Sätta på en sula bak pga sned häst????

Charlotte1975

Trådstartare
Har någon av er erfarenhet av att ha en sula bak på hästen, för att hjälpa en häst som är sned ? Har fått de rekommenderat för att hjälpa häst som är synligt sned över rumpan, lägre på höger sida.

Hästen är välmusklad och sätter muskler lätt, men man ser tydligt att den är mindre musklad på höger sida över rumpan.

Har inte hört talas om detta tidigare och är därför nyfiken på era erfarenheter?
Vad har ni märkt för skillander, hur länge har ni haft sula osv.

Har ingen bild på rumpan bakifrån, men här ser ni lite hur han sr ut i kroppen.....

Sv: Sätta på en sula bak pga sned häst????

Och hästen har inte snett bäcken utan är bara sned?

Nej inga erfarenheter.

låter som en lite väl enkel väg att gå.

Är det rekommendation från veterinär för att hästen är sned i skelettet? Alltså medfödt sned? Eller är den ojämn över höftknölarna och mindre musklad över länden?
Har hästen nått problem av sin snedhet. hältor?
Sliter den ojämnt på hovarna?

Håller med om att det låter som en väldigt enkel väg att gå. Då borde alla som har snedda hästar (vilket många har) göra detta.

Det är inte rekommenderat av vet, utan av kiropraktor (som är rekommenderad av vet) Troligen inte medfött snedhet, men uppkommet av skada som unghäst. Hästen (som är 10 år) har ett ärr på hoven och är låg i trakten på den hoven. För att hjälpa honom att bli rak var då tanken att höja upp honom med en liten sula. Inget problem med hältor, nyligen genomgången och böjd. Tycker inte att han sliter ojämnt på hovarna.

Jag har erfarenhet. Gör det INTE!!

Är hästen jämn i skellettet, och man bara vill få den mer musklad på ena sidan finns det mkt bättre sätt än sula.

Får kalla kårar bara jag tänker på det. Om hästen inte haft hältproblem fram till nu så kommer det komma som ett brev på posten.

Man kommer verkligen att misshandla skellet, leder, senor, ligament, med denna metod.

Kiropraktik är bättre att använda då, om du får fatt i en riktigt duktig sådan vill säga. Om det är en låsning i korsbensleden (si led), så går det att rätta lätt. Men har hästen gått såhär länge finns ju risken för ledproblem efter rättning även med denna metod, då den har vant in sig vid att va sned.

Sådanahär rättningar ska ske i samråd/arbete med veterinär tycker jag.

Jag hade det på en av mina ett tag då hon helt enkelt efter en skada hade musklat sig ojämt bak (rumpan). Detta blev ordinerat av vet. (med kiropraktorutbildning) och hästen var även genomgången av ET-vid veterinärkliniken ua så när som på snedheten muskulärt.
Skadan gjorde att hon överkompenserade med det andra benet och alltså utvecklade mer muskler där. Hon var ohalt efter böjprov på båda bak.
Det tog ca. 3veckor sen hade hon musklat upp sig så hon nästan var större på den svaga sidan... Av med sulan och fortsatt jobb.

Efter detta blev hästen betydligt jämnare, men det är ju inte så konstigt kanske.

I samband med snedheten så skruvade hon det sneda bakbent litegrann men även detta rättade upp sig när hon blev starkare.

Lycka till.

Ja jag får nog hålla med, ingen sula bak. Med den typen av problem som du beskriver skulle jag öka belastningen i aktuellt bakben vid just arbetet, tex med hjälp av viktboots eller viktring/ar. Men att hästen är befriad från detta i fritt tillstånd, kroppens svar under arbete är att anstränga den svaga punkten lite extra varför man från början bör begränsa tiden för detta och successivt öka tid och vikt i takt med att hästen blir starkare och jämnare.

TITTI – Vad rekommenderar du att man ska göra i stället ? Vad menar du med att man kommer att misshandla skelettet? Vi pratar ju inte om att sätta på en sula som är 5 cm, utan snarare ½ - 1cm. Detta gör ju ungefär lika stor skillnad som att brodda en häst med 2 brodd bak, vilket många göra varje vinter. Vi har en duktig kiropraktor och hästens ägare (äger den ej själv) har ett år kvar till att själv vara utbildad veterinär. Hästen är kollad på klinik, vanlig hälsokontroll med böjprov och kiropraktorn är rekommenderad av veterinären på klinik. Enligt henne kommer hälta att komma om man inte gör något åt det. Men jag lyssnar absolut på vad du säger. Är nyfiken på flera åsikter och erfarenheter.

Trip – Låter ungefär som denna häst. Kul att hör att du har bra erfarenhet!

I ditt fall var det en färsk skada som jag förstår det? Det är ju en helt annan sak.

Delvis KL
I ts fall är det en äldre skada och jag måste nog hålla med dem som säger att då kan det nästan bara leda till mera problem:crazy: Boxgrannen har en snedhet som funnits sedan den var ung, pga skada och där har ET och vet rekommenderat återkommande behandlingar samt fortsatt ridning för att stärka hästen på den sidan, vilekt inte är helt lätt, jag vet att det är svårt med en så pass sned häst för ryttaren. Det kräver en duktig ryttare. Men det går och enligt vad jag förstår av den ägaren så anser Et att hästen kommer att kunna bli mkt jämnare och fungera mkt bra, men det kommer att ta tid. Sula har kommit upp och förkastats.

Men jag antar att det förstås beror på orsaken, är själva hoven skadad och för låg, så förstår man tanken. Men även om förändringen kan tyckas liten blir den plötslig och man höjer ena sidan, inte båda som med brodd. Nu ändrar man i hästens hållning rätt plötsligt.

Senast ändrad av en moderator:

Men då är just vikter väldigt bra att använda sig av, eftersom de triggar igång de aktuella benet till arbete utan att ryttaren behöver sitta och kontrollera detta vid varje steg.

Planen är att ET ska ”behandla”/kolla hästen regelbundet nu när sulan sätts på för att se vad som händer. Självklart är det fortsatt ridning och stärkning av hästen som är grunden.

Hästen (som är 10 år) har ett ärr på hoven och är låg i trakten på den hoven.

Är det hästen eller hovarna som är ojämna?

Om ena hoven är mindre så kan man ju förstora den litet med en sula så att hästen får lika långa ben.
Men om själva hästen är sned så kan det vara en väl tuff väg att gå.
Den kan få ont av att rätas ut med våld.

Om jag uppfattar dig rätt nu, så finns ingen snedhet i själva skelettet utan detta är strikt muskulärt. En sula förändrar hela hästens balans i skelettet, och varför då? Felet finns ju inte där, felet är att hästen har en brist av muskler i området som behöver arbetas upp.
Min erfarenhet är att hästen i stället ändrar sin belastning till andra diagonalen, vilket tyvärr ofta leder till olika typer av ledpåverkan när sula används.

Att sitta och stimulera ett enskilt bens rörelse med ridningen kommer bara att störa signalsystemet för ridning.
Hästen kommer så småningom att stänga av de signalerna och bli "döv" för de hjälperna.
Det är inte bra för ridningen.

En liten gummibots kan då vara bättre en liten stund under arbete.

Hovarna är ojämna. Den med ärret är mindre och lägre, har varit sen hästen kom till Sverige vid 3 års åldern. Tanken är då att med sula få en häst med "lika långa Ben"......

Jag tror att det är bra med "lika långa ben".
Men att vikten av sulan kan vara påfrestande för hästen.
Kombinera med en lättare sko kanske?
Aluminium?

Eller skära ut ett hål i sulan så att den kommer att väga så litet som möjligt.

Tycker spontant att det låter vettigt med ”lika långa ben! Det är ju inte helt ovanligt att människor har olika långa ben och att man då har en sula i skon för att rätta till detta och inte belasta ryggen snett.
En liten parantes: Självklart görs detta för att underlätta för hästen och ge honom det bästa förrutsättningarna, och jag hoppas verkligen inte att det ska ge honom besvär.

Är hästen muskulärt sned? Har den "bara" mindre muskler på ena sidan?

Sulan man brukar använda sig av vid sådana här saker brukar va 4mm. Och det påverkar mkt mer än vad man kan tro (prova på dig själv). Och det går inte att jämnföra med broddar, dels går broddarna ner i marken och sen så broddar man ju båda sidorna eller hur?

Resultatet får man snabbt om det är mer muskler man vill ha på den sidan, oftast på två veckor, kan även ha blivit övermusklade redan då. Därför så bör det kollas varje vecka av den som beordrat dit sulan.

Men jag gillar inte denna metoden alls, hela övriga kroppen blir ju påverkad (det jag kallar för misshandlad), tänk dig själv att gå så, sedan har ju hästen dessutom fyra ben att stå på. De har då förmågan att kunna flytta runt vikten på något annat ben om det då blir jobbigt någonstans. (ex ont bak någonstans blir frambenshälta och tvärt om, oftast diagonalt också.)

Vill man bara ha mer muskler och det inte är så att skellettet ska manipuleras så finns det bättre metoder ex vikter, och ta hjälp av tränare som kan hjälpa en med övningar som får hästen mer rak och liksidig.

Jag trodde inte själv att det kunde göra så mkt och så snabbt med en sula förren jag sett det med egna ögon. Mina erfarenheter är tyvärr att hästarna fått andra hältor av detta tillvägagångsett. Hältor som vandrat runt och som varit svåra att få bukt med. Men det är på hästar som varit "ramsneda" under lång tid, och därmed vant sin kropp vid att vara sned, och inte bara saknat muskler på en sida.

Jag tycker att kiropraktik tillsammans med laser, akupunktur och vetvård är bäst om hästen är sned och är den bara mindre musklad på en sida, ta hjälp och lägg om träningen, funkar inte det ta hjälp av vikter.

Det är väldigt svårt att råda, det är så mkt som snedheter kan bero på, ryttaren, sadeln, träningen, hovarna och dess vård tex...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag har fått hem en ny häst och hon verkar va lite ojämt musklad. Jag har märkt att sadeln glider lite lite till höger (det varvet hon...
Svar
2
· Visningar
668
Senast: Lilla_momma
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka