Sätta igång sto som haft föl

Fakur

Trådstartare
Jag köpte i somras ett sto på 8 år som går med föl. Hon hade även föl förra året. Hon är inte mkt riden under denna tid med fölen, bara sporadiskt, men var riden och tränad innan dess. Hon är inte överviktig men naturligtvis muskelfattig nu.

Jag skulle vilja ha lite råd om hur man sätter igång henne så att det inte blir för häftigt för henne. Hon har ju väldigt dålig kondis nu.
Jag har tänkt mig skrittpromenader på ca 30 min eller kanske ännu kortare i början, även vid hand samt lite tömkörning i paddock. Kan det vara ok?
Hur har ni gjort?

Tacksam för råd av någon. :) Man kanske även ska ge lite mer protein en tid för muskelsättningen? Någon som har tips på vad isf. Luzern?

Sv: Sätta igång sto som haft föl

Börja lugnt med skritt. Lägg in tölt/trav allteftersom hon orkar och läng de passen gradvis.
Svårare än så är det faktiskt inte :)

Sv: Sätta igång sto som haft föl

Jonaz har rätt - svårare än så är det inte... :-) Skulle dock vilja tillägga att det är viktigt att inte "bara" träna upp kondisen utan även muskelstyrkan. Så börja jobba med först lösgörande och sedan samlande övningar för att få hästen mjuk och få den att bära sig bra. Klättring i backar och ridning i skog och mark där hästen måste lyfta på fötterna är också bra!

Angående fodret så börja med att analysera grovfodret. Är det inte tillräckligt proteinrikt, så är luzern utmärkt att komplettera med - jag använder det med gott resultat på min svårfödde valack (jo det FINNS faktiskt svårfödda islandshästar!!!).

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 750
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat