Berin
Trådstartare
Vi har en gård där den gamla mangårdsbyggnaden är fristyckad innan vi köpte gården. Där bor en familj med små barn. De måste använda (har servitut) vår väg över gårdsplanen för att ta sig till sin tomt. Längs deras ena gräns går ett staket till min hästhage. Sedan är det själva infarten och backen som går upp till mitt hus. Nu till problemet: De måste ha några häst- och hundmagneter nergrävda i sin gräsmatta! Så fort en häst eller hund är lös så ska de in på deras tomt och trampa. Att hundarna ska dit kan bero på att de ha katter. Som springer inne i mitt stall så fort de får en chans, men det är en annan femma. Men hästarna. Är de flera så blir det djupa gropar av deras hovar och jag får gå och reparera med jord och gräsfrö. Vill inte det! Har jag rätt att sätta upp staket längs gränsen och ett par grindar mot deras tomt? Själva verkar de inte ha en tanke på det trots att deras barn är små. Jag vill inte att mina hästar ska springa in där. Tänk om ungarna är ute och leker just då! Nu är det inte alls ofta det här händer. Max 1 gång/år men jag vill eliminera risken att det händer en gång till.