sätta igång efter vila

S

Singapore Sling

Hur lång tid anser ni att det ska ta att sätta igång en häst efter ca 6 veckors vila (på ett ungefär)?

Hästen i fråga går i stora hagar med kompisar och är innan vilan i god kondition och styrka.

Ska bli kul att höra vilka åsikter ni har och hur mycket de skiljer sig:p
 
Sv: sätta igång efter vila

Jag skulle börja med att skritta hästen i två veckor. Och sedan succesivt öka på med lite trav.
En månad minst skulle jag ägna i lugn och ro med att få igång hästen igen.
 
Sv: sätta igång efter vila

Jag brukar gå efter mottot, lika länge som den vilat, lika länge är igångsättningen. Men det beror ju sen på av vilken anledning den har vilat. Skador ger jag gott om tid, men bara vanlig vila, så skulle jag nog göra som tidigare talare....
 
Sv: sätta igång efter vila

Har hästen bara stått eller har den varit skadad. mycket skritt i början men jag tycker inte riktigt ni ska vänta 6 veckor(lika mycket som han ståt) på att få trava. Men efter kanske några veckors skrittande och lättare träning att ni kan sätta igång lite mer.
 
Sv: sätta igång efter vila

Skulle förmodligen göra som tidigare sagt: 2 veckors lättare arbete, skritt, och kanske lite trav, typ 20 minuters-turer till att börja med, för att sedan öka tiden andra veckan.
Efter det skulle jag försöka klättra mkt med hästen för att bygga upp eventuellt tappade bakmuskler och tömköra lite grann för att aktivera ryggmusklerna igen.
Så jo, en månad skulle det kanske ta för att sätta igång hästen igen. Om det var jag som skulle sätta igång dvs.
Sen beror det väl lite på hur individen är. Vissa hästar springer ju väldigt mycket i hagen och håller på så sätt uppe konditionen själv...
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Ridning Hur har ni lagt upp igångsättningen efter vilan efter inridning? Häst som reds in i somras, 3 år, har nu haft ca 2 månaders vila men...
Svar
1
· Visningar
838
Senast: Buzzter
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp