyren som tävlingsform när en ryttare kan vinna som hänger i stångtygeln ett helt program så att stången ligger i 90 graders vinkel, hästen doppar näsan nedåt/bakåt och hästen är jättespänd i käken/ganaschen.
Det är inte vad jag vill se på en dressyrbana. Jag vill se harmoni och lätthet. (vilket jag fick se på Scandic, Favoruit och den unga tyskens häst) Den sortens ridning ska belönas. Inte det överspända stressiga.
Jag blir förstummad och undrar vart dressyren är på väg egentligen?
Vad har ni för tankar kring detta?

Sv: Scandinavium-Kür. Åsikter?

Jag såg küren igår och kan både hålla med och inte. Jag gnällde mest hela tiden över att jag tycker att den ser så ihopdragen och kort ut i halsen - men samtidigt måste jag erkänna (trots att jag hett önskade att Kittel skulle få vinna och därmed kanske var mer kritisk än vanligt - tror det var hockeyhuliganådran som vaknade pga Scandinavium ;) ) att jag tycker att hon är en värdig vinnare ändå. Jag upplever hennes kür som i en högre svårighetsgrad än Kittels exempelvis, hon rider utan missar och bortsett från att nacken stundtals ser trist ut upplevde jag ändå att Parzival såg mjukare och mer avspänd ut än när jag sett honom på tv/nätet tidigare (eller är det live-syndromet som skapar illusioner?).

Överspänd och stressad upplevde jag honom inte alls som (det var det däremot ett flertal andra som hade oturen att lyckas med igår, jisses vad det gick ibland) dock.

Håller med dig ang vinnar ritten, korekt och elastiskt men reagerade på att stången var så "stram". I övrigt så var jag glatt överaskad över svenskarnas ritter:) Speciellt Patrik och Tinnes ritt. Tinnes mjukhet och just Faviruits avspändhet, fick gåshud.

Blev imponerad av Patrik och Scandic. Vilken ritt va:love: Kul med svenskar på G. Heja sverige:banana:

Tyckte svenskarna genomförde bra ritter! Dock blev jag arg på vissa plottriga program utan en röd tråd mellan ekipage och musik. Samt att musiken bara hoppade fram och tillbaka mellan olika stilar och stycken utan samband!

Jag tyckte Patrik red mjukast och bäst, Parzival är ju en fantastisk häst....
Jag störde mig mest på att Anky fick så bra poäng när hon hade så otroligt mkt missar. Isabells häst var mest genomarbetad och kommer bli riktigt bra när den har fått rutin. Tinne gjorde oxå en jättefin ritt, dockl ite försiktig men det kan jag förstå då hon hade haft problem dagen innan.

Det är inte vad jag vill se på en dressyrbana. Jag vill se harmoni och lätthet. (vilket jag fick se på Scandic, Favoruit och den unga tyskens häst) Den sortens ridning ska belönas. Inte det överspända stressiga.
Jag blir förstummad och undrar vart dressyren är på väg egentligen?
Vad har ni för tankar kring detta?

Jag såg bara fredagens GP. Där vann hon också.

Men hästen gick bakom lod, bitvis rätt rejält bakom lod men inte bakom hand.

Min åsikt? Jag tror hon fick ett poängs avdrag där hästen gick rejält bakom lod, inget där den gick något bakom.men hon vann ändå.

Kittels häst var den av de tätplacerade som var mest korrekt i sin form.

Ser du mer rött av det namnet än andra som rollar o flexar?
Nej, jag ser rött av alla jag vet som använder dessa metoder.
Varför jag påpekade just honom var på grund av att folk ansåg att han red mjukt. Jag vet inte om jag kan anse honom rida "mjukt", med tanke på omständigheterna.

Men du ser inte rött av Adelinde och Anky mfl? Hela det holländska tränar för Sjef Jansen vilket Patrick också gör. Mao rider de allihop mer eller mindre efter samma system. Så "med tanke på omständigheterna" är kanske att titta på dressyr i de högsta klasserna inte så kul för dig.

Jag såg bara fredagens GP. Där vann hon också.

Men hästen gick bakom lod, bitvis rätt rejält bakom lod men inte bakom hand.

Min åsikt? Jag tror hon fick ett poängs avdrag där hästen gick rejält bakom lod, inget där den gick något bakom.men hon vann ändå.

Kittels häst var den av de tätplacerade som var mest korrekt i sin form.

Funderar, men vad är det för skillnad på bakom hand och bakom lodlinjen?

Men du ser inte rött av Adelinde och Anky mfl? Hela det holländska tränar för Sjef Jansen vilket Patrick också gör. Mao rider de allihop mer eller mindre efter samma system. Så "med tanke på omständigheterna" är kanske att titta på dressyr i de högsta klasserna inte så kul för dig.
Jag citerar mig själv:
Varför jag påpekade just honom var på grund av att folk ansåg att han red mjukt.

Funderar, men vad är det för skillnad på bakom hand och bakom lodlinjen?

Som alltid med reservation för dålig förklaring.

Vid bakom lod har de kvar stöd eller då som här kontakt med bettet, drivningen går fram.Och näsan är bakom lodplanet.

Bakom hand innebär att hästen undandrar sig ryttarens inverkan, både drivning och kontakt.Och även där är näsan bakom lod, som regel mer bakom lod än när hästen bara går bakom lod.:D;)

Fredagens vinnare ex(och lördagens), Parzival gick bakom lod.

TR säger att hästens ska ha sin näsa i lod, eller t.o.m något framför, särskilt som i ökningar.

Medans då Kittel tydligt (pratar fredag som jag såg) i ökningar tog fram sin hand och erbjöd hästen en optimal form enligt TR, höll Parzivals ryttare kvar sin hästs form bakom lod.

Nej, jag ser rött av alla jag vet som använder dessa metoder.
Varför jag påpekade just honom var på grund av att folk ansåg att han red mjukt. Jag vet inte om jag kan anse honom rida "mjukt", med tanke på omständigheterna.

Om man ser till ridningen under programmets gång så var den vad jag tyckte faktiskt fantastiskt.

Tyvärr är det på inget sätt ett kvitto för att hästen alltid behandlas väl, men/och det gäller ju alla startande och alla discipliner.

Jag tyckte ändå med Patricks ritt att man kan tolka det som han , iaf på tävlingsbanan, verkligen ville visa domarna att han vill rida sin häst enligt TR.
Till skillnad från de holländska ryttarna där alla, en del mer(Ankys) en del lite mindre, gick bakom lod.

Senast ändrad:

Min uppfattning är att om man förbjuder nosgrimman så syns det vilka ekipage som är samspelta och väl förberedda för sin uppgift och vilka som inte är det.

Kan man inte rida hästen utan nosgrimma är inte ekipaget klart för den klassen, helt enkelt.

Givetvis botar inte detta hästar som går bakom lod, men det ger att folk måste rida med korrekt hand eftersom de inte kan "gömma sig" bakom nosgrimman.

Senast ändrad:

Som alltid med reservation för dålig förklaring.

Vid bakom lod har de kvar stöd eller då som här kontakt med bettet, drivningen går fram.Och näsan är bakom lodplanet.

Bakom hand innebär att hästen undandrar sig ryttarens inverkan, både drivning och kontakt.Och även där är näsan bakom lod, som regel mer bakom lod än när hästen bara går bakom lod.:D;)

Fredagens vinnare ex(och lördagens), Parzival gick bakom lod.

TR säger att hästens ska ha sin näsa i lod, eller t.o.m något framför, särskilt som i ökningar.

Medans då Kittel tydligt (pratar fredag som jag såg) i ökningar tog fram sin hand och erbjöd hästen en optimal form enligt TR, höll Parzivals ryttare kvar sin hästs form bakom lod.

Tack för förklaringen! Nu är jag med igen :)

Bara en iakttagelse från fredagens GP. Scandic var -i mitt tycke- den häst som hade friast form inne på banan av allihop.
Det var många som hade väldigt höga och hopdragna hästar, men Kittel red just väldigt mjukt och det såg avslappnat ut

Jag tyckte att Imkes häst under fredagen var extrem, bakom lod samt en alldeles för hög nacke, för kort hals, sänkt rygg o en bakdel som var efter.

För höga poäng där, tyckte jag.

Kanske beroende på spändhet, det måste blivit markant bättre tills lördagen?

Min uppfattning är att om man förbjuder nosgrimman så syns det vilka ekipage som är samspelta och väl förberedda för sin uppgift och vilka som inte är det.

Kan man inte rida hästen utan nosgrimma är inte ekipaget klart för den klassen, helt enkelt.

Givetvis botar inte detta hästar som går bakom lod, men det ger att folk måste rida med korrekt hand eftersom de inte kan "gömma sig" bakom nosgrimman.
*suckar*
De kan nog rida med bara halsrem hela programmet, MEN för att komma dit måste man få synkronisering med hästen via andra timade hjälper!

Det är en aning skillnad att rida hemma o rida på en fullsatt arena- prova själv o se:idea:

Om man ser till ridningen under programmets gång så var den vad jag tyckte faktiskt fantastiskt.

Tyvärr är det på inget sätt ett kvitto för att hästen alltid behandlas väl, men/och det gäller ju alla startande och alla discipliner.

Jag tyckte ändå med Patricks ritt att man kan tolka det som han , iaf på tävlingsbanan, verkligen ville visa domarna att han vill rida sin häst enligt TR.
Till skillnad från de holländska ryttarna där alla, en del mer(Ankys) en del lite mindre, gick bakom lod.

Håller med dej där, jag tycker Patrik rider mjukt och fint och har en härlig häst som verkar trivas med honom, :bow:

Sen tycker jag att jag ser att de holländskt tränade har en annan tygelkontakt, tittar man på tygel-hand så är det mera "spänning" i den än de ryttare som har hästen mera på sätet enligt klassisk modell det är faktiskt en skillnad man ser särskilt i upptagningar av olika slag. Det man ser är det där förhållande med båda händerna en aning bakåt som hon demonstrerar på videon i andra tråden. Hos Anky mer på PB än Salinero, men det beror säkert på häst och att dom inte är lika samspelta än.

Den som det syns absolut allra minst på är Patrik tycker jag, bara en aning då och då, tex efter den ökade traven. Inget man skulle märka om man inte tittade efter det alls.

Sen kan man diskutera andra skillnader, kvalitéer osv, och att det är synd att Patrik valt den vägen (tycker jag) Men det man måste ge dem också är att hästarna är väldigt vältränade i regel, kraftfulla, samma som jag såg i GLoben tex. Det visar hur svårt det är, det finns bra delar i tänket som mera har med generell hästtträning att göra, dvs att bygga bra starka hästar, det är jag mycket för.

Även om jag inte gillar själva ridsystemet alls.

Jag gillar Tinnes nya häst mycket bättre än Solos Carex, det kan bli bra:banana: Hon har f ö en fin kontakt i handen.

Isabell beundrar jag som rider GP 3 månader efter barnet, led nästan med henne, men hon är ju Gp-ryttare så det går inte att jämföra med andra morsor;) Kunde inte riktigt låta bli att tänka på det hela ritten:o

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka