Sätta in pengar via insättningsautomat

Alla banker har ju sådana tak för att minska omloppet med svarta pengar. Man får sätta in mer men inte utan att kunna styrka var pengarna kommer ifrån. Varför är det korkat?

Det är korkat att summan är 10.000 det är en piss i nilen,det beloppet kommer man ju upp i av att bara tex sälja en moppe,valp,häst,några ton hö mm.

Banken affärsidé är att ta mina pengar och låna ut dem till andra.

Helt plötsligt får jag inte sätta in dem längre. Att man får ange orsak handlar ju inte om över disk eller automat. Jag ljuger lika bra om mina svarta pengar vid disken som när jag sätter in dem i automat.

10 000 kr är dessutom ett löjligt lågt belopp, om man har kontanter man inte vill ha hemma.

Det är korkat att summan är 10.000 det är en piss i nilen,det beloppet kommer man ju upp i av att bara tex sälja en moppe,valp,häst,några ton hö mm.
Men då kan du ju visa upp köpeavtal eller kvitto. Jag vet en annan bank som har satt gränsen vid 20' i månaden. Det som är dumt är att bankerna drar in på manuell kontanthantering så att det blir krångligt att hitta någon att visa kvittot för.

Alla banker har ju sådana tak för att minska omloppet med svarta pengar. Man får sätta in mer men inte utan att kunna styrka var pengarna kommer ifrån. Varför är det korkat?
Fast kunna styrka är ett rätt vitt begrepp.
En näringsidkare i min närhet fick fakturan betald i kontanter över disk. Hen fick inte sätta in pengarna trots att hen kunde visa upp fakturan. Vem vill gå runt med femsiffrigt belopp i i fickan liksom... pengarna skulle ju användas till att betala firmans fakturor. Nu fick hen föra över pengar från annat håll
Swedbank även i detta fallet.

En näringsidkare i min närhet fick fakturan betald i kontanter över disk. Hen fick inte sätta in pengarna trots att hen kunde visa upp fakturan. Vem vill gå runt med femsiffrigt belopp i i fickan liksom... pengarna skulle ju användas till att betala firmans fakturor. Nu fick hen föra över pengar från annat håll
Knäppt! Jag känner i och för sig till fall där folk har haft problem att sätta in pengar trots kvitto. I de fallen har det handlat om rasism. :down:

Precis så kommer jag göra med min electrikerfirma på måndag,räkning på ca 20000 och det tar mig flera veckor att få in dom på banken (det är ju inte den enda räkningen) och nej jag vill inte åka 8 mil till närmaste bank med kontanthantering.

Och när jag kommer in på kontoret och vill ha nytt kort snäser de åt mig att de minsann inte kan göra något, att det är lättare (för dem?) att jag ringer själv och beställer...

Banken affärsidé är att ta mina pengar och låna ut dem till andra.

Helt plötsligt får jag inte sätta in dem längre. Att man får ange orsak handlar ju inte om över disk eller automat. Jag ljuger lika bra om mina svarta pengar vid disken som när jag sätter in dem i automat.

10 000 kr är dessutom ett löjligt lågt belopp, om man har kontanter man inte vill ha hemma.

Lagen om penningtvätt. Bankerna har inget annat val än att införa restriktioner.

Fast så är det oavsett vilken bank man har. Ska man sätta in mer får man fylla i blankett och göra det manuellt.

En snabb googling gav även detta resultat:
Hej! Det är svårt att svara på exakt vad det kan vara som orsakar att insättningen inte medges. Kan det vara så att du försökt sätta in ett för stort belopp? Maxgränsen för insättning är 10 000 kronor per vecka och kort. Insättningsautomaterna har även en gräns för antal sedlar per insättning, max 30 stycken. Annars skulle det kunna bero på att just den automaten du försökte sätta in pengar i var full och att det helt enkelt inte fanns plats. Du får gärna kontakta Bankomat så kan de ta reda på mer om det var något tekniskt fel på automaten, du når dem på 010-588 90 90. Hoppas du får en fin dag! / Susanne
Är du helt 100 på det? Jag är nästan helt säker på att Nordeas insättningsautomat vid deras kontor i Nordstan (Göteborg) har 20 000kr (men helt säker är jag inte).

Är ditt kort knutet till banken och ditt konto?

Ja, jag har bara ett kort, ett vanligt bankkort med ett privatkonto kopplat till.

Är kortet giltigt så att inte giltighetstiden löpt ut?
Ja, det är giltigt. Kortet fungerar utmärkt att handla med och ta ut pengar med. Bara insättning som inte fungerar.

Är det ett kreditkort som du får faktura på eller är det ett kort knutet till ett konto i Swedbank där pengarna dras direkt när du betalar?
Nej det är ett vanligt betalkort med ett privatkonto kopplat till. Har kunnat sätta in pengar på den typ av kort förut.. :/

Min pojkvän jobbar på Swedbank, han hälsar: ring telefonbanken på tel 0771-221122. Där kan man ställa allmänna frågor utan kod, frågor gällande specifika konton kräver fyrsiffrig kod men även det kan de hjälpa till med på telefonbanken. Mycket underligt att de inte kan hjälpa till på bankkontoret. Om du har en smartphone, ladda ner Swedbanks app - där finns alla telnr samlade.

Hoppas det var till hjälp @ponilover
Tack, ska prova det! :)

Det låter jättekonstigt att de inte kan hjälpa dig, har du ens provat att ringa telefonbanken?
Ja, när jag ringer till telefonbanken så får jag bara menyval - självbetjäning eller personlig service så väljer jag det senare alternativet och måste då knappa in personnummer och koder hit och dit. Så jag har ännu inte pratat med någon på telefonbanken för jag tycker det är löjligt att jag ska behöva registrera mig och ha koder för att ställa en enkel allmän fråga när jag trots allt är kund liksom..

Och några undra om jag hade satt in för mycket pengar så är svaret nej, jag får ju inte in några pengar alls! :p
Och de som frågade om automaten är full så är svaret nej där också. Det kom andra precis efter mig som utan problem kunde sätta in sina pengar. Och nej, jag hade inte för många sedlar heller, så långt i processen kommer jag inte ens :)

Ja, när jag ringer till telefonbanken så får jag bara menyval - självbetjäning eller personlig service så väljer jag det senare alternativet och måste då knappa in personnummer och koder hit och dit. Så jag har ännu inte pratat med någon på telefonbanken för jag tycker det är löjligt att jag ska behöva registrera mig och ha koder för att ställa en enkel allmän fråga när jag trots allt är kund liksom..

Och några undra om jag hade satt in för mycket pengar så är svaret nej, jag får ju inte in några pengar alls! :p
Och de som frågade om automaten är full så är svaret nej där också. Det kom andra precis efter mig som utan problem kunde sätta in sina pengar. Och nej, jag hade inte för många sedlar heller, så långt i processen kommer jag inte ens :)

Det tar en minut att ordna en kod :) Det gör du under tillval - telefonbanken i internetbanken.

Koden är till för kundernas säkerhet eftersom du antagligen kommer behöva uppge kortuppgifter om de ska utreda det vidare. "Standardsvaret" bifogade jag i det förra inlägget, och är det inte något av de felen så är det troligtvis ditt kort som strular.

Fast varför ta betalt i kontanter?! Det är ju så oerhört mycket säkrare och smidigare (både för köpare och säljare) att t ex använda sig av Swish! Och som näringsidkare bör man ju i första hand använda sig av kortbetalning, girobetalning eller Swish.

Alla har inte swish (jag tex) och vad gäller överföring via nätet så kan det ta dagar innan man ser pengarna.
Personligen slåpper jag inte iväg "obetalda" valpar,inte höet heller om det inte är en flerårig köpare.

Men då borde du skaffa Swish! Då har du pengarna på sekunden - oavsett vilken bank köparen har! Så du behöver inte ta någon som helst risk! Du anger bara ditt anslutna mobilnummer till köparen och denne kommer att få bekräftelse innan betalningen att numret tillhör dig så att pengarna inte kan komma på avvägar! Och du får bekräftelse i samma stund att pengarna kommit till det konto du valt att ansluta. Swish kostar ju inget heller!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Semestern börjar närma sig slutet och jag har en hel del euro kvar. Kan jag sätta in det i en vanlig insättningsautomat och få in det på...
Svar
2
· Visningar
4 864
Senast: MJLee
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar