Sätta på en sula bak pga sned häst????

Sv: Sätta på en sula bak pga sned häst????

Man lägger ju dit sulan delvis pga vikten, inte bara för att den ska bli högre på den sidan.

Tror faktiskt inte det är så vanligt med olika långa ben på hästar.

Sen om hovarna är olika höga så beror det ju på belastningen skulle jag tro, och det är nog bäst att ta den biten med hovslagaren.

Har satt en sula på min ena häst som jag kör, har funkat väldigt bra. Men det var för att hon var öm i sulan. Tog bort den efter ett tag.

Kolla med någon som är haj på senor ledor är väl en som håller på med laser och liknande.

Hade nämligen samma problem att valacken hade lite muskler på vä men ej på höger kors/rumpa. Hade blivit sådan när han var hos en proffstränare i norge.:cry: Samt fick också gaffelbands skada på båda fram, en annan historia.

Var hos en tjej som höll på med laser och akupunktur samt lite annat. Hon såg det här med musklerna, och märkte att han ömmade väldigt i en s ks seled/sena. Mellan vä höft och hö sida om ryggraden.

Pållen min lyfte på rumpan vilket han aldrig gjort någonsin förut, han hade ont. Han hjälpte till själv att slappna av och hon fixa detta. Sedan kunde man se direkt att han var lika på hö som vä. Kanske kan vara något liknande med din. Kan vara värt och kolla.

Lycka till.;)

TITTI – Vad rekommenderar du att man ska göra i stället ? Vad menar du med att man kommer att misshandla skelettet? Vi pratar ju inte om att sätta på en sula som är 5 cm, utan snarare ½ - 1cm. Detta gör ju ungefär lika stor skillnad som att brodda en häst med 2 brodd bak, vilket många göra varje vinter. Vi har en duktig kiropraktor och hästens ägare (äger den ej själv) har ett år kvar till att själv vara utbildad veterinär. Hästen är kollad på klinik, vanlig hälsokontroll med böjprov och kiropraktorn är rekommenderad av veterinären på klinik. Enligt henne kommer hälta att komma om man inte gör något åt det. Men jag lyssnar absolut på vad du säger. Är nyfiken på flera åsikter och erfarenheter.

Om du hela ditt liv gått och varit sned, så har alla dina muskler, senor och ligament anpassat sig till detta, och lägger du då en extra klack om än bara ngn cm på ena benet, så blir det en tvingande omfördelning av belastning som inte går att komma undan utan den blir omedelbar och verkar konstant. Självaste skelettet blir även påverkat precis som du redan fått förklarat.

Som Titti då säger, kan reaktionerna i kroppen bli mycket stora.
Bättre då att stärka och rakrikta hästen successivt med andra medel som du redan fått tips om i tråden.

tillägg: en kiropraktor borde vara HÖGST medveten om det jag skriver ovan.

Senast ändrad:

Mkt åsikter och tankar här. Jag lyssnar på vad ni alla säger. Jag bad om tankar och erfarenheter, eftersom att jag inte hört talas om detta tidigare.
Med största sannolikhet kommer det att bli så att han får en sula. Som jag skrev tidigare äger jag inte hästen själv, ägaren är snart veterinär och tar slutligt beslut själv. Beslut med rekommendation från kiropraktor (som jag vet behandlar hästar i landslaget)

Har gjort precis som Trip skrev på en av våra travhästar en period för att sedan plocka bort den. Har man kollat med kiropraktor osv att hästen är rak i höfter osv och det sitter som i ert fall nere i hoven så tycker jag att det är värt att prova. Man hjälper hästen under en kort tid för att den på sikt ska hålla bättre. Den svaga sidan behöver lite hjälp för att inte alltid jobba i motvind.

Ni verkar ju ha gott om kunnigt folk kring hästen som ska kolla den regelbundet.

Min ena häst var också mindre musklad på ena sidan när jag köpte honom, kollade givetvis så han var rak i höfter osv sen fick han skritta mkt med vikt på den svaga sidan för att stärka upp sig. Han har förmodligen också gjort något som unghäst och sen sparar de gärna det benet utan att de för den sakens skull har ont. Han hade helt jämna hovar så där var aldrig någon sula något alternativ.

Inom travet använder man sig mkt mer av såna lösningar och där finns en del att ta efter. Samarbete över gränserna ;)

På min häst var det sneda ett resultat av en låsning och sårskada efter en omkullridning, när sen denna var tillrättad så tog det ett tag innan hästen ville ta för sig jämnt igen och försöket med sula avlöpte över förväntan.

om det vore min häst så skulle jag försöka ta reda på orsaken, varför har hästen blivit sned? och vad är snett? är det muskulaturen, skelettet eller vad? om det är så att den har dåligt utvecklade muskler just där så måste ju det bero på något. tex nervskada, gammal muskelskada eller ont någon annanstans i kroppen.

tycker det är väldigt konstigt att en kiropraktor vill lägga en sula under för att höja den sneda sidan, han borde ha kunskap om hur man kan komma till rätta med problemet där det uppstått eller rek någon som kan det. är det nerver tex så kan akupunktur hjälpa (hjälper för muskler också såklart).

i mina öron låter det väldigt lättvindigt och fel att tvinga upp ena sidan. jag tror risken för hälta snarare ökar!

Men den står ju tidigare i tråden!
Ena hoven har en gammal skada så att den är mindre.

Man lägger ju dit sulan delvis pga vikten, inte bara för att den ska bli högre på den sidan.

Tror faktiskt inte det är så vanligt med olika långa ben på hästar.

Sen om hovarna är olika höga så beror det ju på belastningen skulle jag tro, och det är nog bäst att ta den biten med hovslagaren.

På min var det enbart pga. vikten. Vi pratade först om att ha viktring på henne men det hade inte fungerat dygnet runt och det var just dygnet runt som var effekten. Hon fick en tunnare sko så summan av det hela så var sko på ena sidan och sko+sula på andra sidan lika tjockt...

Håller med om att det låter som en väldigt enkel väg att gå. Då borde alla som har snedda hästar (vilket många har) göra detta.

Det är inte rekommenderat av vet, utan av kiropraktor (som är rekommenderad av vet) Troligen inte medfött snedhet, men uppkommet av skada som unghäst. Hästen (som är 10 år) har ett ärr på hoven och är låg i trakten på den hoven. För att hjälpa honom att bli rak var då tanken att höja upp honom med en liten sula. Inget problem med hältor, nyligen genomgången och böjd. Tycker inte att han sliter ojämnt på hovarna.

OK,, den är kollad av Vet som har rekomenderat denna chiropraktor, genomgången och inga problem med hältor, den är lägre i trakten på en bakhov och du uppfattar det som att den inte sliter ojämt på hovarna.

Har jag uppfattat dig korrekt så långt???

Ett par frågor: Uppfattar du att den har ngn form av rörelsestörning eller svårare att arbeta med detta bakben i ngt varv, rör den sig på dubbla spår på rakt spår. Vad är grundorsaken till att veterinär rekomenderat denna chiropraktior???

Egna funderingar: en häst som är lägre i trakten på en hov överbelastar oxå denna hov, det kan vara en diagonal avlastning men i detta fall så låter det som att den avlastar det andra bakbenet. Vanligaste orsakerna är bäckenrotation,knäledsproblem,hasproblem, även senskador i det bakbenet som inte belastas fullt ut.

Detta borde både veterinär och chiropraktor ha upptäckt (utgår jag ifrån) även om det inte är ngn garanti att hästen avslöjar dessa skador vid böjprov.

Du skrev: Troligen inte medfött snedhet, men uppkommet av skada som unghäst. Har du senare i tråden beskrivit detta trauma och hur det tidigare har behandlats???

Funderar vidare: Så då utgår jag ifrån att det är ett muskulärt problem som ligger till grund för detta (ett mkt långt tillbaka muskelproblem) som hästen även lärt sig att kompensera och leva med helt utan påvisande problem.

Om man nu ska göra ngt,, jag skriver om så går jag mot strömmen och rekomenderar en sula på denna hov. Inte en vanlig sula utan en kilsula så att trakthöjden på b.b. blir lika höga. Detta måste kompleteras med sulplast från hovens bredaste del i sulan ända bak för att stabelicera hovbenets rörelse i belastningsfasen, i annat fall kommer trakterna att överbelastas i stället för att avlastas.

Man kan oxå i stället för en sula sätta på en tjockare sko vilken även är tyngre, på det muskulärt svagare benet under 1-3 skoperioder.

Jag har haft mkt lyckade resultat med denna sk "travar balanc" för det är just från travet detta ursprungligen härleder sig i från men det kräver stenkoll på hur hästen reagerar på denna "balancering" och man måste redan innan detta görs veta att det inte föreligger några andra primära skador som ger denna secundära synliga snedhet på individen.

Har vi det och inte kännedom om det är risken till 90% att hästen totalhavererar.

Jag funderar i alla fall på varför man ska ändra på ngt på en 10 årig häst som tydligen verkar frisk fast lite sned över baken,,

Min yrkes skada har lett mig till att minst 80% av alla kvinnor oxå är snea över baken, män däremot kan jag inte uttala mig om hur det är men det kanske ngn tjej senare lägga in en statestik på.

Beslut med rekommendation från kiropraktor (som jag vet behandlar hästar i landslaget)

Då kan du känna dig lugn,, eller jag mig väldigt orolig om det nu är så fel att lägga en sula/kilsula eller tjockare tyngre sko på den hoven eftersom jag har gjort det vid mer än ett tillfälle i sammarbete med denna chiropraktor.

Resultaten???? Du kan som jag skrev känna dig helt lugn bara du inte glömmer bort ditt eget ansvar i behandlings planen.

Lycka till.

Hej!

Jag hade en travare för massor med år sen som var sned på nåt liknande vis. I min mening blev han bättre av sula på ena bak.

/ Lavinia

Tack för grundliga funderingar, uppskattar det mkt. :) Det är en sån här diskussion jag vill ha.
Har svarat med fet text nedan

OK,, den är kollad av Vet som har rekomenderat denna chiropraktor, genomgången och inga problem med hältor, den är lägre i trakten på en bakhov och du uppfattar det som att den inte sliter ojämt på hovarna.

Har jag uppfattat dig korrekt så långt??? JA

Ett par frågor: Uppfattar du att den har ngn form av rörelsestörning eller svårare att arbeta med detta bakben i ngt varv, rör den sig på dubbla spår på rakt spår. Vad är grundorsaken till att veterinär rekomenderat denna chiropraktior??? Ingen rörelsestörning. Faller gärna inåt med detta bakben. Troligen rekommendation pga tidigare samarbete, vet ej säker....

Egna funderingar: en häst som är lägre i trakten på en hov överbelastar oxå denna hov, det kan vara en diagonal avlastning men i detta fall så låter det som att den avlastar det andra bakbenet. Vanligaste orsakerna är bäckenrotation,knäledsproblem,hasproblem, även senskador i det bakbenet som inte belastas fullt ut.

Detta borde både veterinär och chiropraktor ha upptäckt (utgår jag ifrån) även om det inte är ngn garanti att hästen avslöjar dessa skador vid böjprov.

Du skrev: Troligen inte medfött snedhet, men uppkommet av skada som unghäst. Har du senare i tråden beskrivit detta trauma och hur det tidigare har behandlats??? Har behandlats av samma kiropraktor tidigare. Har som sagt alltid varit sned men jag tror att det är mera tydligt nu pga att hästen musklat på sig ganska mkt senaste året.

Funderar vidare: Så då utgår jag ifrån att det är ett muskulärt problem som ligger till grund för detta (ett mkt långt tillbaka muskelproblem) som hästen även lärt sig att kompensera och leva med helt utan påvisande problem.

Om man nu ska göra ngt,, jag skriver om så går jag mot strömmen och rekomenderar en sula på denna hov. Inte en vanlig sula utan en kilsula så att trakthöjden på b.b. blir lika höga. Detta måste kompleteras med sulplast från hovens bredaste del i sulan ända bak för att stabelicera hovbenets rörelse i belastningsfasen, i annat fall kommer trakterna att överbelastas i stället för att avlastas.

Man kan oxå i stället för en sula sätta på en tjockare sko vilken även är tyngre, på det muskulärt svagare benet under 1-3 skoperioder. Låter vettigt !

Jag har haft mkt lyckade resultat med denna sk "travar balanc" för det är just från travet detta ursprungligen härleder sig i från men det kräver stenkoll på hur hästen reagerar på denna "balancering" och man måste redan innan detta görs veta att det inte föreligger några andra primära skador som ger denna secundära synliga snedhet på individen.

Har vi det och inte kännedom om det är risken till 90% att hästen totalhavererar.

Jag funderar i alla fall på varför man ska ändra på ngt på en 10 årig häst som tydligen verkar frisk fast lite sned över baken,, Förstår dina funderingar, men som sagt inte mitt val.

Min yrkes skada har lett mig till att minst 80% av alla kvinnor oxå är snea över baken, män däremot kan jag inte uttala mig om hur det är men det kanske ngn tjej senare lägga in en statestik på.

Då kan du känna dig lugn,, eller jag mig väldigt orolig om det nu är så fel att lägga en sula/kilsula eller tjockare tyngre sko på den hoven eftersom jag har gjort det vid mer än ett tillfälle i sammarbete med denna chiropraktor.

Resultaten???? Du kan som jag skrev känna dig helt lugn bara du inte glömmer bort ditt eget ansvar i behandlings planen.

Lycka till.

Kul att höra ! Vi får väl se vad som händer.....

Tack för grundliga funderingar, uppskattar det mkt. :) Det är en sån här diskussion jag vill ha.
Har svarat med fet text nedan

Min yrkes skada har lett mig till att minst 80% av alla kvinnor oxå är snea över baken, män däremot kan jag inte uttala mig om hur det är men det kanske ngn tjej senare lägga in en statestik på

Jaha här blev det ingen fet text på den frågan.:(

Å jag som så gärna ville få lite mer kunskapsinformation.:p

Jag skrev å du svarade fett Du skrev: Troligen inte medfött snedhet, men uppkommet av skada som unghäst. Har du senare i tråden beskrivit detta trauma och hur det tidigare har behandlats??? Har behandlats av samma kiropraktor tidigare. Har som sagt alltid varit sned men jag tror att det är mera tydligt nu pga att hästen musklat på sig ganska mkt senaste året.

Av ren nyfikenhet så skulle jag vilja att du förklarade lite mera ingående, vad va det för skada som denna indivit genom trauma som unghäst ådrog sig?? och,, hur behandlades denna skada i det akuta skedet??

Min yrkes skada har lett mig till att minst 80% av alla kvinnor oxå är snea över baken, ....

Jag är kvinna, sned över baken och har haft en mycket stor nytta av att höja det kortare benet med ett inlägg i min ena sko.
På läkares ordination då jag hade ont i en höft och problem med mina knän.
Mina problem minskade avsevärt med ett upprättat bäcken.

Av ren nyfikenhet så skulle jag vilja att du förklarade lite mera ingående, vad va det för skada som denna indivit genom trauma som unghäst ådrog sig?? och,, hur behandlades denna skada i det akuta skedet??

Vet ej, då hästen är importerad. Men den har ett tydligt ärr på detta ben som syns ner på hoven..

Jag som är (human)massör skulle vilja säga att det är ytterst få som har olika långa ben....

Och jag har svårt att tro att det är vanligt på hästar, såvida hästen inte har fått en skada på tillväxtzonern som liten. Vilket visar sig som blockhälta och oftast brott/spricka på sklettet.
Nu är ju den här hästen importerad och man vet inte vad som har hänt under uppväxten.

På människor är det oftast en mukel som heter Quadratus Lumborum som ställer till det vid "olika långa ben". Alltså en muskulär korthet, sätter man då på en extra sula så trycker man ihop muskeln ännu mer och förvärrar skadan.

Det glädjer mig att du har hittat en duktig chiropraktor som kan samarbeta med din vetrinär!

Lycka Till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag har fått hem en ny häst och hon verkar va lite ojämt musklad. Jag har märkt att sadeln glider lite lite till höger (det varvet hon...
Svar
2
· Visningar
668
Senast: Lilla_momma
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka