Sätta igång hästen efter vila?

Ponnyryttaren_02

Trådstartare
Lite osäker på om tråden ligger rätt...:o

Men i alla fall: Hur skulle ni sätta igång hästen efter ca 1,5-2 veckors vila (vila=hage och promenader varje dag)? Hästen borde kanske inte tappa så mycket på den tiden, men jag vill ta det säkra före det osäkra... Hästen i fråga är välmusklad och i full kondition, om det har något med saken att göra:)

Om hästen inte har någon skada som kan påverka hade jag skrittat uppsutten nån dag, lagt in trav nästa och sen galopperat dagen efter det. Typ "smygstart" från en "smygvila", några dagars lugnt arbete skadar inte :-). (även om jag håller med om att en frisk häst inte tappar så mycket).

Men i alla fall: Hur skulle ni sätta igång hästen efter ca 1,5-2 veckors vila (vila=hage och promenader varje dag)? Hästen borde kanske inte tappa så mycket på den tiden, men jag vill ta det säkra före det osäkra... Hästen i fråga är välmusklad och i full kondition, om det har något med saken att göra:)
Dom tappar inget på 2veckor men skritt i ett par dagar o sen rida som vanligt.

Hästen tappar öht ingenting på att vila enligt din redogörelse .

Jag gör som @Bison

Linar en dag för att kolla läget och ev. släppa ut lite överskottsenergi. Rider som vanligt därefter.
Fysiken påverkas inte av 2 veckors vila när det gäller en frisk häst. ev att lite mer muskelstelhet kan uppstå, emn det "botas" ju också bara av att man rider ordentligt.

Tömkör för att ha en uppdatering om läget (allt som det ska, biter inte fast, korsar inte eller ja, vad som kan komma upp). Rider förmodligen ut dag två, alt. kort pass på bana och sedan en sväng ut. Skrittrunda (längre) dag 3, lösgörande pass på bana dag 4 och sedan vila en dag för att vara igång igen.

Tack för alla svar! Det lutar åt att jag typ rider som vanligt, men mest skritt dom första dagarna. Hur många dagar tycker ni att jag bör rida innan ni börjar hoppa igen (inga jättehöga hinder)?

Jag hade inte betraktat det där som någon direkt vila utan ridit helt som vanligt. Ett tag hade jag en häst som motionerades två gånger i veckan, rejäla pass i skogen och den fungerade hur bra som helst med det upplägget.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 680
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama