Sätta igång tjock ponny.

P

Pumsie

Hejsan, hittade inte i forumet just de svar jag söker.

Nu undrar jag hur bästa sättet är att sätta igång tjock ponny efter bete?

Jag tänkte att jag skulle rida ut i skogen i skritt (tempoväxlingar men inge halvsov skritt utan han ska skritta på) i några veckor kanske sådär 2-3 (rider honom ca 1-3dagar i veckan)

Efter dom här veckorna sätta igång med lite trav ute trava korta sträckor o sakta trava längre o längre sträckor.

Efter några veckor med det här så sätta igång med galoppen oxå och samma som ovan öka lite försiktigt.

Tycker ni det låter bra? Han går på lösdrift så han får ju lite motion i hagen oxå.

Sv: Sätta igång tjock ponny.

Eftersom det är så stor belastning på benen för en överviktig häst, så skulle jag rekommendera att du började med promenader vid hand.

Mycket backar och ojämn terräng (så han får använda hela kroppen)
Ska du rida är det som du skrev bra med skritt en längre period.

Jag skulle dom första två veckorna skritta han för hand i varannan dag 30 min -1 time. Efter det så kan man rida varannan dag och ut och gå varannan dag ca en timme. Sen därifrån börja lägga in korta travpass. Skulle inte lägga in galopparbete förens vid 6e veckan.

Så skulle iaf jag ha gjort ;)

Det låter bra att du tar det så lugnt! Jag säger bara ut i skogen och promenera i kuperad mark. Kanske lite mindre backigt den första veckan men öka på efterhand! Det blir nog toppen!

Jag var där du avr för någon bvecka sedan. Hästen avr skendräktig och sen fick hon fång. Nu har hon äntligen börjat minska i vikt.
Men min åsikt är att många överdriver med att man ska ta det så långsamt.
Hästen har väll itne haft någon skada och klarar nog av med än vad du tror. Men om ponnyn är för fet för sadel så rid barbacka xD Skritta ut första dagen och KÄNN EFTER. Är ponnyn pigg, vad hindrar
dig då från att låta hästen springa? Det enda kanske är att man passar sig lite för att inte köra för hårt direkt. Men du behöver inget '
skritta i 2 vecor i 30 min' arbete, det tror jag inte. Jag var igång med galopp på min fångponny första dagen. Började med att hon bockade.
Men känn efter vad hästen klarar av. Lyssna på hästen så kommer det gå både lättare och antagligen snabbare. Det är starka djur. :p

Hur länge har ponnyn stått? har den varit skadad?
Ett bra råd som jag har fått är att det tar lika lång tid att sätta igång en häst och få den i den form som den var innan "vilan" som den tiden som den har stått. Så om hästen har stått i en månad så får man räkna med att det tar en månad innan den är tillbaks i samma form igen. Har den stått i ett år, ja då tar det ett år att bygga upp den igen!

Men på en ponny som är överviktig så skulle jag gå väldigt försiktigt fram! som någon annan skrev så blir ju övervikten i sig en extra påfrestning på benen (leder, senor och ligament)
Man bygger upp konditionen (flåset) ganska snabbt, men att stärka leder och senor tar mycket längre tid!
Bara gå till dig själv, när man börjar jogga tex. så brukar man ganska snabbt känna att man orkar mer och mer, allt känns bra och man vill springa/jogga lite snabbare och lite längre. Sen kommer problemen; med knän, fotleder, rygg.. ja allt; som ett brev på posten.. inte alls skoj längre

Så ta det lugnt med din vän, så kommer ni att ha roligt länge tillsammans! Tänk långsiktigt, Lycka till! :laugh:

Svarar alla.

Han har stått då i sommar men tror han blir riden på sommarbetet (han står i vingåker på sommrarna hos ägaren)

Hon har två ponnyer, ena tar jag hand om och ena tar hon hand om så han blir som min egen. Vad gäller formen så har han alltid varit lite överviktig. han blev bättre när jag va igång o red honom men efter att jag fick sluta (han fick fodervärd) så vet jag inte hur han ser ut nu.

Han kommer tillbaka i slutet/mitten av augusti och då får jag väl se hur han ser ut och får anpassa igångsättningen efter de. Han har varit halt för 2-3år sen men inget nu.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka