Sv: Sätta på en sula bak pga sned häst????
Håller med om att det låter som en väldigt enkel väg att gå. Då borde alla som har snedda hästar (vilket många har) göra detta.
Det är inte rekommenderat av vet, utan av kiropraktor (som är rekommenderad av vet) Troligen inte medfött snedhet, men uppkommet av skada som unghäst. Hästen (som är 10 år) har ett ärr på hoven och är låg i trakten på den hoven. För att hjälpa honom att bli rak var då tanken att höja upp honom med en liten sula. Inget problem med hältor, nyligen genomgången och böjd. Tycker inte att han sliter ojämnt på hovarna.
OK,, den är kollad av Vet som har rekomenderat denna chiropraktor, genomgången och inga problem med hältor, den är lägre i trakten på en bakhov och du uppfattar det som att den inte sliter ojämt på hovarna.
Har jag uppfattat dig korrekt så långt???
Ett par frågor: Uppfattar du att den har ngn form av rörelsestörning eller svårare att arbeta med detta bakben i ngt varv, rör den sig på dubbla spår på rakt spår. Vad är grundorsaken till att veterinär rekomenderat denna chiropraktior???
Egna funderingar: en häst som är lägre i trakten på en hov överbelastar oxå denna hov, det kan vara en diagonal avlastning men i detta fall så låter det som att den avlastar det andra bakbenet. Vanligaste orsakerna är bäckenrotation,knäledsproblem,hasproblem, även senskador i det bakbenet som inte belastas fullt ut.
Detta borde både veterinär och chiropraktor ha upptäckt (utgår jag ifrån) även om det inte är ngn garanti att hästen avslöjar dessa skador vid böjprov.
Du skrev:
Troligen inte medfött snedhet, men uppkommet av skada som unghäst. Har du senare i tråden beskrivit detta trauma och hur det tidigare har behandlats???
Funderar vidare: Så då utgår jag ifrån att det är ett muskulärt problem som ligger till grund för detta (ett mkt långt tillbaka muskelproblem) som hästen även lärt sig att kompensera och leva med helt utan påvisande problem.
Om man nu ska göra ngt,, jag skriver
om så går jag mot strömmen och rekomenderar en sula på denna hov. Inte en vanlig sula utan en kilsula så att trakthöjden på b.b. blir lika höga. Detta måste kompleteras med sulplast från hovens bredaste del i sulan ända bak för att stabelicera hovbenets rörelse i belastningsfasen, i annat fall kommer trakterna att överbelastas i stället för att avlastas.
Man kan oxå i stället för en sula sätta på en tjockare sko vilken även är tyngre, på det muskulärt svagare benet under 1-3 skoperioder.
Jag har haft mkt lyckade resultat med denna sk "travar balanc" för det är just från travet detta ursprungligen härleder sig i från
men det kräver stenkoll på hur hästen reagerar på denna "balancering"
och man måste redan innan detta görs veta att det inte föreligger några andra primära skador som ger denna secundära synliga snedhet på individen.
Har vi det och inte kännedom om det är risken till 90% att hästen totalhavererar.
Jag funderar i alla fall på varför man ska ändra på ngt på en 10 årig häst som tydligen verkar frisk fast lite sned över baken,,
Min yrkes skada har lett mig till att minst 80% av alla kvinnor oxå är snea över baken, män däremot kan jag inte uttala mig om hur det är men det kanske ngn tjej senare lägga in en statestik på.