Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Japp det måste göras. Vill inte släppa ihop direkt och har ingen annan hage att tillgå.Måste du göra det nu? Jag tror tyvärr inte att det är ett alternativ.
Det går med rätt maskiner, stallägaren i där jag stod hyrde en maskin som pålade så att det gick att sätta staket även på vintern. Dock kanske för avancerat om det inte är väldig akut. Annars så kallt som det varit här iallafall så är det nog snudd på omöjligt att få ner någonting i marken nu.Nån som har nåt lysande tips hur en får ner några plaststolpar, varianten med metallpinne, i stenfrusen mark? Kokande vatten? Små eldar? Är alldeles själv och har ingen borr el liknande till förfogande. Hinderstöd eller annat som står löst på backen är inte ett alternativ.
Ena hästen är hingst och även om de kanske kan gå tillsammans framöver vågar jag inte testa förrän de gått bredvid varandra ett tag. Har blivit tipsad om att borra ett hål. För enkelhetens skull tänker jag att plaststolp med metallpinne är enklast. Så får en hälla på vatten så fryser den fast. En vän fick ner stolp förra vintern med hjälp av gasolbrännare. Så nog går det, tänkte att buke brukar kunna komma med tipsLycka till Nä men allvarligt, jag tror tyvärr inte det är möjligt i nuläget, visst bodde du också norröver?
Om du ska släppa ihop, kan de stå bredvid varandra nån/några nätter? Upplever att det blir mindre drama då de har hunnit bekanta sig och etablera hagordningen innan.
Låna en borr, borra hål som är någon mm mindre än metallpinnen, banka med en hammare runt och häll dit lite ljummet vatten så sitter de ordentligt.Nån som har nåt lysande tips hur en får ner några plaststolpar, varianten med metallpinne, i stenfrusen mark? Kokande vatten? Små eldar? Är alldeles själv och har ingen borr el liknande till förfogande. Hinderstöd eller annat som står löst på backen är inte ett alternativ.
Har använt kokande vatten när det var tjäle, tycker att det är mer effektivt än eldar då det tar tid att få upp en eld som smälter marken tillräckligt mycket.Nån som har nåt lysande tips hur en får ner några plaststolpar, varianten med metallpinne, i stenfrusen mark? Kokande vatten? Små eldar? Är alldeles själv och har ingen borr el liknande till förfogande. Hinderstöd eller annat som står löst på backen är inte ett alternativ.
Aktuell hingst går redan bakom lite tveksamma plaststolpar mot ett stråk det frekvent går förbi andra hästar. Det är inga konstigheter. Största problemet är förstås om det vevas runt med frambenen. Tänkte sätta undre tråden högt. Får se hur han beter sig i stallet med nya hästen först. Vevas det runt för mycket får jag sätta mer stolp.Se till att göra dubbla staket åtminstonde, om du ska köra med en temporär plaststolp-lösning (iom hingst..)
Varmt vatten borde funka, men plaststolper blir spröda och knäcker lätt på vintern i minusgrader, om hästarna försöker gå igenom staketet.
Om du inte har en häst som kryper - använd bara 2 trådar som sitter rätt högt, så slipper man trassel av vevande frambenAktuell hingst går redan bakom lite tveksamma plaststolpar mot ett stråk det frekvent går förbi andra hästar. Det är inga konstigheter. Största problemet är förstås om det vevas runt med frambenen. Tänkte sätta undre tråden högt. Får se hur han beter sig i stallet med nya hästen först. Vevas det runt för mycket får jag sätta mer stolp.
Har snöröjt hela hagen för vi hade ca 60 cm snö med 3 cm stenhård skare... Så häst rörde sig enbart på en liten stig. Annars hade det garanterat fungerat.Har du mycket snö? Det kunde ju vara ett alternativ att ploga en djup fåra nära men inte bredvid staketet så att hästarna är mindre benägna att gå hela vägen fram till tråden. Det beror förstås på hur stora de är, hur pigga/nyfikna de är och hur mycket snö du har, men våra latmaskar går glatt i fårorna och ingen annanstans.