Sätta igång hästen från marken

niikon92

Trådstartare
Hej.
Min häst har nu vilat hela december och jag tänkte börja jobba honom från marken i ett par veckor innan jag börjar rida.
Har ni tips på övningar och saker att göra för att bygga kondition och styrka?
Hade tänkt longera, gå promenader och eventuellt löshoppa någon gång.

MVH Niikon92

Sv: Sätta igång hästen från marken

Tömkörning är jättebra arbete för hästen :) jag skulle rekommendera det istället för longering, eftersom tömkörning inte sliter lika mycket på hästen :) och så kan man gå ut i skogen off road, klättra i backar och kliva över stock och sten, det hjälper också att bygga muskler, kondition, balans osv. :)

Jag tycker det är bra att variera.
Skogspromenader, tömkörning, longering, löshoppning, longreining...

Själv gillar jag longreining och longering, att jobba dem i olika form, olika tempo, böja, ställa, jobba över upphöjda bommar, öppna, sluta etc

Promenader är alltid bra, lika trevligt för både häst och människa, ett plus är ju att man själv får röra på sig också ;)
Jag tycker själv inte att longering är en jätte bra träningsform då det sliter på hästen att springa runt på en volt, plus att jag själv tycker det är ganska tråkigt. Använder det endast för att träna på kommandon, som min häst nu lärt sig så bra att jag kan löslongera henne utan problem, med enbart röst kommandon. Då kan hon själv välja hur stor volten ska vara och det blir inte lika slitigt.
Annars tycker jag att tomkörning är en väldigt bra träningsform för att bygga upp muskler och kondition på hästen. Man är inte begränsad till att hålla sig på en volt, och man har två tömmar, vilket gör att man kan påverka hästen på ett helt annat sätt. :)

Hej.
Min häst har nu vilat hela december och jag tänkte börja jobba honom från marken i ett par veckor innan jag börjar rida.
Har ni tips på övningar och saker att göra för att bygga kondition och styrka?
Hade tänkt longera, gå promenader och eventuellt löshoppa någon gång.

MVH Niikon92

Jag brukar träna bruks från marken. Alltså att backa in mellan koner, slalon, småhopp och att röra sig i trånga utrymmen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 736
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka