Sätta igång två hästar

M

MimmiKarlsson

Hej!

Jag behöver lite tips om hur jag ska sätta igång en väns hästar. Hon har ett fullblod och en fjoring :) Så jag tänkte jag skulle sätta igång dom.

Men själva problemet då är att jag aldrig fått lära mig de grundläggande reglerna för en bra muskelsättning. Jag har alltid gått på ridskola eller så har jag köpt hästar som redan var igång. Så jag behövde bara fortsätta. Jag har haft åtskilliga ridlärare och ingen har börjat där den andra slutat (15 ridlärare på 12 år), det är därför jag inte kan något om det. Och informationen på nätet är knapphändig kring detta ämnet och innan jag köper böcker vill jag ha något att börja med för att sedan köpa en bok och bygga på konditionen. Det kommer ju ta lite tid :)
Hästarna har lite svank, inga enorma underhalsar och är inte över tjocka :P

Men i vilken ände ska jag börja i? Vilka övningar är dina favoriter? Hjälp!

Vad jag har börjat med är att sänka och länga halsen som man säger här nere i Småland :P Så hästarna söker sig till bettet och sänker huvudet så ryggen höjs (vi har ont om backar :/). En korrekt övning? Där är heller ingen paddock! Så jag har lite problem med att hitta svängar. Försöker rida lite vid staket och så.

Sv: Sätta igång två hästar

Ut i skogen och rid över stock och sten! Det är den bästa övningen för att bygga upp en omusklad häst.

Sen är det jättebra att rida skänkelvikningar/öppna/sluta på vägarna för att gymnastisera. Jag tränar även bak och framdelsvändingar ute där det finns plats.

Okej! ja, gott om vändplatser har vi ju! Hur många veckor gäller det att bara skritta och trava? För galoppen hade jag tänk börja med till hösten kanske. Jag har inga större ambitioner än att hästen och jag ska ha roligt ihop :) Men alla hästar vill ju sträcka ut sina låååånga ben :D

Tömkörning är ett väldigt bra sätt att bygga muskler på och ut och gå i grimma och grimskaft. Skritta långa turer i skogen över stock och sten. Sen mycke lösgörande rörelser :) konditionen tränar man sen upp genom att rida intervaller. Det har funkat för mej iallafall ;)

Lugna skrittrundor till att börja med.
Sen är det ju alltid bra att jobba hästen lite även i början, ställa o.s.v.
När du känner att hästen har kondition så att den orkar trava och skritta ordentligt kan du börja lägga in lite galopp. Det räcker med 3,4 språng i början.
Klättra är jättebra också om du har möjlighet.

Hoppas det går vägen för er :)

Har ni något tips om en bra bok? Har funderat på "ridlära". Vilken bok tycker ni har bra innehåll för mitt önskade ändamål?

Bara skritt i första hand!
Först korta turer, sen längre och sen kan man lägga in trav och galopp såsmåningom.

Rida i skogen är jättebra för musklerna, men är hästen otränad så kan de bli det riktigt jobbigt så där tkr jag inte man ska hålla på för länge.
Har varit med om rejäl träningsvärk hos en pålle efter ett skrittpass i skogen :angel:

Hur snabbt du kan rida igång dem beror ju på hur länge hästarna har stått, och vad de gjort innan.
Är de inte ridna på flera år skulle jag skritta de första månaderna för att bygga upp muskler och ben från grunden.
Det är ju inte bara konditionen som ska förbättras, utan leder,senor osv måste ha en chans att stärka sig innan man påfrestar dem för mkt.
Klättra och rida i skogen ett par korta pass i veckan.

Om hästarna stått länge så de är väldigt omusklade över ryggen så kan de också behövas bytas sadlar ganska ofta. På ett par månader kan det hända mkt.

Småland har ju duktigt med backar, ett bra sätt att träna kondition och muskler på hästar är att rida i backarna och klättra.
Börja med skritt i korta pass i skogen och klättring. Sen bygger man på efterhand med trav etc. Ganska roligt med!

Jag har hittat en perfekt stig med upp och nerförs backar :) två meters höjning och 4 meter långa backar i ca 150 meter!

Longering är ordnad. Ska bara ha igång dom först!

Jag måste bara få säga hur söta hästarna är tillsammans med sin bästa kompis, Geten! <3

Liknande trådar

Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
352
Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
489
Ridning Hej! Jag behöver verkligen eran hjälp! Jag ska börja sätta igång min häst nu efter 3 månaders vila, haft låsningar i ryggen och där av...
Svar
7
· Visningar
1 434
Senast: Andromedae
·
Fritid En annan tråd höll på att tas över av det här ämnet så jag startar en ny tråd om detta ämne istället! Det borde finnas flera personer...
Svar
14
· Visningar
1 960
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama