Sätta på en sula bak pga sned häst????

Sv: Sätta på en sula bak pga sned häst????

I mitt fall så är det ena lårbenet som är kortare än det andra.
Och det har inte det minsta med några muskler att göra.

Men avvikande defekter finns alltid, de flesta människor precis som hästar är oliksidiga. På människa ett ben som är kortare, likaså arm, ett öra som är mindre även öga mm. Kort sagt allt som finns i par är oftast olika stora/långa.
Eftersom vi använder hästen till att rida på, blir uppgiften för ryttaren att träna hästen så liksidigt som möjligt, detta för att skapa hållbarhet.
Samma gäller egentligen för människa, ju större avvikelser desto större risk för permanenta skador.

Jo men man skall ändå inte gå med olika långa ben.
Om armarna är olika långa så spelar det ju inte någon roll.

Bäckenet tippar på ett vis som ger problem i hela kroppen om benen är olika långa.
Prova att gå en dag i bara en sko.
Det är inte skönt.

Men som beskrivits tidigare, så är det oftast inte i skelettet felet föreligger utan i muskler senor och ligament. I det läget är an kil under foten inget att rekommendera, det kortar som sagt av problemet ytterligare.

Fel i skelettet är en defekt vilket är något helt annat, därför ställde jag också frågan till TS tidigare.

Men det står ju i tråden att ena hoven är mindre och har en lägre trakt.
Så det blir ju på samma sätt som att tappa klacken på ena skon men inte den andra.

Jamenvisst, men vad menas med det? Är trakten i ett konstant tillstånd? Eller är det tillfälligt? Oavsett så är ju inte en kilsula något som bör väljas på direkten, om nu inte skadan är vansinnigt stor och skillnaden enorm vilket jag inte har fått uppfattningen om. Kontentan av ett sådant val ger problem någon annan stans.

Okej, så om du tappar klacken på din ena sko så går du på gym och tränar dig rak i stället för att klacka om skon.
Intressant lösning.

Har haft sula på min häst ena bak på rekomendation av kiropraktor.
Haft den i två sko perioder (skor var 4-5 vecka).
Och nu imorn ska den av så får se om jag upplever någon skillnad.
Ska bli intressant och se om några av funderingarna man haft stämmer.

Men läser du ens vad folk skriver, eller skriver du bara efter vad du tror att folk menar?

Okej, så om du tappar klacken på din ena sko så går du på gym och tränar dig rak i stället för att klacka om skon.
Intressant lösning.

Var ser du den lösningen i något inlägg? Det lönar sig att läsa på anatomin om både djur och människa, att du får en kil i din sko hänger samman med din anatomi det är inte alls lika enkelt och självklart att en kil ska till för att korrigera den typen av fel som TS beskriver.

Putte utbildad sjuk terapeut/gymnast med vidareutbildning på häst

Var ser du den lösningen i något inlägg? Det lönar sig att läsa på anatomin om både djur och människa, att du får en kil i din sko hänger samman med din anatomi det är inte alls lika enkelt och självklart att en kil ska till för att korrigera den typen av fel som TS beskriver.

Putte utbildad sjuk terapeut/gymnast med vidareutbildning på häst

:bow::bow:

OCh så enkelt är det inte som att jämföra med att tappa en klack:cool: Det säger sig faktiskt nästan själv om man bara försöker tänka efter en aning....

Jag tycker att du är snabb på att förkasta en lösning som verkar väl underbyggd av av människor med utbildning och erfarenhet i ämnet.

Men om foten har blivit mindre p.g.a. en skada och de som har utbildning och arbetar med hästen tror att det kan vara lösningen, så är det väl ändå mycket möjligt att det är just så.
Eller hur?

Jag tycker att kritiken mot lösningen med sula är allt för hård och högljudd.

Men du måste ju ta hänsyn till att hästen arbetat så länge, kroppen är anpassad till det, att göra en plötslig förändring kan medföra stora konsekvenser i resten av kroppen är det det så svårt att förstå? :confused:

Det kanske är en jättebra lösning i det här fallet, men det är inte självklart bara för att ena sidan är lägre, det låter som att du inte riktigt förstår att det är något hästen gått med länge, den har inte typ tappat en klack igår:cool:

Såg din fråga nu, men redan svarat. Tiden är skillnaden. Dvs den tid hästens kropp anpassats efter en lägre hov. Vad händer om man plötsligt ändrar? jag vet inte, men det är en skillnad när man bedömer det anser jag.

Däremot så håller jag med om att när de som behandlar hästen kommit fram till det så är det säkert det rätta i detta fall.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår vad du menar.

Men just detta:
Däremot så håller jag med om att när de som behandlar hästen kommit fram till det så är det säkert det rätta i detta fall.

Gör att jag argumenterar för de faktorer som pekar på att det handlar om olika långa ben och "tappad klack".
Flera i den här tråden förkastar, utan att ha sett hästen, den lösning som behandlande kiropraktor rekommenderar efter en noggrann veterinär undersökning som uteslutit andra problem.
Det är det som jag vänder mig emot.

Ja men har den det? Blivit mindre pga skadan, eller har den blivit mindre pga minskad belastning? Jag tycker snarare att man är för snabb att utdöma en vad man kallar för åtgärd utan att veta det verkliga orsakerna bakom det hela, och kil pga snedhet på häst vill jag knappast kalla för beprövad så här får du läsa på lite till. Sätter man kil och felet finns i muskler, senor och ligament så har man förvärrat situationen för häst och dess ägare. För några år sedan fanns ett antal behandlare som förordade kil lite titt som tätt, jo dessa personer finns nog kvar dessvärre inte deras patienter just pga att problemet inte alls förelåg där man trodde. Istället hade en relativt enkel behandling krävts med ett viss företagsamhet av hästägaren själv.

Ja jag läser att hoven är lite lägre i trakten på ena bak, det kan knappast föreligga så stor skillnad eftersom ingenstans i TS inlägg framgår att hästen uppvisar en hälta vilket är helt normalt vid höjdskillnader i hoven av större grad. Det kanske helt enkelt är så enkelt att man verkar ned den andra trakten lite närmare i nivå så att bägge benen/hovarna blir ungefär lika stora/höga och sedan sätter man kil på bägge två OM trakterna är så låga att det behövs annars låter man bli. På så sätt erbjuder man det andra benet/hoven att komma i arbete på samma sätt som den sida som anses normal när man likställer dem.

Ok, jag vände mej mest mot att jämföra med något som hänt kanske igår, som en tappad klack. Det har ju inte hunnit påverka kroppen - ännu. Men sätter man inte dit den så kommer det förstås att påverka.

Men annars är vi överens om att när det finns folk som bedömt helheten och sett att det här är värt att prova -ja då kan ju inte jag via nätet fördöma det....det blr ju märkligt.

Det köper jag då en sådan lösning ger hästen möjlighet att få leta efter bra kompensationer utan att anstränga specifika delar av kroppen mer än andra.

Det kanske helt enkelt är så enkelt att man verkar ned den andra trakten lite närmare i nivå så att bägge benen/hovarna blir ungefär lika stora/höga och sedan sätter man kil på bägge två OM trakterna är så låga att det behövs annars låter man bli. På så sätt erbjuder man det andra benet/hoven att komma i arbete på samma sätt som den sida som anses normal när man likställer dem.

Det är det där med att "likställa" dem som jag är ute efter.
Om båda skorna är utan klack så blir det ju också lika.

Lika är bra.
Eller hur?

Jag har fått lära mig att om man rider som om hästen är rak och liksidig - så blir den rak och liksidig.

Jag undrar om någon har tittat på om ryttaren sitter rakt, om sadeln är rak eller om ryttaren alltid sitter upp från bara hästens ena sida?
Sneda saker där kan lätt göra hela hästen sned.
Inklusive oliksidig tillväxt av hovar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag har fått hem en ny häst och hon verkar va lite ojämt musklad. Jag har märkt att sadeln glider lite lite till höger (det varvet hon...
Svar
2
· Visningar
668
Senast: Lilla_momma
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka