Vår 6 åriga fjording fick överben på båda frambenen i vintras, hon motionerades då lite lugnare i ca 1 månad och vilade någon vecka innan hon småningom sattes igång igen. Nu i somras började dock överbenen att växa igen och hon fick vila ca 1 månad igen. Överbenen fortsatte vara aktiva så veterinär tillkallades. Veterinären föreslog ytterligare 2 veckors hagvila och frysning om det inte hjälpte. Vi ringde och beställde frysning direkt för vi tyckte att överbenen var rätt så stora redan vid det laget och att det fanns risk för att de börjat trycka på senan.
Nu är hästen röntgad och fryst och har stått i ca 1 månad. Hon har fortfarande några veckor kvar av vilan som rekommenderades (1,5-2 mån). Men jag börjar fundera lite smått hur det är bäst att sätta igång henne? Skritta för hand? hur länge? När är det dags att börja rida/köra? Någon som kan hjälpa mig? Har aldrig behövt sätta igång en häst tidigare...
Nu är hästen röntgad och fryst och har stått i ca 1 månad. Hon har fortfarande några veckor kvar av vilan som rekommenderades (1,5-2 mån). Men jag börjar fundera lite smått hur det är bäst att sätta igång henne? Skritta för hand? hur länge? När är det dags att börja rida/köra? Någon som kan hjälpa mig? Har aldrig behövt sätta igång en häst tidigare...