Saxar, trimmaskiner och skär - vård och inköp

prinsessfeminist

Trådstartare
Vad har ni för prylar till pälsvården för era hundar (främst klipp- och trimraser förstås)? Och hur tar ni hand om dem?

Idag har jag skickat min sex år gamla andis-maskin på service och så skall de slipa skäret också! :bump:

Sax har jag aldrig ägt någon fin, utan det är 99 kr-saxen från Fiskars som dugt i alla år (men nu gör den inte det längre). Jag har dock en solingen effileringssax som jag varit nöjd med. Den har tänder på båda sidor, och ibland tänker jag att det kanske vore bättre med en halv tand/helbladssax?

Inspirerad av att jag äntligen fått iväg maskinen så har jag nu surfat runt på olika hundbutiker på nätet för att hitta den perfekta saxen. Problemet är bara att jag tycker att de är dyra och så vet jag inte vilken längd som är bäst?

Kanske skulle man ha två saxar med olika längd (en för benen och en för detaljer), men då blir det genast väääldigt dyrt. Hur gör ni och vilka raser passar era saxar till?

Så please - dela med er av era bästa tips! Vad skall man tex tänka på om man skall ha en omslipningsbar sax?

Tack på förhand! :bump: :bow:

Sv: Saxar, trimmaskiner och skär - vård och inköp

Jag har ju afghaner som onekligen har myyyycket pälsvård, men väldigt lite trimning. :D Tur det för jag tycker det är stentråkigt att trimma. :cool:

Jag har två effileringssaxar, en billig skräpsak och en lite dyrare med tänder på båda sidorna. Jag tycker det är knepigt det där med effileringssaxar. Min med tänder på båda sidorna tar mer än den med tänder på bara ena sidan. Vilket känns lite ologiskt. Tycker jag. Så jag skulle vilja köpa en riktigt bra och få provklippa med den först så att man ser att det blir jämnt och fint, inte hackigt och fult. Men jag antar att principen "smakar det så kostar det" gäller här...

Afghaner får inte maskinklippas så jag kan tyvärr inget om maskiner. Man plockar dom lite på ryggen om sadeln luddar igen, och lite i ansiktet och på hals om det luddar igen där med. Sen är det i grova drag klart. :D

Jag har en massa olika shampon och balsam, och lite andra produkter att ha i pälsen. Sedan har jag bara borste, trimkniv, ryktsten, effileringssaxarna, liten rundad sax, och så typ såna där räkna-pengar-gummi-pluppar som man sätter på fingrarna som gör det lättare att plocka dom. Och tja.. En fön då såklart. :p

Jag har en Osten Golden A5 som jag helklipper min hund med (typ schäferpäls,blandras). Har endast ett skär för pälslängd på 12mm som jag klipper henne med ca var 6:e vecka. Därefter har jag en helt vanlig lite vassare sax i mindre storlek(köpt i järnaffär för någon hundralapp eller två) som jag klipper lite finare med, som runt öron,tuttar och ben där det kan vara lite klurigt med maskinen.

Klarar mig jättebra med endast detta:laugh:

Har också en del schampo och spraybalsam,men det har ju inget med trimmningen i sig att göra;)

Jag har en dubbeltandad effileringssax som är "normal" längd på, och en med en tandrad som är lång.
Sedan en lång, spetsig vanlig sax och en lite mindre med krubbig topp. Ska kolla märket senare, men dom är ingen dunderkvalitet på. En miljon olika borstar med olika täthet, sådana för underullen, en för tovor etc.

Helst skulle jag ha en riktig klippmaskin med sådana där plastmellanlägg ;), men jag har bara en vanlig utan mällanlägg som jag har till tassarna.

Jag har en sax från Jaguar. Den passar mig super bra. En sax av Häromis egna ha jag också men den är lite för lång. Samt en enkel effilering från Häromi som är helt ok.
Men Kolla på olika saxar och om du har möjlighet prova. Kolla med din frissa vad dom har för saxar. Klipper bara hund päls med mina saxar. Slipar saxar på Lyckliga fåret samt klipp skären ungefär en gång om året.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka