Sätta upp staket runt annans tomt

Berin

Trådstartare
Vi har en gård där den gamla mangårdsbyggnaden är fristyckad innan vi köpte gården. Där bor en familj med små barn. De måste använda (har servitut) vår väg över gårdsplanen för att ta sig till sin tomt. Längs deras ena gräns går ett staket till min hästhage. Sedan är det själva infarten och backen som går upp till mitt hus. Nu till problemet: De måste ha några häst- och hundmagneter nergrävda i sin gräsmatta! Så fort en häst eller hund är lös så ska de in på deras tomt och trampa. Att hundarna ska dit kan bero på att de ha katter. Som springer inne i mitt stall så fort de får en chans, men det är en annan femma. Men hästarna. Är de flera så blir det djupa gropar av deras hovar och jag får gå och reparera med jord och gräsfrö. Vill inte det! Har jag rätt att sätta upp staket längs gränsen och ett par grindar mot deras tomt? Själva verkar de inte ha en tanke på det trots att deras barn är små. Jag vill inte att mina hästar ska springa in där. Tänk om ungarna är ute och leker just då! Nu är det inte alls ofta det här händer. Max 1 gång/år men jag vill eliminera risken att det händer en gång till.

Sv: Sätta upp staket runt annans tomt

Har egentligen ingen aning men rent spontant tänker jag att du väl måste få sätta upp staket vart du vill på din mark, så länge folk kan ta sig igenom om dom måste -via grindar tex.

Oavsett vad som är tillåtet så är det väl rätt smart att fråga de boende vad de tycker?
Scenario ett är ju att de blir tacksamma (eller inte bryr sig) och då är det ju bara att köra.
Scenario två är att de inte skulle uppskatta ett staket och då skulle du gjort dig ovän med grannarna...

Om det inte är ändrat så kan du sätta staket på din sida om gränsen oavsett vad de tycker. Om ni är överens och vill dela på staket så kan det sättas direkt i tomtgränsen.

Scenario två är att de inte skulle uppskatta ett staket och då skulle du gjort dig ovän med grannarna...

Fast det lär dom ju bli ändå om hästarna förstör gräsmattan eller ännu värre, trampar ner någon unge :grin:

Hur det ligger till med rätten att bygga staket har jag inte en susning om, men...

Jag skulle själv aldrig låta mina hundar springa hur som helst in på grannens mark/tomt. Har du funderat på att träna lydnad?
Och hästarna - är det vanligt att de är lösa? Varför?

Du har nog rätt att sätta staket på din sida men med grindar så att de kan passera. Jag skulle tro att de inte vill ha grindar, det är rätt jobbigt att öppna grindar när man kommer med bil. Men först och främst prata med dom. Ni tycks bo så nära varandra att det är viktigt att ni är överens.

Hur det ligger till med rätten att bygga staket har jag inte en susning om, men...

Jag skulle själv aldrig låta mina hundar springa hur som helst in på grannens mark/tomt. Har du funderat på att träna lydnad?
Och hästarna - är det vanligt att de är lösa? Varför?

Det händer inte speciellt ofta att några djur är lösa för mig. Men det händer att en hund avviker då de ska hoppa in i bilen och grannens katt sitter på min tomt och drar iväg. Givetvis springer den hem till sig med min hund efter sig. Mina hundar är till 99,9% kopplade. Sedan händer det att en häst springer förbi någon som öppnar grinden eller någon ramlar av som är ute och rider. Och hästskrällena ska in på grannens tomt.

Känner jag grannen rätt vill de inte ha några grindar eller staket så det blir nog ett blankt nej. Jag vill ju göra det svårt för mina djur att ta sig in på deras mark inte göra det svårt för grannen att ta sig in till sig. Men med tanke på att det är mitt ansvar vad mina djur gör så vill jag förebygga. Jag tycker det är mycket pinsamt att behöva gå och be om ursäkt för hästarnas framfart på deras gräsmatta och behöva stå där med skammen och skottkärran för att fylla igen hovavtryck.

Känner jag grannen rätt vill de inte ha några grindar eller staket så det blir nog ett blankt nej. Jag vill ju göra det svårt för mina djur att ta sig in på deras mark inte göra det svårt för grannen att ta sig in till sig. Men med tanke på att det är mitt ansvar vad mina djur gör så vill jag förebygga. Jag tycker det är mycket pinsamt att behöva gå och be om ursäkt för hästarnas framfart på deras gräsmatta och behöva stå där med skammen och skottkärran för att fylla igen hovavtryck.

Är det din mark kan dom inte säga något alls så på den biten är det enkelt och att ha grind till gården är ingen dum ide överhuvud taget. Lite omständigt om det är kallt eller ösregnar men det får man ta hästarnas och människornas säkerhet kommer i första hand.

Måste tillägga att givetvis kommer jag att prata med grannarna om mitt dilemma att jag upplever det jobbigt att risken finns att mina hästar springer in på deras tomt och trampar sönder och att det finns risk att deras bilar och barn kan skadas om olyckan är framme. Att jag kommer stå för kostnaden är självklart och staketet kommer de inte ens att se då det sätts upp på andra sidan om deras plommonhäck men grinden kommer säkert att få dem att känna sig instängda. Men jag undrade om de säger nej och om jag ändå har rätten att sätta upp en grind samt staket för att jag vill förebygga.

Senast ändrad:

Har ingen aning om vad som rent juridiskt är rätt - men det låter som att du verkligen försöker undvika att ha lösa hästar hos grannen samt att du ser till att reparera de skador hästarna orsakar. Det är ju en bra start!

Att ha bra staket i hästhagarna är ju den viktigaste grejen. För jag kan förstå att man som granne blir irriterad om det är därför det står lösa hästar i gräsmattan. Att någon ramlar av är ju en helt annan sak och borde ju inte irritera grannen - det är ju en olyckshändelse. Och om det inte hör till vardagen att folk misslyckas med att ta ut hästarna en och en från hagen kan ju även det få passera som olyckshändelse.

I din sits hade jag nog lagt pengarna på bra staket till mina egna hästhagar, och gått igenom med ev insläppare hur de ska göra (extra insläppsområde för att minska risken för rymlingar?). Hundarna är inte riktigt mitt område - men jag antar att det går att träna träna träna så att risken för rymningar minskar?

Själv har jag en häst som är en notorisk rymmare. Hon kryper, ålar, hasar och gräver för att komma ut. Jättekul denna vintern när vi blev totalt överraskade av snömängden och eltråden inte funkade... Har lite att fixa nu när tjälen går ur marken, kan jag säga...

Så länge som staketet är på din mark och inte är av karaktären 2 meter högt plank så är det bara att sätta upp.

Sen är det din väg och att sätta upp en grind/bom som de kan öppna lär ju inte bryta mot servitutet. Servitutet säger väl bara att de ska ha rätt att använda vägen. Och så länge de kan öppna/stänga grinden själva så kan de inte gärna klaga på något.

De gånger djuren är lösa är det verkligen olyckshändelser. Mina staket består av 3 st 40 mm Horseguard elband som sitter på kraftiga Bitus-stolpar. Men det är ett hopplöst vinterår och snön går upp över det nedersta bandet så det är bortkopplat från aggregatet nu. Strömmen är kraftig så hästarna värjer sig. Men jag har en fräck häst som plötsligt kan få för sig att tränga sig emellan eller "spränga grinden" och då är de andra tre inte sämre att de hänger på. Sedan är det bara sekunder det handlar om så ska de in på grannens gräsmatta. Trots att det finns 150 andra ställen att springa till. Stallet skulle ju vara det naturliga eftersom stalldörren bara är 15 meter från grinden. Men inte då. Förbaskade hästar! Och så får jag skämmas och gå och be om ursäkt för deras tilltag. Vid sådana tillfällen har jag god lust att lägga ner allt vad hästar heter.

Men jag ska gå och prata med grannen och tala om hur jag känner och att min lösning på mitt problem är att stänga in grannarna med staket. Givetvis ska jag inte säga på så vis men det är så de kommer att uppleva det.

Om du vill veta exakt vad för regler som gäller för staketbygge mm i din kommun så ring till bygglovsavdelningen i kommunen. Angående vad som gäller för servitutet så vänder du dig till en förrättningslantmätare antingen hos din kommun eller hos statliga lantmäteriet. Då kommer du veta vilka rättigheter och skyldigheter du har. Då kan du sen ta ställning till vad du ska göra och höra med grannarna vad de tycker. Lycka till! :)

Jättebra att gå och prata med grannarna redan nu! Oftast behöver ju folk bara få vänja sig vid tanken först. :)

Färist?

Färist över vägen in till deras tomt, resten inhägnat. Då behöver de inte hålla på och greja med några jobbiga grindar om de ska in eller ut.

Frågan är väl hur en sån fungerar på hovdjur...? Och hundar...?

//Doccan

Jag hade, som du, velat stänga in min gård lite i det läget. Att sätta ett staket runt din egen mark tycker jag mer är att vara en ansvarsfull djurägare! Dels vill du inte att dina djur ska skada grannarnas tomt eller barn, men du vill ju också skydda dina djur i detta läget. Vad är det som säger att dom inte springer ut i en väg istället liksom?

Prata du med grannarna i god ton men oavsett vad dom tycker hade jag satt upp mitt staket! Jag tycker du tänker helt rätt!

Färist vore ju hur smart som helst men jag undrar just hur rådjuren skulle klara sig? Vill inte hitta dem med brutna ben i en sådan. Undrar hur kraftig den måste vara för att klara lastbilar och sådant, hmmm. Men en bra idé är det!

Färist?

Färist över vägen in till deras tomt, resten inhägnat. Då behöver de inte hålla på och greja med några jobbiga grindar om de ska in eller ut.

Frågan är väl hur en sån fungerar på hovdjur...? Och hundar...?

Funkar färist särskilt bra för att stoppa hästar? De som jag sett använda färister har gjort det för får och kor som har betydligt mindre 'fötter'.

En färist lär ju även kosta en hel del och sen blir det ju lite mer besvär med vägunderhåll.

En färist stoppar inte hundar.

/Migo
Som skulle bli vansinnig om någon främmande hund jagade mina katter på min tomt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 942
Senast: 13579vas
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 076
Senast: shia
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 795
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 554
Senast: Linnea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka