Sätta tulpaner nu?

Stinaelin

Trådstartare
Hej!

Jag köpte tulpaner på rea, sent i höstas innan snön kommit, i förhoppning om att hinna få ner dem i marken innan snö och käle. MEN det hann jag naturligtvis inte, så nu ligger här en kasse med ca 100 lökar.

Ifjol satte jag lökar i krukor för att få tidig blommning, men de ruttnade, misstänker att de stod ute för länge i regnet på hösten.

Min fråga är; Kan jag på något sätt få dessa tulpaner att blomma till våren?

Mitt förslag är att sätta dem i ett par stora krukor nu, sätta ut dem i förrådet och sedan sätta ut dem när det börjar bli vår, i början av mars kanske.

Vad tror ni om detta? Måste de vid något tillfälle få minusgrader, eller räcker det med 0:an som det är i förrådet?

Nån med bättre förslag? Tack!!! :bow:

Sv: Sätta tulpaner nu?

Det kan gå att sätta dom i marken faktiskt. Det är ju ingen tjäle i år (inte här i alla fall)
Min kära fa satte lökar med hjälp av järnspett när tjälen slagit till ett år. Visserligen var det krokus och tnte tulpaner, men dom blommade så fint till våren.

Tror faktiskt det är tjäle...

Och vi snackar 100 lökar, så jag tror att göra hål med spett kan vara lite tidskrävande... Men jag kan ju testa med några! :)

vart bor du? man kan sätta dom tidigt på våren också, kommer upp lite senare men oftast funkar det ändå tycker jag

Bor i Göteborgsområdet, så vi brukar ha milda vintrar och tidigare vårar men nu har det varit snö och tjäle (käle? nä...) sedan november, så man vet aldrig...

Här i Huskvarna är det inte tjäle, det kom för mycket snö för tidigt.

Men om det är tjäle där du bor - går det inte att sopa bort snön, ställa lökarna på jorden och sen lägga på en kulle med ny jord ovanpå. Bara en fundering. Tulpaner ska ju klara att sättas i tjäle men det är väl som du påpekat lite jobbigt...

Nu fick jag en lysande idé.:idea:
Du kan ju elda lite där du vill ha lökarna. Då tinar ju tjälen.
Otroligt så smart jag var nu.:idea::D

Hihi, skulle vara mysigt kanske, men tror grannarna skulle undra ;)
Jag tror jag ska testa min idé o att plantera de i krukor, men kom på att både planteringsjorden och krukorna ligger under snö...

För många år sedan hade min dåvarande hittat lökar på rea. Tyvärr hade ju tjälen hunnit komma men det var inte nån snö.

Han löste det genom att ställa ut lökarna på jorden och täcka med jord och stallgödsel.
På våren blommade det präktigt i rabatten vid stallet och jag kunde inte begripa varifrån alla de där lökarna kom, Tills han avslöjade sitt reafynd. :D

Mao kan det vara idé att lägga ut och täcka - ifall du kan skotta fram bar jord någonstans och har jord att lägga öveer.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar