Sätta igång snabbt efter skada?

Sv: Sätta igång snabbt efter skada?

Varför ska hon inte få kraftfoder? Hon måste ju ha näring om hon ska kunne bygga muskler och bli stärkare??

Förutsatt att hon har ett bra hö som täcker det energibehov hästen har och allt annat och ett bra mineralfoder så vad ska hon ha kraftfoder för då? :crazy: Och som jag förstått fladde så blir hon rätt pigg.

Fladde skrev:
Skulle hålla mig på mäst stora volter.

Kan medela att idag red jag henne .
Jag kom inte upp från pallen så fick länga stiglädret och hoppa upp i början stutsa hon så som hon gjorde innan :( :crazy:
Men efter tt tag gick det hyfsat och vi skrittade en stund.
Hon fick massor av beröm:)

okej :) men det är ju bra att det går framåt i alla fall :bump:

Centaur skrev:
Varför ska hon inte få kraftfoder? Hon måste ju ha näring om hon ska kunne bygga muskler och bli stärkare??

Hon behöver inte kraftfodret då hon har så mycket egen energi.

Lord Owen skrev:
okej :) men det är ju bra att det går framåt i alla fall :bump:

Ja det var kul men fy vad nervös jag var igår och idag:o
När testryttaren skulle sitta upp stog nästan alla och titta på(Dom hade förväntat sig en flygtur:p)
Imorgon tänkte jag longera lite:)

Det jag har förstått på ett flertal veterinärer så har man nu mer och mer gått ifrån det där med långa igångsättningar. Man försöker istället komma gång så fort som möjligt igen för att inte tappa muskler och kondition. Givetvis inte om hästen varit konvalecent en längre tid eller med riktigt allvarliga skador. Sen får man ju själv som hästägare vara oerhört vaksam på de signaler man får från hästen så att man inte sätter igån FÖR fort.

Corina skrev:
Det jag har förstått på ett flertal veterinärer så har man nu mer och mer gått ifrån det där med långa igångsättningar. Man försöker istället komma gång så fort som möjligt igen för att inte tappa muskler och kondition. Givetvis inte om hästen varit konvalecent en längre tid eller med riktigt allvarliga skador. Sen får man ju själv som hästägare vara oerhört vaksam på de signaler man får från hästen så att man inte sätter igån FÖR fort.

Jo jag tror det med.
Hon har varit "ur träning" i ca 7-8 månader nu..

Lyssna på din häst. Det är trots allt du som känner den bäst. Tömkörning är super för då slipper ju hästen bära upp din vikt oxå. Lycka till!!!

Fladde skrev:
Ja det var kul men fy vad nervös jag var igår och idag:o
När testryttaren skulle sitta upp stog nästan alla och titta på(Dom hade förväntat sig en flygtur:p)
Imorgon tänkte jag longera lite:)

Var kul att höra att du fick så mkt beröm för henne också! :bump:
Man blir alltid glad av att höra hur fin ens häst är.
Ja, du måste berätta hur det går efterhand! :)

Men det är viktigt med högvärdig protein om du vill att hon ska bygga muskler.... :smirk: Visst, har du jättebra hö så kanske det täcker, men annars får du allt ge nåt i tillägg, lusern är bra om hon inte behöver någon extra energi. Och det är ju egt grovfoder. :)

Jadå jag kommer rappotera hur det går;)
Man sträcker alltid lite extra på sig när dom står och berömer enns häst:D

Centaur skrev:
Men det är viktigt med högvärdig protein om du vill att hon ska bygga muskler.... :smirk: Visst, har du jättebra hö så kanske det täcker, men annars får du allt ge nåt i tillägg, lusern är bra om hon inte behöver någon extra energi. Och det är ju egt grovfoder. :)

Vi ska ha jätte bra hö.
Hon ska ju inte vara utan sitt kraftfoder för alltid utan bara under igångsättnigen.

Hej Fladde!
Jag skulle inte longera henne om jag var du. Det sliter ganska mycket på en häst och tillför inte så mycket. Du kanske kan löslongera? Då får hon själv hitta balansen.

Annars var ju vet.s order tömkörning, ta en kompis till hjälp och prova!
Försök skaffa en större pall som du kan sitta upp på ifrån, så att det inte blir någon snedbelastning från början.

Lycka till!

sune4you skrev:
Hej Fladde!
Jag skulle inte longera henne om jag var du. Det sliter ganska mycket på en häst och tillför inte så mycket. Du kanske kan löslongera? Då får hon själv hitta balansen.

Annars var ju vet.s order tömkörning, ta en kompis till hjälp och prova!
Försök skaffa en större pall som du kan sitta upp på ifrån, så att det inte blir någon snedbelastning från början.

Lycka till!

Jag får börja med longera då jag inte vet om hon är tömkörd.
Har ingen möjlighet till löslongering just nu.
Jadå pall använder jag.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 573
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 804
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 053
Senast: Vogue
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025